Genel Bilgi
Kod | MDT240 |
Ad | Ekoloji ve Çevre Bilgisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. BERRİN AVCILAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
İnsan faaliyetlerinin çevreye etkileri ile ilgili genel kavramları öğrenmek. endüstriyel faaliyetlerin doğal çevreye etkileri, ekolojik risk analizi, çevrenin sürdürülebilirlik açısından önemini kavramak. Yaşamı ve çevresel dengeyi öğrenin. Türkiye'de ulusal ve uluslararası çevre politikaları ve standartları
Dersin İçeriği
Çevrenin ve çevrenin geliştirilmesi. Çevre biliminin tarihsel gelişimi. , Çevreci hareketler. Çevresel hareketin etkileri ve tepkileri. Çevre ile ilgili kavramlar. Ekoloji (doğa) yasaları. Daha çok çevre sorunlarının çözümünde kullanılan yaklaşımlardır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Açma, Bülent, Eyüp G. İsbir (2005); Kentleşme ve Çevre Sorunları, Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi, No: 1645 – 861, Ünite: 11. Çevre ve Orman Bakanlığı (2004); Türkiye Çevre Atlası, Ankara. Demir, Cengiz, Aydın Çevirgen (2006); Turizm ve Çevre Yönetimi Sürdürülebilir Gelişme Yaklaşımı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
Notlar
Kahraman, Nüzhet, Oğuz Türkay (2004); Turizm ve Çevre, Detay Yayını, Ankara. Keleş, Ruşen, Can Hamamcı (2005); Çevre Politikası, 5. Baskı, İmge Yayını, Ankara. Kışlalıoğlu, Mine – Fikret Berkes (2007); Çevre ve Ekoloji, 10. Basım, Remzi Kitabevi, İstanbul.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çevresel önemin tanımı vb. Konuyla ilgili kavramları bilir ve açıklar. |
ÖÇ02 | Endüstrinin çevresel etkilerini anlar. |
ÖÇ03 | Ekolojik denge kavramını açıklar. |
ÖÇ04 | Çevrenin sürdürülebilirlik ve endüstri açısından önemini kavrar ve el sanatlarının arz ve talep yönünden gelişimini açıklar. |
ÖÇ05 | Türkiye'de çevre politikalarının önemini anlar ve açıklar. |
ÖÇ06 | Ulusal-Uluslararası çevre standartlarını anlar ve açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Moda tasarımı alanında sanat kültürü ve estetik konularına ilişkin bilgilere sahip olur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Moda tasarımı alanı ile ilgili materyaller, yöntem ve teknikler konusunda bilgilere sahip olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Moda Tasarımı alan problemlerini analiz ederek çözümlemesini yapar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Moda Tasarımı faaliyet ve uygulamalarına yönelik eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerine sahip olur. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İş güvenliği ve sosyal güvenlik konularında haklarını bilir. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel sorumluluk alır ve takım çalışmasına yatkın olur. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği ve yeni teknolojiler konusunda gelişmeleri izleme becerisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çözümlemeye dayalı yorum becerisine sahip, çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme ve uygulayabilme yeteneğine sahip olur. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte ofis yazılımları ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Moda ürünlerini uygun yöntemlerle tanıtır ve pazarlama stratejilerini belirler. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Koleksiyon için gerekli trend ve pazar araştırmalarını gerçekleştirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tasarımların kalıplarını hazırlar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tasarımlar için uygun dikim tekniklerini belirleyip uygular. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Moda tasarımı uygulanmasında edindiği bilgileri kullanıp 2 boyutlu yüzeyler ve 3 boyutlu ürünler oluşturma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel sanat öğe ve ilkeleri ile yüzey düzenlemeleri oluştur ve yeni tasarımlar yaratır. | |
PÖÇ17 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Estetik konularında bilgi ve yeteneği vardır | |
PÖÇ18 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat ve moda tarihi konularında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Seçtiği temaya uygun tasarımı yapabilir ve teknik olarak çizer. | |
PÖÇ20 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elyaf, iplik, dokuma, terbiye, örme ve konfeksiyon üretim süreci hakkında genel bilgi sahibidir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çevrenin ve çevrenin geliştirilmesi. Çevre biliminin tarihsel gelişimi. | Ders materyalleri ile derse katılım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Çevre sorunları ve kirlilik. Çevre sorunlarının nedenleri. Çevre sorunlarının özellikleri. Çevre sorunlarının varlığının ortaya çıktığı dönem. Çevre sorunları. Hava kirliliği. Su kirliliği. Toprak kirliliği. Gürültü kirliliği. Ekosistemlerin, türlerin ve doğal kaynakların tükenmesi (flora - fauna kaybı) oluşur. Kültür kirliliği. Kuraklık ve kıtlık. Silahlanma ve savaşlar. | Ders materyalleri ile derse katılım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Nükleer enerji ve radyoaktif kirlenme. Sağlık sorunları ve uyuşturucu kullanımı. Asit yağmurları. Ormansızlaşma. Çölleşme. İklim değişikliği. Kıyı kirliliği. Gecekondu mahallesi. Katı atıklar, pestisitler, enerji ve diğerleri | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
4 | Çevrenin korunması ve yasal düzenlemeler. Ulusal yasalar çevre mevzuatını oluşturur. Çevreyle ilgili uluslararası kanunlar ve Türkiye'nin taraf olduğu uluslararası sözleşmeler. Çevrenin korunmasıyla ilgili kurum ve kuruluşlar. Merkezi hükümet kuruluşları. İl ve yerel yönetimler. Gönüllü kuruluşlar. Uluslararası düzeyde çevrenin korunmasına yönelik kurum ve kuruluşlar. | Derse hazırlıklı olarak katılma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Sulak alanlar (Sulak alanlar). Sulak Alan (Ramsar) sözleşmeleri ve hukuki düzenlemeler. Sulak alanların önemi ve faydaları. | Derse hazırlıklı olarak katılma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
6 | Sulak alanlar uygulamaları tehdit ediyor. Türkiye'deki Rams bölgesi | Araştırma yaparak derse katılım sağlama | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
7 | Eko Turizm. Ekoturizm kavramı. Doğa ve ekoturizmin şartları. Eko-turizm tesisleri. Ekoturizm fayda sağlar. Ekoturizmin ilkeleri. | Araştırma yaparak derse katılım sağlama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Turizm ve değişim. Turizm anlayışını ve talebi değiştirmek. Ekoturizm türleri ve Türkiye. | Araştırma yaparak derse katılım sağlama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
10 | Sera etkisi ve küresel ısınma. Küresel ısınma nedir ve nasıldır? ve sera gazlarının atmosferdeki etkileri. küresel ısınmanın etkileri. Küresel ısınma ve Türkiye. Küresel ısınma ve turizm: Türkiye. Küresel iklim değişikliğine karşı koruyucu önlemler. | Sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri |
11 | Turizm ve çevre ilişkileri. Turizm ve fiziksel çevre. Turizm ve ekonomik çevre. Turizm ve sosyo-kültürel çevre. | Sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Sürdürülebilirlik. Sürdürülebilir endüstrilerin ve turizmin geliştirilmesi için dikkate alınması gereken ilkeler. Sürdürülebilirlik hedefleri, sonuçları ve bileşenleri (unsurları). | Sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Problem Çözme |
13 | Koruma - kullanım politikası. Korunan alanlarda kullanım ilkesiyle çevrenin korunmasını sağlamak amacıyla stres azaltma stratejileri. Turizm taşıma kapasitesi. | Sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösteri, Tartışma |
14 | Biyolojik çeşitlilik (biyolojik çeşitlilik). Biyoçeşitlilik bileşenleri. | Sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Problem Çözme, Gösteri |
15 | Türkiye'nin çeşitliliği.Anadolu biyolojik bitki coğrafyası. Türkiye'nin doğal yaşam alanları. Türkiye'deki biyolojik çeşitlilik özellikleri. Biyoçeşitliliği tehdit eden faktörler. Biyoçeşitliliği korumanın amaçları. | Sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 3 | 6 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 64 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,56 | ||
AKTS | 3 AKTS |