Genel Bilgi
Kod | OKLS307 |
Ad | Erken Çocuklukta Bilim Eğitimi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Melek Merve YILMAZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Melek Merve YILMAZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı okul öncesi öğretmen adaylarına erken çocukluk bilim eğitiminde yer verilebilecek kavramları ve bilimsel süreç becerilerini tanıtmak; bilim eğitimi etkinliklerinin uygulama sürecine yönelik bilgi sunmak ve deneyimlerini geliştirmek; okul öncesi öğretmenlerinin bilim eğitiminde sahip olması beklenen pedagojik alan bilgilerini zenginleştirmek; erken çocukluk bilim eğitiminde kullanılabilecek medya unsurları ve dijital teknolojiler ile tanışmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Erken çocukluk döneminde bilim eğitiminin tanımı, erken çocukluk döneminde bilim eğitiminin önemi, bilim eğitimi sürecinde dikkat edilmesi gerekenler, erken çocukluk dönemi bilim eğitiminde yer verilebilecek kavramlar, erken çocukluk bilim eğitiminde bilimsel süreç becerileri, küçük çocuklara erken bilim kavramlarını tanıtmak için kullanılabilecek yöntemler, okul öncesi öğretmenlerinin bilim eğitimine yönelik pedagojik alan bilgileri, erken çocukluk bilim eğitiminde medya ve teknoloji.
Dersin Ön Koşulu
Erken Çocuklukta Fen Eğitimi dersini almış olmak
Kaynaklar
Aktaş Arnas, Y., Aslan, D. ve Günay Bilaloğlu, R. (2014). Okul öncesi dönemde fen eğitimi. Ankara: Vize Yayıncılık. Akman, B., Uyanık Balat, G. ve Güler, T. (Ed.) (2011). Okul öncesinde fen eğitimi. Ankara:Pegem Akademi. Alisinanoğlu, F., Özbey, S. ve Kahveci, G. (2015). Okul öncesinde fen eğitimi. Ankara: Pegem Akademi. Parlak Lakap, A. (Ed.) (2018) Erken çocuklukta fen eğitimi. Ankara: Eğiten Kitap. Şahin, F.(Ed.) (2015). Okul öncesi dönemde fen eğitimi. Ankara: Hedef Yayıncılık. Uludağ, G. (Ed.) (2020). Erken çocukluk döneminde fen eğitimi-Çocuğun keşif yolculuğu. Nobel Akademik Yayıncılık. Aktaş Arnas, Y., Aslan, D. ve Günay Bilaloğlu, R. (2017). Okul öncesinde matematik ve fen etkinlikleri. Ankara: İzge Yayıncılık.
Notlar
çizgi filmler, resimli çocuk kitapları, dijital teknolojiler ve mobil uygulamalar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Erken çocukluk döneminde bilim eğitiminin tanımını ve önemini kavrar. |
ÖÇ02 | Erken çocukluk bilim eğitiminde yer verilebilecek kavramları açıklayabilir. |
ÖÇ03 | Erken çocukluk bilim eğitiminde ele alınabilecek bilimsel süreç becerilerini belirleyebilir. |
ÖÇ04 | Erken çocukluk bilim eğitimine yönelik pedagojik alan bilgisini kullanarak etkinlik tasarlar. |
ÖÇ05 | Erken çocukluk bilim eğitiminde kullanılabilecek uygun medya unsurlarını belirler. |
ÖÇ06 | Erken çocukluk bilim eğitiminde kullanılabilecek uygun teknolojiyi belirler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi dönem çocuklarına ilişkin gelişim, öğrenme ve eğitim kuramlarını açıklar | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi eğitim mevzuatını, yönetmeliğini ve eğitim programını açıklar | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve matematik konularına ilişkin temel kavramları açıklar | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını, ilgi ve gereksinimlerini göz önünde bulundurarak etkinlikler hazırlar | 4 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Aile katılım stratejilerini aktif olarak kullanır | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bir bilimsel araştırma projesini planlar, yürütür ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlar | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim ortamını çocukların gelişimsel gereksinimlerine, fiziksel koşullara ve etkili sınıf yönetimi ilkelerine uygun olarak düzenler | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişimlerini desteklemek ve eğitimin kalıcılığını sağlamak amacıyla çok yönlü ölçme ve değerlendirme kullanır | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişimini her yönden desteklemek amacıyla uygun yöntem ve teknikleri uygular | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişim düzeylerine ve bireysel özelliklerine uygun materyal seçer, hazırlar ve kullanır. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Özel gereksinimli çocukların gelişimsel özellikleri ve öğretimsel gereksinimlerini karşılamak için eğitim ortamında gerekli düzenlemeler yapar ve kaynaştırma eğitimini uygular | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim amaçlarına ulaşmak için bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır | 4 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları tarihsel, felsefi ve sosyolojik bakış açısından değerlendirir | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir | 4 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkin dinleme, empati kurma, kendini ifade etme ve teknolojiyi kullanarak etkili iletişim becerisine sahiptir | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Müzik, sanat, oyun ve drama alanlarında uygulama bilgi ve becerisine sahiptir | 4 |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki, toplumsal ve kültürel konularda eleştirel, yaratıcı ve çok boyutlu bakabilme becerisine sahiptir. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki ve gündelik yaşamında kullanır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders tanıtımı, kaynaklar ve kaynaklara ulaşma hakkında bilgi verilmesi | ders izlencesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Erken çocuklukta bilim eğitiminin önemi | ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Erken çocukluk bilim eğitiminde güncel araştırmalar | ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Erken çocukluk bilim eğitiminde kavram seçimi | ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
5 | Erken bilim eğitiminde bilimsel süreç becerileri | ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Bilim eğitiminde öğretmenin rolü | ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Erken bilim eğitiminde kullanılan yöntemler | ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Yaşam bilimi kavramlarına yönelik pedagojik alan bilgisi | ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Erken bilim eğitiminde yaşam bilimi kavramlarına yönelik medya ve teknoloji kaynakları | ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
11 | Dünya ve uzay bilimi kavramlarına yönelik pedagojik alan bilgisi | ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Erken bilim eğitiminde dünya ve uzay bilimi kavramlarına yönelik medya ve teknoloji kaynakları | ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Tartışma |
13 | Fizik bilimi kavramlarına yönelik pedagojik alan bilgisi | ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Erken bilim eğitiminde fizik bilimi kavramlarına yönelik medya ve teknoloji kaynakları | ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Tartışma |
15 | Erken çocukluk bilim eğitiminde teknoloji kullanımı | ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |