Genel Bilgi
Kod | PDRZ407 |
Ad | Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması 1 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Uygulamalı Ders |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İSMAİL SANBERK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. İSMAİL SANBERK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. METEHAN ÇELİK (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Dr. Öğr. Üyesi FATOŞ BULUT ATEŞ (C Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Dr. Öğr. Üyesi İDİL EREN KURT (D Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Dr. Öğr. Üyesi Ayça SARAÇ (E Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Ahmet TOGAY (F Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
PDRZ305 Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri, PDRZ304 Psikolojik Danışma Becerileri ve PDRZ306 Grupla Psikolojik Danışma derslerinden edinilen bilgi ve becerileri gerçek danışan- psikolojik danışman ilişkisine aktararak deneyim kazandırmaktır. Ayrıca öğrencilerin daha önceki derslerde öğrendikleri teknik ve yöntemleri bireysel psikolojik danışma sürecinde kullanmaları, en az dört oturumluk bireysel danışma sürecini yöneterek deneyim kazanmaları amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu derste, öğrencilerden psikolojik danışma almaya ihtiyacı olan birer danışan bulup, onlarla danışma yapmaları ve bu süreçte süpervizyon alarak danışmanlık becerilerini geliştirmeleri beklenmektedir. Her danışma oturumu kaydedilir, yapılan oturumlar derste izlenir-transkript formlarından okunur ve oturumlara ilişkin geribildirimler verilir. Dersin ana konuları şunlardır: Bireysel Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri dersinin genel tekrarı, temel danışmanlık becerileri uygulamaları, örnek danışma oturumlarını gözden geçirme, her bir danışman adayının kendilerinden istenen 4 oturumluk süreçte her bir oturum için süpervizyon alması.
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara.
Notlar
Akkoyun, F. (2001). Geştalt terapi: Büyüme ve gelişme gücünün harekete geçişi. Nobel Yayın Dağıtımı. Carnevale, J. D. (2001) Danışmanlık incileri: Uygulamacı için düşünceler (D. Albayrak- Kaymak, Çev.). Anahtar Kitaplar. Cihangir-Çankaya, Z. (2011). Kişilerarası iletişimde dinleme becerisi. Nobel Yayıncılık. Çivitçi A., Türküm, S. A., Duy, B., & Hamamcı, Z. (2009). Okullarda akılcı- duygusal davranış terapisine dayalı uygulamalar: Kavramlar, teknikler ve örnek etkinlikler. PegemA Yayıncılık. Cormier, S., Hackney, H. (2008). Psikolojik danışma ilke ve teknikleri: Psikolojik yardım süreci el kitabı (T. Ergene, S. Aydemir Sevim, Çev.). Mentis Yayıncılık. Daş, C. (2006). Bütünleşmek ve büyümek: Gestalt Terapi yaklaşımı. HYB Yayıncılık. Dökmen, Ü. (2000). Varolmak, gelişmek ve uzlaşmak (3. bs.). Sistem Yayıncılık. Dökmen, Ü. (2001). Sanatta ve günlük yaşamda iletişim çatışmaları ve empati (16. bs.). Sistem Yayıncılık. Gladding, S. T. (2013). Psikolojik Danışma: Kapsamlı bir meslek. (N. Voltan-Acar, Çev. Ed.). Nobel Yayıncılık. Hillman, M. (2005). Terapistim beni çıldırtıyor (G. Seral, Çev.). Kuraldışı Yayıncılık. Köroğlu, E. (2005). Düşünsel duygulanımcı davranış terapisi ilkeleri. Hekimler Yayın Birliği Yayınları. Kuzucu, Y. (2011). Duyguları fark etme ve ifade etme psiko-eğitim programı (2. Bs.). Nobel Yayıncılık. Leahy, R. L. (2004). Bilişsel terapi ve uygulamaları (T. Özakkaş, Çev.). Litera Yayınevi. Luhn, R. R. (1999). Kızgınlıkla başa çıkma (Y. Orçan, Çev.). Alfa Basım Dağıtım Ltd.Şti. Meier, S. T., & Davis, S. R. (2007). Psikolojik danışma: Temel öğeler (Ed. S. Doğan vd.). Pegem A Yayıncılık. Navaro, L. (2000). Gerçekten beni duyuyor musun? (4. bs.). Sistem Yayıncılık. Navaro, L. (2002). İki boy ufak pabuç: Depresyonda kadın-erkek farklılıkları. Remzi Kitabevi. Nelson-Jones, R. (2013). Temel psikolojik danışma becerileri (G. Sart, Çev.). Nobel Yayıncılık. Özakkaş, T. (2004). Bilişsel terapi ve duygusal bozukluklar. Litera Yayınevi. Özer, K. (2000) Ben değeri tiryakiliği (2. bs.). Sistem Yayıncılık. Rossman, M. L. (2004). İmgelemenin iyileştirici gücü, Ege Meta Yayınevi. Savaşır, Y., & Boyacıoğulları, G. (1996) Bilişsel –davranışçı terapiler. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Sklare, G.B. (2013) Okul danışmanları için çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışma (D. M. Siyez, Çev., 4. bs.). Pegem Akademi Turna, R. (2009). Ben bana güveniyorum (3. bs.). Nobel Yayıncılık. Türkçapar, M. H. (2007) Bilişsel terapi: Temel ilkeler ve uygulama. HYB Yayıncılık. Yalom, I. (1999). Varoluşçu psikoterapi (Z. İyidoğan Babayiğit, Çev.). Kabalcı Yayınevi. Yalom, I. (2000). Annem ve hayatın anlamı psikoterapi öyküleri (Z. İyidoğan Babayiğit, Çev.). Kabalcı Yayınevi. İstanbul. Yalom, I. (2002). Bağışlanan terapi yeni kuşak terapistlere ve hastalarına açık mektup (Z. İyidoğan Babayiğit, Çev.). Kabalcı Yayınevi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Danışma oturumunu başlatma, görüşmeyi kolaylaştırma ve oturumu uygun şekilde sonlandırma becerilerini ayırt eder. |
ÖÇ02 | Danışanın kendisini açması ve sürece katılımını kolaylaştıracak terapötik koşulları açıklar. |
ÖÇ03 | Danışanın gerçek ihtiyacının/probleminin ne olduğunu belirler |
ÖÇ04 | Danışanın problem/lerine ilişkin uygun hipotezler formüle eder. |
ÖÇ05 | Danışma sürecinde geliştirdiği bu hipotezleri test eder. |
ÖÇ06 | Psikolojik danışman olarak psikolojik yardım konusunda kendi mesleki sınırlarını açıklar. |
ÖÇ07 | Danışanın davranış problemlerini tanımlar |
ÖÇ08 | Danışanın problemine/lerine uygun müdahale stratejilerini tanımlar. |
ÖÇ09 | Danışanın problemlerine uygun müdahaleler planlar. |
ÖÇ10 | Müdahaleleri uygular ve değerlendirir. |
ÖÇ11 | Farklı kuramsal yaklaşımların problemi ele alma yöntemini açıklar. |
ÖÇ12 | Farklı kuramsal yaklaşımların kullandığı belirli teknikleri gösterir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunlara felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve bu sorunları değerlendirir. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar. | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder. | 5 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar. | 4 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir. | 1 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç görü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kişiler arası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki etik ilkelere uygun davranır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders programının içeriği üzerinde konuşma. - 1. PDRZ305 Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri dersi genel tekrar | Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | PDRZ305 Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri dersi genel tekrar - Temel danışmanlık becerileri uygulamaları - Örnek danışma oturumlarını gözden geçirme-1 | Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
3 | PDRZ305 Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri dersi genel tekrar - Temel danışmanlık becerileri uygulamaları - Örnek danışma oturumlarını gözden geçirme-2 | Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
4 | PDRZ305 Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri dersi genel tekrar - Temel danışmanlık becerileri uygulamaları - Örnek danışma oturumlarını gözden geçirme-3 | Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Örnek Olay, Beyin Fırtınası, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Grup içinde danışma uygulamaları yapılması, beceri geliştirmeye yönelik örnekler üzerinde durulması. Danışman adayları küçük grup çalışmaları ile danışmanlık becerilerini kullanmaya yönelik uygulamalar yaparlar-1 | Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
6 | Grup içinde danışma uygulamaları yapılması, beceri geliştirmeye yönelik örnekler üzerinde durulması. Danışman adayları küçük grup çalışmaları ile danışmanlık becerilerini kullanmaya yönelik uygulamalar yaparlar-2 | Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Örnek Olay, Beyin Fırtınası |
7 | Grup içinde danışma uygulamaları yapılması, beceri geliştirmeye yönelik örnekler üzerinde durulması. Danışman adayları küçük grup çalışmaları ile danışmanlık becerilerini kullanmaya yönelik uygulamalar yaparlar-3 | Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Danışanlarla yapılan danışma oturumlar üzerinde çalışılması. Danışman adayları danışan belirleyerek danışanlarıyla toplam dört (4) oturum gerçekleştirirler-1 | Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
10 | Danışanlarla yapılan danışma oturumlar üzerinde çalışılması. Danışman adayları danışan belirleyerek danışanlarıyla toplam dört (4) oturum gerçekleştirirler-2 | Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
11 | Danışanlarla yapılan danışma oturumlar üzerinde çalışılması. Danışman adayları danışan belirleyerek danışanlarıyla toplam dört (4) oturum gerçekleştirirler-3 | Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
12 | Danışanlarla yapılan danışma oturumlar üzerinde çalışılması. Danışman adayları danışan belirleyerek danışanlarıyla toplam dört (4) oturum gerçekleştirirler-4 | Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
13 | Danışanlarla yapılan danışma oturumlar üzerinde çalışılması. Danışman adayları danışan belirleyerek danışanlarıyla toplam dört (4) oturum gerçekleştirirler-5 | Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
14 | Danışanlarla yapılan danışma oturumlar üzerinde çalışılması. Danışman adayları danışan belirleyerek danışanlarıyla toplam dört (4) oturum gerçekleştirirler-6 | Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
15 | Danışanlarla yapılan danışma oturumlar üzerinde çalışılması. Danışman adayları danışan belirleyerek danışanlarıyla toplam dört (4) oturum gerçekleştirirler-7 | Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |