Genel Bilgi
Kod | EFMZ210 |
Ad | Öğretim İlke ve Yöntemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MÜKERREM TAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin genel amacı öğretmen adaylarının eğitim programının öğeleri, etkili öğretimin aşamaları ve ilkeleri ile öğretim strateji yöntem ve teknikleri konularında bilgi ve anlayış kazanmaları ve bu bilgi-becerilerin kullanımını gerektiren bir etkinlik planı hazırlayarak uygulamalarıdır.
Dersin İçeriği
Öğretim ilke ve yöntemleriyle ilgili temel kavramlar; öğretim-öğrenme ilkeleri, modelleri, stratejileri, yöntemleri ve teknikleri; öğretimde hedef ve amaç belirleme; öğretim ve öğrenmede içerik seçimi ve düzenlemesi; öğretim materyalleri; öğretimin planlanması ve öğretim planları; öğretimle ilgili kuram ve yaklaşımlar; etkili okulda öğretim, öğrenme ve öğrenmede başarı; sınıf içi öğrenmelerin değerlendirilmesi.
Dersin Ön Koşulu
1.2.3 dönem alan bilgisi ve meslek bilgisi derslerini almış olmak
Kaynaklar
Arslan, Mehmet (Editör) (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık Sönmez, Veysel (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık Küçükahmet, Leyla (2006). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık Doğanay, Ahmet (Editör) (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık Ekici, Gülay ve Güven, Meral (Editör) (2013). Öğrenme-öğretme yaklaşımları ve uygulama örnekleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık Sünbül, Ali Murat (2011). Öğretim ilke ve yöntemleri. Konya: Eğitim Akademi Yayınları
Notlar
Dersle ilgili kaynaklar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Amaç kavramını açıklar |
ÖÇ02 | Amaç türlerini açıklar |
ÖÇ03 | Verilen kazanım örneklerini bilişsel, duyuşsal, psikomotor alanın basamaklarına göre sınıflar |
ÖÇ04 | Etkili öğretim sürecinin temel aşamalarını açıklar. |
ÖÇ05 | Öğretim sürecinde dikkat edilmesi gereken temel ilkeleri açıklar. |
ÖÇ06 | Sunuş yoluyla öğretim stratejisinin genel özelliklerini açıklar. |
ÖÇ07 | Anlatım yönteminin genel özelliklerini açıklar |
ÖÇ08 | Sunuş yoluyla öğretim stratejisi ve anlatım yöntemi arasındaki farklılıkları ayırt eder. |
ÖÇ09 | Soru-cevap yönteminin genel özelliklerini açıklar. |
ÖÇ10 | Sunuş yoluyla öğretim stratejisi ve soru-cevap yönteminin kullanımını gerektiren bir etkinliği sınıf ortamında değerlendirir. |
ÖÇ11 | Öğretim stratejilerini seçerken eğitim ortamının özelliklerinin dikkate alınması gerektiğini fark eder. |
ÖÇ12 | Eğitim ortamının özelliklerine uygun öğretim stratejisi kullanmanın gerekliliğine inanır. |
ÖÇ13 | Buluş yoluyla öğretim stratejisinin genel özelliklerini açıklar. |
ÖÇ14 | Tartışma yönteminin genel özelliklerini açıklar. |
ÖÇ15 | Buluş yoluyla öğretim stratejisinin üstün ve zayıf yönlerini sınıf ortamında tartışır. |
ÖÇ16 | Örnek olaya dayalı öğrenme yönteminin genel özelliklerini açıklar |
ÖÇ17 | Eğitim ortamının fiziksel özelliklerinden kaynaklanan bir sorunu çözmek için beyin fırtınası yapar. |
ÖÇ18 | Tartışma ve örnek olaya dayalı öğrenme yöntemlerinin kullanımını gerektiren bir etkinlik hazırlar. |
ÖÇ19 | Araştırma-inceleme yoluyla öğretim stratejisinin genel özelliklerini açıklar. |
ÖÇ20 | Sınıf içi uygulamalardan yola çıkarak işbirliğine dayalı öğrenme yönteminin genel özelliklerini ayırt eder. |
ÖÇ21 | Altı şapkalı düşünme, Öyküleştirme, Eğitici-Yaratıcı drama, Gezi gözlem ve gösteri yöntem ve tekniklerinin genel özelliklerini açıklar. |
ÖÇ22 | Belirtilen kazanım ve içeriğe uygun strateji, yöntem ve teknikleri seçer. |
ÖÇ23 | Araştırma inceleme yoluyla öğretim stratejisi, işbirliğine dayalı öğrenme yönteminin kullanımını gerektiren bir etkinlik hazırlar. |
ÖÇ24 | Öğretim sürecini planlamanın önemini fark eder. |
ÖÇ25 | Planlama yaparken dikkate alınacak öğeleri açıklar. |
ÖÇ26 | Etkinlik planı hazırlama aşamalarını açıklar. |
ÖÇ27 | Proje tabanlı öğrenme yönteminin genel özelliklerini açıklar. |
ÖÇ28 | Hazırladığı etkinlik planını sınıf ortamında paylaşır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi dönem çocuklarına ilişkin gelişim, öğrenme ve eğitim kuramlarını açıklar | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi eğitim mevzuatını, yönetmeliğini ve eğitim programını açıklar | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve matematik konularına ilişkin temel kavramları açıklar | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını, ilgi ve gereksinimlerini göz önünde bulundurarak etkinlikler hazırlar | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Aile katılım stratejilerini aktif olarak kullanır | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bir bilimsel araştırma projesini planlar, yürütür ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlar | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim ortamını çocukların gelişimsel gereksinimlerine, fiziksel koşullara ve etkili sınıf yönetimi ilkelerine uygun olarak düzenler | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişimlerini desteklemek ve eğitimin kalıcılığını sağlamak amacıyla çok yönlü ölçme ve değerlendirme kullanır | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişimini her yönden desteklemek amacıyla uygun yöntem ve teknikleri uygular | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişim düzeylerine ve bireysel özelliklerine uygun materyal seçer, hazırlar ve kullanır. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Özel gereksinimli çocukların gelişimsel özellikleri ve öğretimsel gereksinimlerini karşılamak için eğitim ortamında gerekli düzenlemeler yapar ve kaynaştırma eğitimini uygular | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim amaçlarına ulaşmak için bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır | 2 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları tarihsel, felsefi ve sosyolojik bakış açısından değerlendirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir | 2 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkin dinleme, empati kurma, kendini ifade etme ve teknolojiyi kullanarak etkili iletişim becerisine sahiptir | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Müzik, sanat, oyun ve drama alanlarında uygulama bilgi ve becerisine sahiptir | 2 |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki, toplumsal ve kültürel konularda eleştirel, yaratıcı ve çok boyutlu bakabilme becerisine sahiptir. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki ve gündelik yaşamında kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma ve ders kapsamı hakkında bilgilendirme | Ön hazırlık gerekmemektedir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Yapılandırmacı öğrenme kuramı | İlgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Kavram Haritası, Üst Düzey Düşünme Becerileri | İlgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
4 | Çoklu zeka kuramı | Ödev: Yapılandırmacılık hakkında kavram haritası çizimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Öğretimde yöntem ve teknik kavramları, Öğretim teknikleri (Mikro öğretim, Beyin fırtınası) | Ödev: Çoklu Zeka kuramı hakkında kavram haritası çizimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Altı şapkalı düşünme tekniği, Gösteri tekniği, Benzetim (simülasyon) tekniği | Ödev: Üst düzey düşünme becerileri hakkında kavram haritası çizimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
7 | Anlatım Yöntemi, Soru-Cevap yöntemi, Tartışma yöntemi | Ödev: Tartışma yöntemi hakkında kavram haritası çizimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | ilgili bölümlerin tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Rol oynama ve drama yöntemi, Sunuş Yoluyla (sergileyici ) öğretim - Ausubel | Ödev: Rol Oynama ve Drama Yöntemi hakkında kavram haritası çizimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
10 | İşbirlikli öğrenme | Ödev: İşbirlikli öğrenme hakkında kavram haritası çizimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
11 | Problem Çözme Yöntemi | Ödev: Problem Çözme Yöntemi hakkında kavram haritası çizimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
12 | Örnek olay yöntemi, buluş yoluyla öğrenme stratejisi | Ödev: Buluş yoluyla öğrenme hakkında kavram haritası çizimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
13 | Sorgulamaya (Araştırmaya) dayalı öğrenme | Ödev: Sorgulamaya (Araştırmaya) dayalı öğrenme hakkında kavram haritası çizimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
14 | Probleme dayalı öğrenme 1 | Ödev: Probleme dayalı öğrenme hakkında kavram haritası çizimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
15 | Proje tabanlı öğrenme 2 | Ödev: Proje tabanlı öğrenme hakkında kavram haritası çizimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları 1 | ilgili bölümlerin tekrarı 1 | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları 2 | ilgili bölümlerin tekrarı 2 | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |