Genel Bilgi
Kod | MDT231 |
Ad | Moda, Sanat ve Giysi Tarihi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. SELDA ARAS |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin genel amacı; bir dönemin kültürel, sosyal ve sanatsal yapısını anlama yönünde 20.yüzyılın başlarına kadar gelen süreçte ilkel kültürlerden bu yana ortaya çıkan giysi tarihine ilişkin temel terminolojinin ve formların anlaşılmasını sağlar.
Dersin İçeriği
Bu derste; tarihsel giysinin temel terminolojisi ve formları, ilkel dönemden 20. yüzyılın başlarına kadar giysi tasarımlarının tarihsel araştırması ile kullanımının önemini kavrar. İlk uygarlıklardan başlayarak günümüze kadar öğrencilere görsel ağırlıklı bir bakış açısı kazandırmak ve değerlendirme perspektifi sağlamaktır. Hitit, Frig, Urartu, Helenistik Dönem Sanatı, Roma Sanatı, Bizans Sanatı ve İstanbul konuları işlenmektedir. Selçuklu ve Osmanlı Sanatları ile batılılaşma dönemi sanatları hakkında bilgi aktarılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Öğr.Gör. Selda ARAS tarafından kapsamlı olarak hazırlanmış ders notu. C.Blackman 1900'den Bugüne Modanın Tarihi
Notlar
Marnie FOGG, Modanın Tüm Öyküsü
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Moda kavramlarını ( Moda, anti moda, demode, unisex, haute couture, vb.) tanımlayabilir. Kültürel ve toplumsal kimlik anlayışında modanın rolünü açıklar. |
ÖÇ02 | tarihsel giysinin temel terminolojisi ve formlarını bilir |
ÖÇ03 | Giyim ve aksesuarlarının Kültürel değerler açısından karşılaştırılmasını yapabilir Modanın kapsamı, moda sürecinin evreleri, moda kuramları, moda döngüsü, ve moda süreci konularını açıklar. |
ÖÇ04 | Kültürel etkileşim, cinsel kimlik, sınıf, statü açısından moda kavramını ilişkilendirebilir. Modada görünürlülük ( öncüler moda dışılar) olgusunu açıklayabilir, modanın tükenmesi konusunda yorumlar yapar. |
ÖÇ05 | Öğrenciler primitif kültürlerden başlayarak 20. Yüzyılın başlarına kadar olan dönemde hem global hem de yerel ölçekte tarihi giysiler hakkında temel terminolojileri tanımlayabilir. |
ÖÇ06 | Öğrenciler giysilerdeki tarihsel değişimler ve gelişmeler hakkında bilgi toplayabilir. |
ÖÇ07 | 20. yüzyılın başlarına kadar giysi tasarımlarının tarihsel araştırması ile kullanımının önemini bilir. |
ÖÇ08 | Öğrenciler giysi tarihini değiştiren önemli ikon figürleri, değişen siluetleri tanımlayabilir |
ÖÇ09 | Öğrenciler kendi kültürel giysi formlarımızın ulusal ve folklorik öğeleri hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ10 | Osmanlı Hanedanın Stili (1299/1923):Osmanlı İmparatorluğu ve Batılılaşma Dönemini bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Moda tasarımı alanında sanat kültürü ve estetik konularına ilişkin bilgilere sahip olur. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Moda tasarımı alanı ile ilgili materyaller, yöntem ve teknikler konusunda bilgilere sahip olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Moda Tasarımı alan problemlerini analiz ederek çözümlemesini yapar. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Moda Tasarımı faaliyet ve uygulamalarına yönelik eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerine sahip olur. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İş güvenliği ve sosyal güvenlik konularında haklarını bilir. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel sorumluluk alır ve takım çalışmasına yatkın olur. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği ve yeni teknolojiler konusunda gelişmeleri izleme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çözümlemeye dayalı yorum becerisine sahip, çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme ve uygulayabilme yeteneğine sahip olur. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte ofis yazılımları ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | 1 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Moda ürünlerini uygun yöntemlerle tanıtır ve pazarlama stratejilerini belirler. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Koleksiyon için gerekli trend ve pazar araştırmalarını gerçekleştirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tasarımların kalıplarını hazırlar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tasarımlar için uygun dikim tekniklerini belirleyip uygular. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Moda tasarımı uygulanmasında edindiği bilgileri kullanıp 2 boyutlu yüzeyler ve 3 boyutlu ürünler oluşturma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel sanat öğe ve ilkeleri ile yüzey düzenlemeleri oluştur ve yeni tasarımlar yaratır. | |
PÖÇ17 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Estetik konularında bilgi ve yeteneği vardır | 3 |
PÖÇ18 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat ve moda tarihi konularında bilgi sahibidir. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Seçtiği temaya uygun tasarımı yapabilir ve teknik olarak çizer. | |
PÖÇ20 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elyaf, iplik, dokuma, terbiye, örme ve konfeksiyon üretim süreci hakkında genel bilgi sahibidir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Moda kavramları ( Moda, anti moda, demode, unisex, haute couture, vb.) | araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Giysilerin tarihi süreçte gelişen yapısal formları | araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Kişisel gelişim, imaj oluşturma açısından moda | araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Moda ve toplumsal kimlikler | araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Sınıf ve statünün oluşumunda moda | araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Kültürel etkileşim ve moda akımları,Kültürel süreklilik, endüstrileşme ve ekonomik uygulanırlık açısından moda | araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Tarihsel giysiye ilişkin tarihsel araştırma; giysinin orijini, primitif giysilere giriş | araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | önceki haftalarda işlenen konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Doğu giysileri: Mezopotamya Uygarlığı ( Sümerler, Babiller, Asurlar, Hitit ve Pers uygarlıkları), grup çalışması | araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Akdeniz Uygarlığı Giysileri;Mısır Uygarlığı,Antik Uygarlıklar; Girit, Yunan, Etrüsk, Roma | araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Anadolu Giysileri:Selçuklular (11. ve 13. yüzyıllar ), Türk giysilerinin kökenine giriş | araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Orta Çağ:Bizans ve Hıristiyan ikonografisi,Gotik dönem, Osmanlı kültürünün Avrupa üzerine etkisi, Oryantalizm | araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | rönesans, barok ve rokoko dönemi | araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Osmanlı Hanedanın Stili (1299/1923):Osmanlı İmparatorluğu ve Batılılaşma Dönemi | araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Aydınlanma Dönemi: Fransız İhtilali Ampir, directoire dönem | araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | önceki haftalarda işlenen konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | önceki haftalarda işlenen konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 76 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,04 | ||
AKTS | 3 AKTS |