Genel Bilgi
Kod | KM501 |
Ad | İleri Fizikokimya |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 10 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. TUNÇ TÜKEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. TUNÇ TÜKEN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilere, fizikokimyasal sistemlerin tanımlanması ve hal değişkenleri yardımıyla hal denklemlerinin oluşturulması, termodinamiğin yasaları ve uygulamaları ile ilgili bilgi kazandırmak ve her türden kimyasal proses sürecini yasalar yardımıyla irdeleyebilme yeteneğinin kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders, termodinamik sistemlerin hal değişkenlerine bağlı tanımlanması, gerçek gazlar, kinetik teori ve Maxwell-Boltzman dağılım yasası, akışkanların genel özellkleri, difüzyon ve efüzyon, ısı transferi, iç enerji ve entalpi, temodinamiğin ikinci yasası ve Carnott çevrimi, iş makinaları, entropi, serbest entalpi ve serbest iç enerji, kimyasal denge ve tek bileşenli sistemlerde fazlar arası dengeleri kapsar.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Fizikokimya, Prof.Dr.Mehmet ERBİL, Nobel Yayıncılık, 2012, Ankara.Fizikokimya, Peter Atkins, Bilim Yayınevi, 2013, Ankara.Fizikokimya, Prof.Dr.Yüksel SARIKAYA, Gazi Kitabevi, 2000, Ankara.
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sistemlerin fizikokimyasal açıdan ele alınmasını öğrenir |
ÖÇ02 | Sistemlerin özelliklerinin ve davranışlarının, hal değişkenleri ve hal denklemleri ile irdelenmesi |
ÖÇ03 | Maddenin tanecikli modeli, enerji ilişkisini öğrenir |
ÖÇ04 | Termodinamik yasaları, iş güç enerji, entalpi, iç enerji ve entropi ilişkilerini öğrenir |
ÖÇ05 | Termodinamik sistemlerde proseslerin kontrol edilmesi sürecini öğrenir |
ÖÇ06 | Isı makineleri, ısı pompalarını, verimlilik kavramlarını öğrenir |
ÖÇ07 | Serbest entalpi ve serbest iç enerji konularını ve önemini öğrenir |
ÖÇ08 | Kimyasal denge ve tek bileşenli sistemlerde fazlar arası dengeleri öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya alanında araştırma yaparak bilgiye ulaşır, bilgiyi değerlendirir ve yorumlar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya alanında uygulanan teknik ve yöntemler hakkında kapsamlı bilgi sahibidir. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında yeni ve gelişmekte olan uygulamaların farkında olur, inceleme, öğrenme ve uygulama yetkinliği kazanır. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kurumsal modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve karşılaşılan sorunları çözümler. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanında bilimsel gelişmeleri takip eder. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bir çalışmayı planlar ve sürdürebilir. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeni durumlara uyum ve sorun çözebilme becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında yeni teknolojiye ulaşır. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında bağımsız ve takımlarda çalışma ve sorumluluk alma yetkinliği kazanır. | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında yönlenmeleri izler, karmaşık durumlarda çözümlenme yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışmalarının sonuçlarını yazılı ve sözlü olarak sunar. Çevre sorunlarına bilimsel yaklaşır. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel ve etik değerleri gözetir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam alanları ve koşullarını ilgilendiren sorunlara bilimsel yaklaşımlarda bulunarak çözüm üretir, bulunduğu çevreyi bilgilendirerek bilinçlendirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Fizikokimyasal Sistemler | Fizikokimya, M.Erbil | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | İdeal Gaz ve Gerçek Gaz Sistemleri | Fizikokimya, M.Erbil | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Gazların Kinetik Davranışları ve Hareket Hızları, Maxwell Hız Dağılımı | Fizikokimya, M.Erbil | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Gazların Isınma Isıları, Barometrik Dağılım | Fizikokimya, M.Erbil | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Termodinamik Sistemler, Sıfırıncı Yasa, Birinci Yasa | Fizikokimya, M.Erbil | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | İç Enerji ve Entalpi Hal Fonksiyonları, Gazların Isınma Isıları Arasındaki Fark, Adyabatik Dönüşümler | Fizikokimya, M.Erbil | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Termokimyasal Sistemler, Tepkime İç Enerjisi ve Tepkime Entalpisi, Oluşma Entalpisi | Fizikokimya, M.Erbil | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Fizikokimya, M.Erbil | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tepkime Entalpisinin Sıcaklığa Bağlılığı, Hess Yasası ve Uygulanması | Fizikokimya, M.Erbil | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Termodinamiğin İkinci, Termodinamiğin Üçüncü Yasası ve Mutlak Entropi | Fizikokimya, M.Erbil | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Mutlak Entropi ve entropi hesapları | Fizikokimya, M.Erbil | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Serbest Enerji ve Serbest Entalpinin Tanımı, Maxwell Denklemleri | Fizikokimya, M.Erbil | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Serbest Entalpi Üzerine Sıcaklığın ve Basıncın Etkisi, Fügasite | Fizikokimya, M.Erbil | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Bileşimi Değişen Sistemler ve Kimyasal Denge | Fizikokimya, M.Erbil | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Gaz Fazında Yürüyen Tepkimeler ve Ayrışma Derecesi | Fizikokimya, M.Erbil | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Fizikokimya, M.Erbil | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Fizikokimya, M.Erbil | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 8 | 112 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 241 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 9,64 | ||
AKTS | 10 AKTS |