Genel Bilgi
Kod | ZTP462 |
Ad | Yumurta Üretimi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MİKAİL BAYLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Yumurta üretimi ile ilgili teknik bilgiye, yumurtanın besin değeri ve pazarlamaya elverişlilik açısından iç ve dış kalite kriteri yöntemlerinin incelenmesi konularında temel bilgiye sahip olabileceklerdir
Dersin İçeriği
Dünya ve Türkiye Yumurta Üretimi, Türkiye Yumurta Üretim İşletmeleri ve Yapıları, Yumurtanın Kimyasal ve Fiziksel Yapısı, Yumurtanın Dış Kalite Özellikleri ve Etkili Olan Etmenler, Yumurtanın İç Kalite Özellikleri ve Etkili Olan Etmenler, Yumurta Kalite Ölçüm Ekipmanları, Yumurtanın Kalıtımı, Yumurta Veriminin Artırılması Çalışmaları, Yumurta Verimine Etkili Olan Çevre Etmenleri, Yumurtanın Teknolojik Özellikleri, Yumurta Ürünleri, Yumurta Saklanması ve Depolanması, Yumurta İşletmeleri Kayıtları ve Değerlendirme.
Dersin Ön Koşulu
ders ön koşulu yok.
Kaynaklar
power point sunumlar, ders kitapları.
Notlar
internet kaynakları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yumurtanın oluşum fizyolojisini öğrenir |
ÖÇ02 | Yumurtanın fiziksel, kimyasal yapısı ve besin madde içeriği hakkında bilgi edinir |
ÖÇ03 | Yumurtanın iç ve dış kalite özelliklerini belirlemede kullanılan yöntemleri öğrenir |
ÖÇ04 | Yöntemlere dayanılarak yumurtanın kırılmadan önce (kan lekeleri, kabuktaki gizli çatlaklar, renk bozuklukları, hava boşluğunun durumu) ve kırıldıktan sonra (dış kalite özellikleri: şekil, kabuk yoğunluğu, özgül ağırlık ve iç kalite özellikleri: ak indeksi, sarı indeksi, sarı rengi) hangi kalite özelliklerinin tespit edilebileceğini öğrenir |
ÖÇ05 | Yumurta iç ve dış kalite özelliklerini pazarlamaya elverişlilik açısından değerlendirerek yumurtanın kalite sınıflandırılmasını öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Ziraat Mühendisliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olur. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni temel alanındaki problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni disiplinine özgü çiftlik hayvanlarını yetiştirir, çiftlik uygulamaları yapar, veri toplar, değerlendirir ve yorumlar. Çiftlik hayvanlarına özgü barınakları tasarlar, kurar, modern tasarım yöntemlerini uygular ve işletir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan yetiştiriciliği ve ıslahında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik ve ekonomik sorunların kaynağını bulur ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ve Ziraat Mühendisliği alanıyla ilgili konularda bireysel tasarım yapma ve uygulama becerisine sahip olur, sorunların çözümüne yönelik olarak disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapabilir. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çiftlik hayvanlarının ıslahı, yeni ırklar geliştirme, seleksiyon yapma, genetik kaynakları koruma altına alma, geliştirilen çeşitlerin çoğaltma materyallerini (damızlık) üretme konularında deneyim kazanır, meslekte kullanılan standartlar hakkında bilgi edinir, bireysel çalışma becerisine sahiptir. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni alanındaki yeni bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme ve uygulayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çiftlik hayvanlarının yetiştirilmesi, beslenmesi, hayvansal biyotektonoloji vb. gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ve Ziraat Mühendisliği alanlarında etik ilkelere uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında farkındalık sahibidir. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ile ilgili uygulamalarda proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ve Ziraat Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında farkındalık sahibidir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dünya da ve türkiye de yumurta üretimi | Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
2 | Türkiye Yumurta Üretim İşletmeleri ve Yapıları | Konu ilgili anahtar kelimeleri arama motorlarından araştırma, okuma ve soru çıkarma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Beyin Fırtınası |
3 | Yumurtanın Kimyasal ve Fiziksel Yapısı | Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
4 | Yumurtanın Dış Kalite Özellikleri ve Etkili Olan Etmenler | Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
5 | Yumurtanın İç Kalite Özellikleri ve Etkili Olan Etmenler | Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması, ödevlerin verilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
6 | Yumurta Kalite Ölçüm Ekipmanları | Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar |
7 | Yumurtanın Kalıtımı | Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Ara sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yumurta Veriminin Artırılması Çalışmaları | Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
10 | Yumurta Verimine Etkili Olan Çevre Etmenleri | Konu ilgili anahtar kelimeleri arama motorlarından araştırma, okuma ve soru çıkarma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
11 | Yumurtanın Teknolojik Özellikleri | Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması, ödevlerin sunulması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
12 | Yumurta Saklanması ve Depolanması | Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
13 | Yumurtaların farklı ürünlere işlenmesi (sıvı yumurta akı, sıvı yumurta sarısı, karışk sıvı yumurta, yumurta kabuğu, yumurta tozu vs.) | Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
14 | Yumurta oluşum ve fizyolojisini belirlemek amacıyla hayvan kesimi sonrası dişi üreme sisteminin incelenmesi | Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Örnek Olay |
15 | Yumurta verim kayıtları ve değerlendirme | Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |