Genel Bilgi
Kod | PDRZ303 |
Ad | Psikolojik Testler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MEHMET BİLGİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. MEHMET BİLGİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilere kişilik, zeka, gelişim ve projektif testleri tanıma uygulama becerisi kazanmalarıdır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği ölçme, ölçek, ölçek çeşitleri, merkezde yığılım ve dağılım ölçüleri, korelasyon, yüzdelik normlar, sınıf normları, zeka bölümü, güvenirlik, geçerlik kavramları, psikolojik testlerin nitelik ve amaçlarını, maksimum performans ve davranış testlerinin, bireysel yetenek testlerinin, özel yetenek ve psikomotor testlerinin içerikleri, Wecshler Çocuklar için Zeka Ölçeğini (WISC-R), CAT, MMPI testleridir.
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Özgüven, İ. E. (1999). Psikolojik testler. PDREM Yayınları.
Notlar
Hogan, T. P. (2021). Psychological Testing: An Introduction (4th ed.). John Wiley & Sons Inc.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Psikolojik testin ne olduğunu açıklar |
ÖÇ02 | Psikolojik testlerin geliştirilmesini açıklar |
ÖÇ03 | Psikolojik testlerin avantajlı yönlerini listeler |
ÖÇ04 | Psikolojik testlerin dezavantajlı yönlerini açıklar. |
ÖÇ05 | Psikolojik testlerin kullanımında yapılan hataları listeler |
ÖÇ06 | Hacettepe Kişilik Envanteri sonuçlarını değerlendirir ve yorumlar. |
ÖÇ07 | EDWARDS Kişisel Tercih Envanteri sonuçlarını değerlendirir ve yorumlar. |
ÖÇ08 | PARQ Envanteri sonuçlarını değerlendirir. |
ÖÇ09 | MMPI Çok Yönlü Kişilik Envanterini değerlendirir. |
ÖÇ10 | WESHCLER Zeka Testini açıklar |
ÖÇ11 | STANFORD-BİNET Zeka testini açıklar |
ÖÇ12 | Denver Gelişim Envanteri'ni uygular ve değerlendirir. |
ÖÇ13 | Ankara Gelişim Envanteri'ni uygular ve değerlendirir. |
ÖÇ14 | Tematik Algı Testini açıklar |
ÖÇ15 | CAT testini açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunlara felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve bu sorunları değerlendirir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar. | 1 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç görü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kişiler arası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki etik ilkelere uygun davranır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Psikolojik test nedir | Konuyla ilgili kaynağın gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
2 | Psikolojik testlerin geliştirilmesi | Konuyla ilgili kaynağın gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Psikolojik testlerin avantajlı yönleri | Konuyla ilgili kaynağın gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Psikolojik testlerin dezavantajlı yönleri | Konuyla ilgili kaynağın gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Psikolojik testlerin kullanımında yapılan hatalar | Konuyla ilgili kaynağın gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Hacettepe Kişilik Envanterini kullanma | Konuyla ilgili kaynağın gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
7 | Edwards Kişisel Tercih Envanterini kullanma | Konuyla ilgili kaynağın gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | YAZILI SINAV | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | PARQ kullanma | Konuyla ilgili kaynağın gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
10 | MMPI kullanma | Konuyla ilgili kaynağın gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
11 | WESHCLER kullanma | Konuyla ilgili kaynağın gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
12 | Stanford-Binet Zeka Testi kullanma | Konuyla ilgili kaynağın gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
13 | Denver Gelişim Envanteri ve Ankara Gelişim Envanteri kullanma | Konuyla ilgili kaynağın gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
14 | TAT kullanma | Konuyla ilgili kaynağın gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
15 | CAT Kullanma | Konuyla ilgili kaynağın gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | YAZILI SINAV | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | YAZILI SINAV | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |