Genel Bilgi
Kod | ZTP311 |
Ad | Sitogenetik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. BAHRİ DEVRİM ÖZCAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. BAHRİ DEVRİM ÖZCAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Genetik materyalin yapı ve organizasyonunu ile genom mutasyonları ve kromozomal anomalileri öğretmek
Dersin İçeriği
Kromozomların yapısı, Genom mutasyonları, Kromozom anomalileri, Lyon hipotezi
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Sitogenetik, İkinci Baskı, 2010. M. Topaktaş, Nobel Yayınları, Ankara
Notlar
Principles of Cyotogenetics, 2019, K.P.S. Malik, NEW INDIA PUBLISHING AGENCY- NIPA, ISBN-13 : 978-9387973992
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kromozomların yapı ve özelliklerini bilir |
ÖÇ02 | Hayvanlarda genetik kusurların kaynağını ortaya çıkarır |
ÖÇ03 | Hayvan yetiştiriciliğinde genetik yapının önemini bilir |
ÖÇ04 | Sitogenetik incelemeler yapar |
ÖÇ05 | Yapısal kromozom anomalilerini bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Ziraat Mühendisliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olur. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni temel alanındaki problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni disiplinine özgü çiftlik hayvanlarını yetiştirir, çiftlik uygulamaları yapar, veri toplar, değerlendirir ve yorumlar. Çiftlik hayvanlarına özgü barınakları tasarlar, kurar, modern tasarım yöntemlerini uygular ve işletir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan yetiştiriciliği ve ıslahında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik ve ekonomik sorunların kaynağını bulur ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ve Ziraat Mühendisliği alanıyla ilgili konularda bireysel tasarım yapma ve uygulama becerisine sahip olur, sorunların çözümüne yönelik olarak disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapabilir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çiftlik hayvanlarının ıslahı, yeni ırklar geliştirme, seleksiyon yapma, genetik kaynakları koruma altına alma, geliştirilen çeşitlerin çoğaltma materyallerini (damızlık) üretme konularında deneyim kazanır, meslekte kullanılan standartlar hakkında bilgi edinir, bireysel çalışma becerisine sahiptir. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni alanındaki yeni bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme ve uygulayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çiftlik hayvanlarının yetiştirilmesi, beslenmesi, hayvansal biyotektonoloji vb. gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir. | 1 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ve Ziraat Mühendisliği alanlarında etik ilkelere uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında farkındalık sahibidir. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ile ilgili uygulamalarda proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ve Ziraat Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında farkındalık sahibidir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sitogenetiğe giriş | Topaktaş, M., Rencüzoğulları, E., 2010. Sitogenetik, 2. baskı, Nobel Yayınları, Ankara | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Kromozomların yapısı ve organizasyonu | Topaktaş, M., Rencüzoğulları, E., 2010. Sitogenetik, 2. baskı, Nobel Yayınları, Ankara | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Kromozom sayısı ile türler arasındaki ilişki | Topaktaş, M., Rencüzoğulları, E., 2010. Sitogenetik, 2. baskı, Nobel Yayınları, Ankara | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Mitoz Bölünme | Topaktaş, M., Rencüzoğulları, E., 2010. Sitogenetik, 2. baskı, Nobel Yayınları, Ankara | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Mayoz bölünme | Topaktaş, M., Rencüzoğulları, E., 2010. Sitogenetik, 2. baskı, Nobel Yayınları, Ankara | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Hayvan ve bitki hücrelerinde mayoz sonrası olaylar | Topaktaş, M., Rencüzoğulları, E., 2010. Sitogenetik, 2. baskı, Nobel Yayınları, Ankara | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Arasınava hazırlık | Topaktaş, M., Rencüzoğulları, E., 2010. Sitogenetik, 2. baskı, Nobel Yayınları, Ankara | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Arasınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Mayoz bölünme ile rekombinasyon arasındaki ilişki | Topaktaş, M., Rencüzoğulları, E., 2010. Sitogenetik, 2. baskı, Nobel Yayınları, Ankara | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Sitogenetik incelemeler için preparat yapma ve boyama yöntemleri | Topaktaş, M., Rencüzoğulları, E., 2010. Sitogenetik, 2. baskı, Nobel Yayınları, Ankara | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Kromozom bantlama yöntemleri | Topaktaş, M., Rencüzoğulları, E., 2010. Sitogenetik, 2. baskı, Nobel Yayınları, Ankara | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Yapısal kromozom anormallikleri-1 | Topaktaş, M., Rencüzoğulları, E., 2010. Sitogenetik, 2. baskı, Nobel Yayınları, Ankara | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Yapısal kromozom anormallikleri-2 | Topaktaş, M., Rencüzoğulları, E., 2010. Sitogenetik, 2. baskı, Nobel Yayınları, Ankara | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Lyon Hipotezi | Topaktaş, M., Rencüzoğulları, E., 2010. Sitogenetik, 2. baskı, Nobel Yayınları, Ankara | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Yarıyıl sonu sınavına hazırlık | Topaktaş, M., Rencüzoğulları, E., 2010. Sitogenetik, 2. baskı, Nobel Yayınları, Ankara | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl sonu sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl sonu sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |