AR359 Deneysel Arkeoloji

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AR359
Ad Deneysel Arkeoloji
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. FATMA ŞAHİN
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. FATMA ŞAHİN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Yeni bir araştırma yöntemi olan arkeoloji biliminin deneysel olarak uygulanması ve geliştirilmesi bu dersin amacıdır.

Dersin İçeriği

Dersin içeriğini, arkeolojik buluntular ışığında, eski toplumları yeniden canlandırabilmek, tarih öncesi teknolojileri dolayısı ile sosyal ve ekonomik sistemleri anlayabilmek ve bugünkü sistemler ile ilişkilendirebilmek için, insanın kültür tarihini oluşturan ilk ve en eski nesneler olan taş ve kemik alet teknolojileri ile madencilik, dokumacılık, çömlekçilik, mimari yapılar gibi her türlü buluntunun yeniden canlandırılmasına yönelik araştırma yöntemlerinin uygulanması ve geliştirilmesini içeren araştırmalar ve deneysel çalışmaların anlatılması ve uygulanması oluşturmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Psiko-motor becerilerinin gelişmiş olması

Kaynaklar

Derin, Z., 2008c. “Yeşilova Höyüğü”, Aktüel Arkeoloji 6: 50–61. Ülkü Türkoğlu. Deneysel Arkeoloji ve Kültürel Yaşam, İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi https://www.researchgate.net/profile/Necmi-Karul-2/publication/346656972_Aktopraklik_Acikhava_Muzesi_ve_Arkeoloji_Okulu_2015/links/5fccc42fa6fdcc697be4bf45/Aktopraklik-Acikhava-Muezesi-ve-Arkeoloji-Okulu-2015

Notlar

Önceki uygulamaların incelenmesi


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Arkeolojik kazılarda çıkan, tarih öncesi dönemlere ve eski çağlara tarihlendirilen her türlü organik veya inorganik buluntunun yeniden canlandırılmasını tanımlar
ÖÇ02 Geçmişin aydınlanmasını sağlamaya katkı sağlayacak deneyler ve araştırmaları tanımlar.
ÖÇ03 Arkeoparklar, açıkhava müzeleri, çocuklar ve toplum için arkeoloji gibi çok sayıda faaliyet ve aktivite için gerekli ve ihtiyaç duyulan konuları anlar
ÖÇ04 Uzman ekip ile malzeme sağlayarak deneysel arkeoloji alanında çeşitli faaliyetleri sıralar
ÖÇ05 Eski çağlarda sanat, zanaat, tarım, yeme içme geleneği gibi konulardan oluşan tematik arkeoloji sergilerini analiz eder
ÖÇ06 Deneysel arkeoloji konusunda seminerler, kurslar ve konferanslar düzenlemeyi ayırt eder.
ÖÇ07 Faaliyet alanlarıyla ilgili kamu ve özel sektör kuruluşlarıyla ortak projeleri sentezler.
ÖÇ08 Kültür alanında canlılık yaratmak ve toplumun geçmiş ile olan bağını güçlendirmek için yeni yöntemleri değerlendirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojinin temel bilgilerini ve ileri düzeydeki uygulamalı bilgileri kavrar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri, bilimsel sonuçları ve problemleri açıklar. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojik veri ve materyali kronolojik olarak sınıflandırır.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeolojik materyalin stil özelliklerini inceler.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeoloji mesleği içinde kazandığı tüm becerileri ulusal ve evrensel ihtiyaçlar doğrultusunda topluma ve insanlığa hizmet için kullanır. 1
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri bütüncül bir bakış açısı ile yorumlar. 3
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alır.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Arkeolojik sit alanlarındaki arazi çalışmalarında (kazı ve yüzey araştırmaları) ve projelerde sorumluluk alır. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği laboratuvar ortamında bireysel ve ekip çalışması yapar. 2
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki alanda edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki ve bireysel gelişimi içinde bilimsel, sosyal, sanatsal ve kültürel alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe ve yabancı dili kullanarak alanı ile ilgili bilgileri uzman veya uzman olmayan kişilerle paylaşır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tarihi ve kültürel mirası korur. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Farklı disiplinlerle problem çözmeye yönelik ortak çalışmalar düzenler.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Deneysel arkeoloji kavramı İlgili kaynaklar okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Arkeolojik kazılarda çıkan, tarih öncesi dönemlere ait her türlü organik veya inorganik buluntunun tanımlanması İlgili kaynaklar okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Türkiyede deneysel arkeoloji İlgili örnekler incelensin Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
4 Deneysel arkeoloji araştırma ve uygulama merkezinin ilk ve tek örneği (Bilecik) İlgili örnek incelensin Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
5 Dünyada deneysel arkeoloji İlgili örnekler incelensin Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Arkeoparklar, açıkhava müzeleri. İlgili örnekler incelensin Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Çocuklar ve toplum için arkeolojik faaliyet ve aktiviteler İlgili örnekler incelensin Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
9 Sanat, zanaat, tarım, yeme içme geleneği gibi konulardan oluşan tematik arkeoloji. İlgili kaynaklar okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Deneysel arkeoloji konusunda ulusal ve uluslararası seminerler, kurslar ve konferanslar. İlgili örnekler incelensin Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Faaliyet alanlarıyla ilgili ortak projeler yürütme İlgili çalışmalar yapılsın Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
12 Taş ve kemik alet teknolojileri İlgili kaynaklar okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
13 Madencilik, dokumacılık, çömlekçilik canlandırmaları İlgili çalışmalar yapılsın Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
14 Farklı uzmanlıkları olan yerli ve yabancı bilim insanlarının deneyimlenmesi İlgili deneyimler paylaşılsın Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
15 Genel değerlendirme Genel değerlendirme Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Final Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Bütünleme Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 04.06.2024 11:59