EFMZ301 Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EFMZ301
Ad Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. BETÜL BALKAR
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. BETÜL BALKAR (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi dersinin temel amacı Türk eğitim sisteminin yapısı ve işleyişi hakkında bilgi vermektir. Okul yönetiminin ve okul yöneticilerinin görev ve sorumluluklarını tanıtarak etkili okul yönetiminin niteliği hakkında bir anlayış kazandırılması amaçlanmaktadır. Türk eğitim sisteminin yapısını ve işleyişini etkileyen dinamiklerin öğretilmesiyle eğitim sisteminin yapısındaki değişimin değerlendirilebilmesinin sağlanması da amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Türk eğitim sisteminin yapısı, Türk eğitim sisteminde öğretim kademeleri, sosyal bir sistem ve örgüt olarak okul, yönetim kuramları, okul yönetiminde dinamikler, okul yöneticiliği, okul yöneticisinin liderlik rolleri, insan kaynağının yönetimi, okulda personel ve öğrenci hizmetleri, eğitim ve öğretim ile ilgili hizmetler, okul-çevre ilişkisi, eğitim finansmanı ve okulda kaynak yönetimi, değişen toplum ve okul, okulla ilgili güncel tartışma ve yönelimler

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Cemaloğlu, N. (Ed.). (2021). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi (2. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Özdemir, S. (Ed.). (2019). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi (5.baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.

Notlar

1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Yönetici Seçme ve Görevlendirme Yönetmeliği Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği Milli Eğitim Bakanlığı Personeli Hizmet İçi Eğitim Yönetmeliği Öğretmenlik Meslek Kanunu Milli Eğitim Bakanlığı Rehberlik Ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Yönetmeliği Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği Milli Eğitim Bakanlığı Okul-Aile Birliği Yönetmeliği


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Türk eğitim sisteminin yapısını ve işleyişini açıklar.
ÖÇ02 Yönetim teorilerini bilerek bu teorileri okul yönetim süreçlerine etkileri açısından karşılaştırarak değerlendirir.
ÖÇ03 Okulun sosyal bir sistem olarak özelliklerini açıklar.
ÖÇ04 Okul yönetiminin görev ve sorumluluklarını açıklar.
ÖÇ05 Okul yöneticisi olabilmek için gerekli nitelikleri ve şartları açıklar.
ÖÇ06 Okullarda eğitim ve öğretim hizmetlerinin nasıl yürütüldüğünü açıklar.
ÖÇ07 Eğitim sistemindeki beşerî ve finansal kaynakların etkili ve verimli kullanımına ilişkin yolları değerlendirir.
ÖÇ08 Türk eğitim sisteminin yapısını ve işleyişini etkileyen faktörler doğrultusunda eğitim sisteminde zaman içerisinde gözlenen değişimi değerlendirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunlara felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve bu sorunları değerlendirir. 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir.
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır. 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç görü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur. 1
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır.
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kişiler arası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. 2
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 2
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. 3
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki etik ilkelere uygun davranır. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Türk eğitim sisteminin yapısı Ders kitabında ilgili bölümün ve Milli Eğitim Temel Kanununun okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Türk eğitim sisteminde öğretim kademeleri Ders kitabında ilgili bölümün ve Milli Eğitim Temel Kanununun okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Sosyal bir sistem ve örgüt olarak okul Ders kitabında ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Yönetim kuramları Ders kitabında ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Okul yönetiminde dinamikler Ders kitabında ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Okul yöneticiliği Ders kitabında ilgili bölümün ve Yönetici Seçme ve Görevlendirme Yönetmeliğinin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Okul yöneticisinin liderlik rolleri Ders kitabında ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Ara sınav öncesi işlenen tüm konuların gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 İnsan kaynağının yönetimi Ders kitabında ilgili bölümün ve Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği, Milli Eğitim Bakanlığı Personeli Hizmet İçi Eğitim Yönetmeliği ve Öğretmenlik Meslek Kanununun okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Okulda personel ve öğrenci hizmetleri Ders kitabında ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Eğitim ve öğretim ile ilgili hizmetler Ders kitabında ilgili bölümün ve Milli Eğitim Bakanlığı Rehberlik Ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Yönetmeliği, Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği, Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği ve Milli Eğitim Bakanlığı Okul-Aile Birliği Yönetmeliğinin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Okul-çevre ilişkisi Ders kitabında ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Eğitim finansmanı ve okulda kaynak yönetimi Ders kitabında ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Değişen toplum ve okul Ders kitabında ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Okulla ilgili güncel tartışma ve yönelimler Ders kitabında ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl boyunca işlenen tüm konuların gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl boyunca işlenen tüm konuların gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 14 14
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 12.12.2024 12:13