Genel Bilgi
Kod | TBP348 |
Ad | Tıbbi Aromatik ve Bitkiler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SALİHA KIRICI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Tıbbi bitkilerin özellikleri ve üretimlerinin temel prensiplerini anlatmaktır
Dersin İçeriği
Tıbbi ve aromatik bitkilerin tarihçesi, önemi, kullanımı, herbal özellikleri, tanımlanması, etkili bileşenleri ve sınıflaması, toprak ve iklim koşulları yönünden istekleri, gübrelemesi, tohum ve vegetatif materyal özellikleri, ekim, dikim, fideleme, hastalık ve zararlılarla mücadelesi, kültür teknikleri, ekstraksiyon metotları, tıbbi bitkilerin kalite kriterleri, korunması, paketlenmesine genel bir bakış. Zootekni açısından tıbbi bitkilerin önemi.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Ders notu öğrencilerin maillerine gönderiliyor ve ÇÜBİS sistemine yükleniyor
Notlar
Trade statistics for international business development. https://www.trademap.org/Country (erişim 15.10.2022). Kırıcı S. Türkiye’de Tıbbi ve Aromatik Bitkilerin Genel Durumu. TÜRKTOB 2015; 15: 4-11. OGM. Odun dışı Orman Ürünleri. https://rip.tarimorman.gov.tr/Sayfa/Detay/669 (erişim 5.11.2022). TÜİK, Dış Ticaret ve Bitkisel Üretim İst. https://biruni.tuik.gov.tr/medas/?kn=92&locale=tr (erişim 5.11.2022) Kırıcı S, Bayram E, Tansı S, Arabacı O, Baydar H, Telci İ, İnan M, Kaya D, Özel A. Tıbbi ve Aromatik Bitkilerin Üretiminde Mevcut Durum ve Gelecek. Türkiye Ziraat Mühendisliği IX. Teknik Kongresi 13-17 Ocak, Bildiri Kitabı-1, 2020;505-528. Baydar, H. 2021. Tıbbi ve Aromatik Bitkiler Bilimi ve Teknolojisi, Nobel Kitap evi. Kırıcı S, İnan M. Effect of different harvesting time on the essential oil content of the rosemary (Rosmarinus officinalis L.) in the Çukurova condition. Workshop on Agricultural and Quality Aspects of Medicinal and Aromatic Plants 29 May – 1 June. Proceeding Book 2001;263-272. Giray ES, Kırıcı S, Kaya DA, Türk M, Sönmez Ö, İnan M. Comparing the effect of sub-critical water extraction with conventional extraction methods on the chemical composition of Lavandula stoechas. Talanta 2008; 74 (4): 930-935. Maral H, Çalışkan T, Yıldırım CD, Akdoğan ME, Kafkas NE, Kirici S. The influence of harvesting period and cutting hour on yield and quality in thyme (Thymus vulgaris L.) in Çukurova condition. ARCTIC Journal 2018; 71(11):82-88. Çalışkan T, Maral H, Pala C, Kafkas E, Kırıcı S. Morphogenetic variation for essential oil content and composition of sage (Salvia officinalis L.) in Çukurova conditions. Arabian Journal of Medicinal and Aromatic Plants 2019; 5(1):32-38. Maral H, Kırıcı S. Changes within the daytime of essential oil content and composition of zahter (Thymbra spicata L.) grown in Ermenek conditions. Turkish Journal of Agriculture-Food Science and Technology 2019; 7(2):13-16. Çalışkan T, Maral H, Gutierrez Prieto LMV, Kafkas E, Kırıcı S. The influence of different drying methods on essential oil content and composition of peppermint (Mentha piperita L.) in Çukurova conditions. Indian Journal of Pharmaceutical Education and Research 2017; 51(3):518-521.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tıbbi ve aromatik bitkilerin üretimi, çoğaltılması, kültüre alınması ve sürdürülebilir korunması üzerine bilgi sahibi olur. |
ÖÇ02 | Tıbbi ve aromatik bitkilerin isimleri, familyaları ve kullanımı üzerine bilgi sahibi olur |
ÖÇ03 | Doğal drogların kalitesi ve ticari üretimlerinin prensipleri hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ04 | Tıbbi bitkilerin tarımı üzerine önemli fizyolojik değişikliklerin önemini bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Ziraat Mühendisliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olur. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni temel alanındaki problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni disiplinine özgü çiftlik hayvanlarını yetiştirir, çiftlik uygulamaları yapar, veri toplar, değerlendirir ve yorumlar. Çiftlik hayvanlarına özgü barınakları tasarlar, kurar, modern tasarım yöntemlerini uygular ve işletir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan yetiştiriciliği ve ıslahında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik ve ekonomik sorunların kaynağını bulur ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ve Ziraat Mühendisliği alanıyla ilgili konularda bireysel tasarım yapma ve uygulama becerisine sahip olur, sorunların çözümüne yönelik olarak disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapabilir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çiftlik hayvanlarının ıslahı, yeni ırklar geliştirme, seleksiyon yapma, genetik kaynakları koruma altına alma, geliştirilen çeşitlerin çoğaltma materyallerini (damızlık) üretme konularında deneyim kazanır, meslekte kullanılan standartlar hakkında bilgi edinir, bireysel çalışma becerisine sahiptir. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni alanındaki yeni bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme ve uygulayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çiftlik hayvanlarının yetiştirilmesi, beslenmesi, hayvansal biyotektonoloji vb. gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ve Ziraat Mühendisliği alanlarında etik ilkelere uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında farkındalık sahibidir. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ile ilgili uygulamalarda proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ve Ziraat Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında farkındalık sahibidir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tıbbi ve aromatik bitkilerin ekonomik önemi ve tarihi | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Tıbbi ve aromatik bitkiler de drogların tanımlanması, etkili maddelerinin sınıflandırılması | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Tıbbi ve aromatik bitkilerin toprak ve iklim istekleri ve gübrelemesi ve bu konu hakkında ödev verilecektir | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Tıbbi ve aromatik bitkilerin yetiştirme teknikleri, drogların kalite kriterleri ve ekstraksiyon metodları | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Mentha sp.,Melissa sp.Thymus sp., Salvia sp., Origanum sp.nin yetiştirme teknikleri | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Artemisia absinthium ve Artemisia dracunculus un tarımı, etken maddeleri ve tıbbi amaçlı kullanımları | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Matricaria chamomilla ve Rosmarinus officinalis in tarımı, etken maddeleri ve tıbbi amaçlı kullanımları | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tıbbi ve aromatik bitkilerin zootekni de yeri | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Bazı bitkilerintarımı, etken maddeleri ve zootekni açısından kullanımları | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Alkaloit içeren önemli bitkiler | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Atropa belladonnanın tarımı, etken maddeleri ve tıbbi amaçlı kullanımları | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Datura ve Hyoscyamus türlerinin tarımı, etken maddeleri ve tıbbi amaçlı kullanımları | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Arazi gezilmesi | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
15 | Artemisia annuanın tarımı, etken maddeleri ve tıbbi amaçlı kullanımları gelişmeler | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |