Genel Bilgi
Kod | OKLZ305 |
Ad | Erken Çocuklukta Öğrenme Yaklaşımları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MUSTAFA YAŞAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. MUSTAFA YAŞAR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı, öğrenme ile ilgili temel ilke ve kavramları, erken çocukluk doneminde öğrenmeyi etkileyen faktörleri (geri bildirim, motivasyon, pekiştireçler); öğrenme kuram ve yaklaşımları (Davranışçı öğrenme kuramları, Bilişsel Kuramlar, sosyal öğrenme kuramı ve beyin temelli öğrenme kuramları) ve erken çocukluk döneminde etkili öğrenme için, öğretmenin yapabileceği ortam ve eğitim içeriği düzenlemeleri incelemektir.
Dersin İçeriği
Öğrenme ile ilgili temel ilke ve kavramlar; erken cocukluk doneminde öğrenmeyi etkileyen faktörler (geri bildirim, motivasyon, pekiştireçler); öğrenme kuram ve yaklaşımları (Davranışçı öğrenme kuramları, Bilişsel Kuramlar, sosyal öğrenme kuramı ve beyin temelli öğrenme kuramları); erken çocukluk döneminde etkili öğrenme için, öğretmenin yapabileceği ortam ve eğitim içeriği düzenlemeleri.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Çeçen Eroğul, R. ve Yurtal, F. (Eds.) (2014). Eğitim psikolojisi El Kitabı. Mentis.
Notlar
Temel, F. (Ed.). (2018). Erken Çocukluk Eğitiminde Yaklaşımlar ve Programlar. Vize.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenme ile ilgili temel ilke ve kavramları açıklar |
ÖÇ02 | Erken cocukluk doneminde öğrenmeyi etkileyen faktörleri (geri bildirim, motivasyon, pekiştireçler) açıklar |
ÖÇ03 | Öğrenme kuram ve yaklaşımlarını (Davranışçı öğrenme kuramları, Bilişsel Kuramlar, sosyal öğrenme kuramı ve beyin temelli öğrenme kuramları) açıklar. |
ÖÇ04 | Erken çocukluk döneminde etkili öğrenme için, öğretmenin yapabileceği ortam ve eğitim içeriği düzenlemelerini yapar. |
ÖÇ05 | Öğrenme kuramları ile modern Okul Öncesi programlarını karşılaştırır. |
ÖÇ06 | Erken çocukluk döneminde kullanılan öğrenme yaklaşımlarını ve modern Okul Öncesi programlarını kullanarak özgün kurumlar planlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi dönem çocuklarına ilişkin gelişim, öğrenme ve eğitim kuramlarını açıklar | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi eğitim mevzuatını, yönetmeliğini ve eğitim programını açıklar | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve matematik konularına ilişkin temel kavramları açıklar | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını, ilgi ve gereksinimlerini göz önünde bulundurarak etkinlikler hazırlar | 4 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Aile katılım stratejilerini aktif olarak kullanır | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bir bilimsel araştırma projesini planlar, yürütür ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlar | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim ortamını çocukların gelişimsel gereksinimlerine, fiziksel koşullara ve etkili sınıf yönetimi ilkelerine uygun olarak düzenler | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişimlerini desteklemek ve eğitimin kalıcılığını sağlamak amacıyla çok yönlü ölçme ve değerlendirme kullanır | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişimini her yönden desteklemek amacıyla uygun yöntem ve teknikleri uygular | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişim düzeylerine ve bireysel özelliklerine uygun materyal seçer, hazırlar ve kullanır. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Özel gereksinimli çocukların gelişimsel özellikleri ve öğretimsel gereksinimlerini karşılamak için eğitim ortamında gerekli düzenlemeler yapar ve kaynaştırma eğitimini uygular | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim amaçlarına ulaşmak için bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları tarihsel, felsefi ve sosyolojik bakış açısından değerlendirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkin dinleme, empati kurma, kendini ifade etme ve teknolojiyi kullanarak etkili iletişim becerisine sahiptir | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Müzik, sanat, oyun ve drama alanlarında uygulama bilgi ve becerisine sahiptir | 2 |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki, toplumsal ve kültürel konularda eleştirel, yaratıcı ve çok boyutlu bakabilme becerisine sahiptir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki ve gündelik yaşamında kullanır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Öğrenme ile ilgili temel ilke ve kavramlar; | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Öğrenme kuram ve yaklaşımları (Davranışçı öğrenme kuramları, Klasik koşullanma) | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Çeçen Eroğul, R. ve Yurtal, F. (Eds.) (2014). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Öğrenme kuram ve yaklaşımları (Davranışçı öğrenme kuramları, Edimsel koşullanma) | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Çeçen Eroğul, R. ve Yurtal, F. (Eds.) (2014). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
4 | Öğrenme kuram ve yaklaşımları (sosyal öğrenme kuramı) | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Çeçen Eroğul, R. ve Yurtal, F. (Eds.) (2014). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
5 | Öğrenme kuram ve yaklaşımları (Bilişsel Kuramlar,Gestalt kuramı), | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Çeçen Eroğul, R. ve Yurtal, F. (Eds.) (2014). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
6 | Öğrenme kuram ve yaklaşımları (Bilişsel Kuramlar, yapılandırmacılık, Piaget), | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Çeçen Eroğul, R. ve Yurtal, F. (Eds.) (2014). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
7 | Öğrenme kuram ve yaklaşımları (Bilişsel Kuramlar, yapılandırmacılık, Vygotsky), | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Temel, F. (Ed.). (2018). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Waldorf Yaklaşımı ve Steiner Pedagojisi | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Temel, F. (Ed.). (2018). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
10 | Montessori | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Temel, F. (Ed.). (2018). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
11 | Bank Street | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Temel, F. (Ed.). (2018). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Head Start | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Temel, F. (Ed.). (2018). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
13 | High Scope | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Temel, F. (Ed.). (2018). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
14 | Reggio Emilia | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Temel, F. (Ed.). (2018). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
15 | Öğrenme kuram ve yaklaşımlarının bireyselleştirilmesi | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |