PDRZ305 Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod PDRZ305
Ad Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. FULYA CENKSEVEN ÖNDER
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. FULYA CENKSEVEN ÖNDER (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin genel amacı başlangıç düzeyinde psikolojik danışmaya ilişkin bilgi, beceri ve tutumları kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Dersin içeriği şu konulardan oluşmaktadır: Psikolojik danışma ve özellikleri, psikolojik danışma, psikoterapi ve rehberlik kavramları arasındaki farklılıklar, psikolojik danışma ilke ve teknikleri, temel yardım becerileri ve terapötik koşullarla ilgili beceriler, bireysel psikolojik danışmanın aşamaları, danışanın geçirdiği yaşantı, transferans ve transferansla başa çıkma, direnç ve dirençle başa çıkma

Dersin Ön Koşulu

Yok.

Kaynaklar

Hackney, H., & Cormier, S. (2008). Psikolojik danışma ilke ve teknikleri: Psikolojik yardım süreci el kitabı (T. Ergene, S. Aydemir Çev.). Ankara: Mentis Yayıncılık.

Notlar

Meier, S. T., & Davis, S. R. (2006). Psikolojik danışma: Temel öğeler (S. Doğan, D. Y. Bektaş, E. Ö. Kocabaş, S. Denizli Çev.). Ankara: Pegem A Yayıncılık. Cormier, S., & Hackney, H. (2013). Psikolojik danışma: Stratejiler ve Müdahaleler (S. Doğan, B. Yaka, M. Özekes, M. Aladağ, S. Denizli, İ. Koç, D. Y. Bektaş, E. Ö. Kocabaş, E. Ercan, N. Topkaya Çev.). Ankara: Pegem Akademi. Hill, C. E., & O’Brien, K. M. (1999). Helping skills: Facilitating exploration, insight, and action. Washington: APA. Ivey, A. E., & Ivey, M. B. (1999). Intentional interviewing & counseling: Facilitating client development in a multicultural society (4th Ed.). Pasific Grove, CA: Brooks/Cole. Okun, B. F. (2002). Effective Helping: Interviewing and counseling techniques (6th Ed.). Pasific Grove, CA: Brooks/Cole.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Psikolojik danışmaya ilişkin temel kavram ve ilkeleri açıklar.
ÖÇ02 Psikolojik danışma ilişkisinin özelliklerini ve önemini kavrar.
ÖÇ03 Psikolojik danışma sürecini ve aşamalarını açıklar
ÖÇ04 Terapötik koşulları tanımlar
ÖÇ05 Psikolojik danışma sürecinde terapötik koşulların önemini ve işlevini kavrar
ÖÇ06 Psikolojik danışma sürecinde kullanılan temel ve ileri düzey psikolojik danışma becerilerini tanımlar
ÖÇ07 Psikolojik danışma sürecinde kullanılan temel becerilerin birbiri ile olan ilişkisini açıklar
ÖÇ08 Terapötik becerilerini kullanır.
ÖÇ09 Psikolojik danışmada temel terapötik koşullar ile temel danışma becerileri ilişkilendirir
ÖÇ10 Psikolojik danışma sürecini başlatma ve bitirme kurallarını uygular
ÖÇ11 Etkin bir danışmanın özelliklerini açıklar
ÖÇ12 Psikolojik danışma sürecini başlatma ve sonlandırmak için kullanılan müdahaleleri açılar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunlara felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve bu sorunları değerlendirir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar. 5
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar. 3
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder. 2
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir.
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır. 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç görü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır. 5
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kişiler arası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. 2
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki etik ilkelere uygun davranır. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin tanıtımı Corey , 2005; Meier, 2007, Hackney and Cormier, 2008. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Psikolojik Danışma süreci. Psikolojik danışma, psikoterapi ve rehberlik arasındaki farklar Corey , 2005; Meier, 2007, Hackney and Cormier, 2008. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Psikolojik danışma basamakları ve becerileri Corey , 2005; Meier, 2007, Hackney and Cormier, 2008. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Danışma becerileri : Yapılandırma, Dostça ilişki kurma, Etkili dinleme, Beden Dili. Corey , 2005; Meier, 2007, Hackney and Cormier, 2008. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
5 Danışma becerileri: Yapılandırma, Konuşmaya açık davet. Yansıtma ve Kişiselleştirme Corey , 2005; Meier, 2007, Hackney and Cormier, 2008. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
6 Danışma becerileri: Yansıtma ve Kişiselleştirme Corey , 2005; Meier, 2007, Hackney and Cormier, 2008. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
7 Danışma becerileri: Geri bildirim verme, Cesaretlendirme, Soru sorma, Bilgi verme, Özetleme Corey , 2005; Meier, 2007, Hackney and Cormier, 2008. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Danışma becerileri: Kendinden referans verme tepkileri, model olma, sezsizlikle uğraşma Corey , 2005; Meier, 2007, Hackney and Cormier, 2008. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
10 Terapötik beceriler: Empati, saygı, saydamlık, somutluk Corey , 2005; Meier, 2007, Hackney and Cormier, 2008. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
11 Danışma becerileri: Şimdi ve burada, Bağlama, Yüzleştirme, Yorumlama Corey , 2005; Meier, 2007, Hackney and Cormier, 2008. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Danışma Becerileri: Psikolojik Danışma Sürecinde Transferans ve Transferansla Başa Çıkma Becerileri. Corey , 2005; Meier, 2007, Hackney and Cormier, 2008. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Danışmanlık Becerileri: Direnç ve Dirençle Başa Çıkma Becerileri Corey , 2005; Meier, 2007, Hackney and Cormier, 2008. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Psikolojik Yardım Sürecini Başlatma ve Sonlandırma Becerileri. Psikolojik Danışma Oturumlarını Başlatma ve Bitirme Becerileri. Corey , 2005; Meier, 2007, Hackney and Cormier, 2008. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Dersin değerlendirilmesi Corey , 2005; Meier, 2007, Hackney and Cormier, 2008. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.12.2024 05:51