Genel Bilgi
| Birim | EĞİTİM FAKÜLTESİ |
| OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ PR. | |
| Kod | EFMZ210 |
| Ad | Öğretim İlke ve Yöntemleri |
| Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 4 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş. Gör. Dr. Ece YOLCU |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Arş. Gör. Dr. Ece YOLCU
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin genel amacı öğretmen adaylarının eğitim programının öğeleri, etkili öğretimin aşamaları ve ilkeleri ile öğretim strateji yöntem ve teknikleri konularında bilgi ve anlayış kazanmaları ve bu bilgi-becerilerin kullanımını gerektiren bir etkinlik planı hazırlayarak uygulamalarıdır.
Dersin İçeriği
Öğretim ilke ve yöntemleriyle ilgili temel kavramlar; öğretim-öğrenme ilkeleri, modelleri, stratejileri, yöntemleri ve teknikleri; öğretimde hedef ve amaç belirleme; öğretim ve öğrenmede içerik seçimi ve düzenlemesi; öğretim materyalleri; öğretimin planlanması ve öğretim planları; öğretimle ilgili kuram ve yaklaşımlar; etkili okulda öğretim, öğrenme ve öğrenmede başarı; sınıf içi öğrenmelerin değerlendirilmesi.
Dersin Ön Koşulu
1.2.3 dönem alan bilgisi ve meslek bilgisi derslerini almış olmak
Kaynaklar
Arslan, Mehmet (Editör) (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık Sönmez, Veysel (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık Küçükahmet, Leyla (2006). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık Doğanay, Ahmet (Editör) (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık Ekici, Gülay ve Güven, Meral (Editör) (2013). Öğrenme-öğretme yaklaşımları ve uygulama örnekleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık Sünbül, Ali Murat (2011). Öğretim ilke ve yöntemleri. Konya: Eğitim Akademi Yayınları
Notlar
Dersle ilgili kaynaklar
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Amaç kavramını açıklar |
| ÖÇ02 | Amaç türlerini açıklar |
| ÖÇ03 | Verilen kazanım örneklerini bilişsel, duyuşsal, psikomotor alanın basamaklarına göre sınıflar |
| ÖÇ04 | Etkili öğretim sürecinin temel aşamalarını açıklar. |
| ÖÇ05 | Öğretim sürecinde dikkat edilmesi gereken temel ilkeleri açıklar. |
| ÖÇ06 | Sunuş yoluyla öğretim stratejisinin genel özelliklerini açıklar. |
| ÖÇ07 | Anlatım yönteminin genel özelliklerini açıklar |
| ÖÇ08 | Sunuş yoluyla öğretim stratejisi ve anlatım yöntemi arasındaki farklılıkları ayırt eder. |
| ÖÇ09 | Soru-cevap yönteminin genel özelliklerini açıklar. |
| ÖÇ10 | Sunuş yoluyla öğretim stratejisi ve soru-cevap yönteminin kullanımını gerektiren bir etkinliği sınıf ortamında değerlendirir. |
| ÖÇ11 | Öğretim stratejilerini seçerken eğitim ortamının özelliklerinin dikkate alınması gerektiğini fark eder. |
| ÖÇ12 | Eğitim ortamının özelliklerine uygun öğretim stratejisi kullanmanın gerekliliğine inanır. |
| ÖÇ13 | Buluş yoluyla öğretim stratejisinin genel özelliklerini açıklar. |
| ÖÇ14 | Tartışma yönteminin genel özelliklerini açıklar. |
| ÖÇ15 | Buluş yoluyla öğretim stratejisinin üstün ve zayıf yönlerini sınıf ortamında tartışır. |
| ÖÇ16 | Örnek olaya dayalı öğrenme yönteminin genel özelliklerini açıklar |
| ÖÇ17 | Eğitim ortamının fiziksel özelliklerinden kaynaklanan bir sorunu çözmek için beyin fırtınası yapar. |
| ÖÇ18 | Tartışma ve örnek olaya dayalı öğrenme yöntemlerinin kullanımını gerektiren bir etkinlik hazırlar. |
| ÖÇ19 | Araştırma-inceleme yoluyla öğretim stratejisinin genel özelliklerini açıklar. |
| ÖÇ20 | Sınıf içi uygulamalardan yola çıkarak işbirliğine dayalı öğrenme yönteminin genel özelliklerini ayırt eder. |
| ÖÇ21 | Altı şapkalı düşünme, Öyküleştirme, Eğitici-Yaratıcı drama, Gezi gözlem ve gösteri yöntem ve tekniklerinin genel özelliklerini açıklar. |
| ÖÇ22 | Belirtilen kazanım ve içeriğe uygun strateji, yöntem ve teknikleri seçer. |
| ÖÇ23 | Araştırma inceleme yoluyla öğretim stratejisi, işbirliğine dayalı öğrenme yönteminin kullanımını gerektiren bir etkinlik hazırlar. |
| ÖÇ24 | Öğretim sürecini planlamanın önemini fark eder. |
| ÖÇ25 | Planlama yaparken dikkate alınacak öğeleri açıklar. |
| ÖÇ26 | Etkinlik planı hazırlama aşamalarını açıklar. |
| ÖÇ27 | Proje tabanlı öğrenme yönteminin genel özelliklerini açıklar. |
| ÖÇ28 | Hazırladığı etkinlik planını sınıf ortamında paylaşır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi dönem çocuklarına ilişkin gelişim, öğrenme ve eğitim kuramlarını açıklar | |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi eğitim mevzuatını, yönetmeliğini ve eğitim programını açıklar | |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve matematik konularına ilişkin temel kavramları açıklar | |
| PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını, ilgi ve gereksinimlerini göz önünde bulundurarak etkinlikler hazırlar | |
| PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Aile katılım stratejilerini aktif olarak kullanır | |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bir bilimsel araştırma projesini planlar, yürütür ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlar | |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim ortamını çocukların gelişimsel gereksinimlerine, fiziksel koşullara ve etkili sınıf yönetimi ilkelerine uygun olarak düzenler | 3 |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişimlerini desteklemek ve eğitimin kalıcılığını sağlamak amacıyla çok yönlü ölçme ve değerlendirme kullanır | 3 |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişimini her yönden desteklemek amacıyla uygun yöntem ve teknikleri uygular | 5 |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişim düzeylerine ve bireysel özelliklerine uygun materyal seçer, hazırlar ve kullanır. | 5 |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Özel gereksinimli çocukların gelişimsel özellikleri ve öğretimsel gereksinimlerini karşılamak için eğitim ortamında gerekli düzenlemeler yapar ve kaynaştırma eğitimini uygular | 3 |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim amaçlarına ulaşmak için bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır | |
| PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları tarihsel, felsefi ve sosyolojik bakış açısından değerlendirir | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir | |
| PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. | 3 |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkin dinleme, empati kurma, kendini ifade etme ve teknolojiyi kullanarak etkili iletişim becerisine sahiptir | 3 |
| PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. | 3 |
| PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Müzik, sanat, oyun ve drama alanlarında uygulama bilgi ve becerisine sahiptir | |
| PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki, toplumsal ve kültürel konularda eleştirel, yaratıcı ve çok boyutlu bakabilme becerisine sahiptir. | 4 |
| PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki ve gündelik yaşamında kullanır. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Tanışma ve ders kapsamı hakkında bilgilendirme | Ön hazırlık gerekmemektedir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 2 | Yapılandırmacı öğrenme kuramı | İlgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 3 | Kavram Haritası, Üst Düzey Düşünme Becerileri | İlgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
| 4 | Çoklu zeka kuramı | Ödev: Yapılandırmacılık hakkında kavram haritası çizimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 5 | Öğretimde yöntem ve teknik kavramları, Öğretim teknikleri (Mikro öğretim, Beyin fırtınası) | Ödev: Çoklu Zeka kuramı hakkında kavram haritası çizimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 6 | Altı şapkalı düşünme tekniği, Gösteri tekniği, Benzetim (simülasyon) tekniği | Ödev: Üst düzey düşünme becerileri hakkında kavram haritası çizimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
| 7 | Anlatım Yöntemi, Soru-Cevap yöntemi, Tartışma yöntemi | Ödev: Tartışma yöntemi hakkında kavram haritası çizimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
| 8 | Ara Sınav | ilgili bölümlerin tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Rol oynama ve drama yöntemi, Sunuş Yoluyla (sergileyici ) öğretim - Ausubel | Ödev: Rol Oynama ve Drama Yöntemi hakkında kavram haritası çizimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
| 10 | İşbirlikli öğrenme | Ödev: İşbirlikli öğrenme hakkında kavram haritası çizimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
| 11 | Problem Çözme Yöntemi | Ödev: Problem Çözme Yöntemi hakkında kavram haritası çizimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
| 12 | Örnek olay yöntemi, buluş yoluyla öğrenme stratejisi | Ödev: Buluş yoluyla öğrenme hakkında kavram haritası çizimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
| 13 | Sorgulamaya (Araştırmaya) dayalı öğrenme | Ödev: Sorgulamaya (Araştırmaya) dayalı öğrenme hakkında kavram haritası çizimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
| 14 | Probleme dayalı öğrenme 1 | Ödev: Probleme dayalı öğrenme hakkında kavram haritası çizimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
| 15 | Proje tabanlı öğrenme 2 | Ödev: Proje tabanlı öğrenme hakkında kavram haritası çizimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları 1 | ilgili bölümlerin tekrarı 1 | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları 2 | ilgili bölümlerin tekrarı 2 | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 14 | 14 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
| AKTS | 4 AKTS | ||