Genel Bilgi
Kod | BTES401 |
Ad | Medya Okuryazarlığı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi MEHMET CAN ŞAHİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi MEHMET CAN ŞAHİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders ile öğrencilere internet ve sosyal medyanın bilinçli kullanımı odaklı medya okuryazarlığı kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bilgi okuryazarlığı; internet ve sosyal medyanın bilinçli kullanımı; sosyal medyanın bireyler üzerindeki etkileri; bilgi yayma ve yanıltma gücü; haber yayma gücü; medya ve algı yönetimi; medya ve internete yönelik hukuki haklar ve sorumluluklar; telif hakkı; kişilik hakkı; bilgi gizliliği; gizlilik ihlali; medyada dil kullanımı; haberlerin değeri ve nitelik analizi; popüler kültür; medyada kadın ve erkek rolleri; tüketim kültürü ve reklamlar; medyada stereotipleştirme.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Medya Okuryazarlığı Ve Eğitimi, Editör Erol Koçoğlu Özkan Akman
Notlar
medyaokuryazarligi.gov.tr
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İnternet ve sosyal medyanın nasıl bilinçli kullanılacağını anlar |
ÖÇ02 | Algı yönetimini anlar |
ÖÇ03 | Medya ve internete yönelik hukuki hakları ve sorumlulukları bilir |
ÖÇ04 | Medyanın kültür üzerindeki etkilerini analiz eder |
ÖÇ05 | Bilgi okuryazarlığı kavramını bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar ve Öğretim teknolojileri alanının gerektirdiği temel değerleri, ilkeleri, kanun, yönetmelik ve etik kuralları bilir ve bunlara uygun davranır. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme ve Öğretme, Öğretim teknolojileri, Bilişim teknolojileri ile ilgili ana akım kuramları, yöntem ve teknikleri, ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim öğretim sorun veya faaliyetlerinin gerektirdiği öğretim teknolojilerini seçer ve kullanır. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alan öğretimine yönelik etkinlikler düzenler ve uygun öğretim materyallerini geliştirir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar ve eğitim bilimleri alanlarındaki kuramsal bilgileri öğrenme ortamlarında çözüm amaçlı kullanır . | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrenme ve öğretme problemlerini belirler ve çözümleri tasarlar, bu tasarıma uygun yöntemleri seçer ve uygular. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bağımsız çalışma becerilerinin ve sorumluluk alabilme yetisinin göstergesi olarak alanla ilgili bir problemin çözümü için bireysel bir öneri, bir ürün veya işlemler takımı geliştirir. Bireysel veya ekip olarak yapılan projelerde sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ülkemizde ve dünyadaki güncel sorunları ve değişimleri takip edip, yakın gelecekteki toplumun gerektireceği bilgi ve becerileri edinme amacıyla öğrenme ve kendini geliştirme faaliyetlerine girişir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yeni durumlarda yeni öğrenme görevleri üstlenir ve bir öğrenme problemi ile karşılaştığında bilimsel ve etik değerler temelinde kendisini ve ekibini başarıya götürecek problem çözümünü uygular. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Öğrencilerle, öğretmenlerle, okul yönetimi ile aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. Yerel veya ulusal düzeyde alandaki gelişmelerin yayılım ve dağıtımında sorumluluk alır. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarında bilimsel ve etik değerler temelinde hareket ederek, bu değerlerin korunmasını ve öğrenilmesini destekler. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Diğer alanlardaki ilgili gelişmeleri öğretim teknolojileri alanına taşır. Paydaşlarla işbirliği içinde verimli bir ortak çalışma ortamı yaratır ve sürdürür. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilgi ve İletişim Teknolojileri derslerini okutabilecek ve diğer öğretmenlere destek olacak düzeyde yazılım ve donanım bilgisine sahiptir; bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır ve bu teknolojileri kullanarak iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğretim teknolojileri alanı kapsamında, toplumun güncel sorunlarını çözmeye yönelik bireysel ve grup projeleri üretir . | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgiye erişmek amacıyla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır, farklı kaynaklardan edindiği bilgilerin doğruluğunu ve güncelliğini değerlendirir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenmeyi öğrenme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerine sahiptir. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve disiplinler arası gruplarda etkin olarak çalışır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ortaya çıkan yeni teknolojileri öğrenir, kullanır; Öğretim teknolojileri temellerine uygun olarak bu yeni ortamlara uyumlu içerikler hazırlar ve öğrenmede etkili olacak şekilde sunar. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzaktan öğrenme kuramlarını bilir ve ana-akım uzaktan öğrenme uygulamalarını, ortam, araç, platform ve teknolojilerini öğrenme ve öğretme amaçlı olarak kullanır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, Okuryazarlık kavramı | dersle ilgili konuların kaynak kitaptan ve ders notlarından incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
2 | Bilgi okuryazarlığı, Okuryazarlık türleri | dersle ilgili konuların kaynak kitaptan ve ders notlarından incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
3 | Internet ve sosyal medyanın bilinçli kullanımı, Sosyal medyanın bireyler üzerindeki etkileri | dersle ilgili konuların kaynak kitaptan ve ders notlarından incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
4 | Sosyal medyanın bireyler üzerindeki etkileri | dersle ilgili konuların kaynak kitaptan ve ders notlarından incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
5 | Bilgi yayma ve yanıltma gücü | dersle ilgili konuların kaynak kitaptan ve ders notlarından incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Benzetim |
6 | Medya ve algı yönetimi | dersle ilgili konuların kaynak kitaptan ve ders notlarından incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
7 | Medya ve internete yönelik hukuki haklar ve sorumluluklar, Telif hakkı, Kişilik hakkı, Bilgi gizliliği, Gizlilik ihlali | dersle ilgili konuların kaynak kitaptan ve ders notlarından incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | dersle ilgili konuların kaynak kitaptan ve ders notlarından incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Medya ve etik | dersle ilgili konuların kaynak kitaptan ve ders notlarından incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
10 | Medyada dil kullanımı | dersle ilgili konuların kaynak kitaptan ve ders notlarından incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
11 | Haberlerin değeri ve nitelik analizi | dersle ilgili konuların kaynak kitaptan ve ders notlarından incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
12 | Popüler kültür | dersle ilgili konuların kaynak kitaptan ve ders notlarından incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
13 | Sosyal medya ve eğitim | dersle ilgili konuların kaynak kitaptan ve ders notlarından incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
14 | Tüketim kültürü ve reklamlar, Medyada stereotipleştirme | dersle ilgili konuların kaynak kitaptan ve ders notlarından incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
15 | Ders içeriklerinin özetlenmesi ve değerlendirilmesi | dersle ilgili konuların kaynak kitaptan ve ders notlarından incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | dersle ilgili konuların kaynak kitaptan ve ders notlarından incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | dersle ilgili konuların kaynak kitaptan ve ders notlarından incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |