Genel Bilgi
Kod | EFMZ301 |
Ad | Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. BETÜL BALKAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. BETÜL BALKAR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi dersinin temel amacı Türk eğitim sisteminin yapısı ve işleyişi hakkında bilgi vermektir. Okul yönetiminin ve okul yöneticilerinin görev ve sorumluluklarını tanıtarak etkili okul yönetiminin niteliği hakkında bir anlayış kazandırılması amaçlanmaktadır. Türk eğitim sisteminin yapısını ve işleyişini etkileyen dinamiklerin öğretilmesiyle eğitim sisteminin yapısındaki değişimin değerlendirilebilmesinin sağlanması da amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Türk eğitim sisteminin yapısı, Türk eğitim sisteminde öğretim kademeleri, sosyal bir sistem ve örgüt olarak okul, yönetim kuramları, okul yönetiminde dinamikler, okul yöneticiliği, okul yöneticisinin liderlik rolleri, insan kaynağının yönetimi, okulda personel ve öğrenci hizmetleri, eğitim ve öğretim ile ilgili hizmetler, okul-çevre ilişkisi, eğitim finansmanı ve okulda kaynak yönetimi, değişen toplum ve okul, okulla ilgili güncel tartışma ve yönelimler
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Cemaloğlu, N. (Ed.). (2021). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi (2. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Özdemir, S. (Ed.). (2019). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi (5.baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
Notlar
1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Yönetici Seçme ve Görevlendirme Yönetmeliği Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği Milli Eğitim Bakanlığı Personeli Hizmet İçi Eğitim Yönetmeliği Öğretmenlik Meslek Kanunu Milli Eğitim Bakanlığı Rehberlik Ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Yönetmeliği Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği Milli Eğitim Bakanlığı Okul-Aile Birliği Yönetmeliği
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Türk eğitim sisteminin yapısını ve işleyişini açıklar. |
ÖÇ02 | Yönetim teorilerini okul yönetim süreçlerine etkileri açısından karşılaştırarak değerlendirir. |
ÖÇ03 | Okulun sosyal bir sistem olarak özelliklerini açıklar. |
ÖÇ04 | Okul yönetiminin görev ve sorumluluklarını açıklar. |
ÖÇ05 | Okul yöneticisi olabilmek için gerekli nitelikleri ve şartları açıklar. |
ÖÇ06 | Okullarda eğitim ve öğretim hizmetlerinin nasıl yürütüldüğünü açıklar. |
ÖÇ07 | Eğitim sistemindeki beşerî ve finansal kaynakların etkili ve verimli kullanımına ilişkin yolları değerlendirir. |
ÖÇ08 | Türk eğitim sisteminin yapısını ve işleyişini etkileyen faktörler doğrultusunda eğitim sisteminde zaman içerisinde gözlenen değişimi değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi dönem çocuklarına ilişkin gelişim, öğrenme ve eğitim kuramlarını açıklar | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi eğitim mevzuatını, yönetmeliğini ve eğitim programını açıklar | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve matematik konularına ilişkin temel kavramları açıklar | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını, ilgi ve gereksinimlerini göz önünde bulundurarak etkinlikler hazırlar | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Aile katılım stratejilerini aktif olarak kullanır | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bir bilimsel araştırma projesini planlar, yürütür ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlar | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim ortamını çocukların gelişimsel gereksinimlerine, fiziksel koşullara ve etkili sınıf yönetimi ilkelerine uygun olarak düzenler | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişimlerini desteklemek ve eğitimin kalıcılığını sağlamak amacıyla çok yönlü ölçme ve değerlendirme kullanır | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişimini her yönden desteklemek amacıyla uygun yöntem ve teknikleri uygular | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişim düzeylerine ve bireysel özelliklerine uygun materyal seçer, hazırlar ve kullanır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Özel gereksinimli çocukların gelişimsel özellikleri ve öğretimsel gereksinimlerini karşılamak için eğitim ortamında gerekli düzenlemeler yapar ve kaynaştırma eğitimini uygular | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim amaçlarına ulaşmak için bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları tarihsel, felsefi ve sosyolojik bakış açısından değerlendirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir | 2 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. | 1 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkin dinleme, empati kurma, kendini ifade etme ve teknolojiyi kullanarak etkili iletişim becerisine sahiptir | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Müzik, sanat, oyun ve drama alanlarında uygulama bilgi ve becerisine sahiptir | |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki, toplumsal ve kültürel konularda eleştirel, yaratıcı ve çok boyutlu bakabilme becerisine sahiptir. | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki ve gündelik yaşamında kullanır. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Türk eğitim sisteminin yapısı | Ders kitabında ilgili bölümün ve Milli Eğitim Temel Kanununun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Türk eğitim sisteminde öğretim kademeleri | Ders kitabında ilgili bölümün ve Milli Eğitim Temel Kanununun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Sosyal bir sistem ve örgüt olarak okul | Ders kitabında ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Yönetim kuramları | Ders kitabında ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Okul yönetiminde dinamikler | Ders kitabında ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Okul yöneticiliği | Ders kitabında ilgili bölümün ve Yönetici Seçme ve Görevlendirme Yönetmeliğinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Okul yöneticisinin liderlik rolleri | Ders kitabında ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ara sınav öncesi işlenen tüm konuların gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | İnsan kaynağının yönetimi | Ders kitabında ilgili bölümün ve Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği, Milli Eğitim Bakanlığı Personeli Hizmet İçi Eğitim Yönetmeliği ve Öğretmenlik Meslek Kanununun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Okulda personel ve öğrenci hizmetleri | Ders kitabında ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Eğitim ve öğretim ile ilgili hizmetler | Ders kitabında ilgili bölümün ve Milli Eğitim Bakanlığı Rehberlik Ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Yönetmeliği, Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği, Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği ve Milli Eğitim Bakanlığı Okul-Aile Birliği Yönetmeliğinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Okul-çevre ilişkisi | Ders kitabında ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Eğitim finansmanı ve okulda kaynak yönetimi | Ders kitabında ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Değişen toplum ve okul | Ders kitabında ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Okulla ilgili güncel tartışma ve yönelimler | Ders kitabında ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl boyunca işlenen tüm konuların gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl boyunca işlenen tüm konuların gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |