Genel Bilgi
Kod | OKLS302 |
Ad | Sınıf İçi Öğrenmelerin Değerlendirilmesi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi RAZİYE GÜNAY BİLALOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin genel amacı, öğretmen adaylarının okul öncesi eğitim programındaki değerlendirme uygulamaları ve süreçleri, çocuğu tanımaya ve değerlendirmeye yönelik araçlar, alternatif değerlendirme yöntemleri, sınıf içi öğrenmeleri değerlendirmede dikkat edilecek noktalar, erken akademik becerilerin değerlendirilmesi konularında bilgi ve beceri sahibi olmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Erken çocukluk eğitim programında değerlendirme; çocuğu çok yönlü tanımaya dönük araçlar (Gözlem, görüşme, ürün dosyası, araştırma kağıtları, araştırma projeleri, akran değerlendirmesi, öz değerlendirme, tutum ölçekleri, rubrik, kontrol listeleri, günlükler, anekdot kaydı); alternatif değerlendirme yöntemleri (performans değerlendirme, oyun temelli değerlendirme); öğrenci başarısının değerlendirilmesinde dikkat edilecek hususlar; erken akademik becerilerin değerlendirilmesinde kullanılan araçlar; öğrenme çıktılarının değerlendirilmesi.
Dersin Ön Koşulu
Bu dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Kesicioğlu, O. S ve Yıldırım Hacıibrahimoğlu, B. (2018). Erken Çocuklukta Çocuğu Tanıma ve Değerlendirme. Eğiten Kitap Bayhan, P. (2017). Erken Çocukluk Döneminde Değerlendirme. Hedef Yayıncılık Bayhan, P. (2015).Okul Öncesi Dönemde Alternatif Değerlendirme. Hedef Yayıncılık Beaty, J. J. (2021). Erken Çocuklukta Gözlem ve Değerlendirme. M. Boz (Çev. Ed.) Anı Yayıncılık. MEB (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı
Notlar
Pretti-Frontczak, K., Kowalski, K. & Brown, R.D. (2002). Preschool teachers’ use of assessments and curricula: A statewide examination. Exceptional Children, 69 (1), 109-123. Puckett, M. B. & Black, J. K. (2000) Authentic assessment of the young child: celebrating development and learning (NJ, Merrill). Lowenthal, B. (1997). Useful early childhood assessment: Play-based, interviews and multiple intelligences. Early Child Development and Care, 129, 43-49. Appl, D. J. (2000). Clarifying the preschool assessment process: Traditional practices and alternative approaches. Early Childhood Education Journal, 27, 219–225.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Okul öncesi eğitim programında yer alan değerlendirme uygulama ve süreçlerini açıklar. |
ÖÇ02 | Erken çocukluk döneminde çocukları tanımanın ve değerlendirmenin amacını, önemini ve gerekliliğini kavrar. |
ÖÇ03 | Çocukların gelişim ve öğrenmelerini değerlendirmede kullanılan yöntem, teknik ve araçları ifade eder. |
ÖÇ04 | Alternatif değerlendirme yöntemlerini açıklar. |
ÖÇ05 | Sınıf içi öğrenmeleri değerlendirmede dikkat edilecek noktaları tartışır. |
ÖÇ06 | Erken akademik becerilerin değerlendirilmesinde kullanılan araçları araştırır. |
ÖÇ07 | Öğrenme çıktılarının değerlendirilmesinde uygun yöntemi belirler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi dönem çocuklarına ilişkin gelişim, öğrenme ve eğitim kuramlarını açıklar | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi eğitim mevzuatını, yönetmeliğini ve eğitim programını açıklar | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve matematik konularına ilişkin temel kavramları açıklar | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını, ilgi ve gereksinimlerini göz önünde bulundurarak etkinlikler hazırlar | 4 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Aile katılım stratejilerini aktif olarak kullanır | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bir bilimsel araştırma projesini planlar, yürütür ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlar | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim ortamını çocukların gelişimsel gereksinimlerine, fiziksel koşullara ve etkili sınıf yönetimi ilkelerine uygun olarak düzenler | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişimlerini desteklemek ve eğitimin kalıcılığını sağlamak amacıyla çok yönlü ölçme ve değerlendirme kullanır | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişimini her yönden desteklemek amacıyla uygun yöntem ve teknikleri uygular | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişim düzeylerine ve bireysel özelliklerine uygun materyal seçer, hazırlar ve kullanır. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Özel gereksinimli çocukların gelişimsel özellikleri ve öğretimsel gereksinimlerini karşılamak için eğitim ortamında gerekli düzenlemeler yapar ve kaynaştırma eğitimini uygular | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim amaçlarına ulaşmak için bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları tarihsel, felsefi ve sosyolojik bakış açısından değerlendirir | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkin dinleme, empati kurma, kendini ifade etme ve teknolojiyi kullanarak etkili iletişim becerisine sahiptir | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Müzik, sanat, oyun ve drama alanlarında uygulama bilgi ve becerisine sahiptir | |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki, toplumsal ve kültürel konularda eleştirel, yaratıcı ve çok boyutlu bakabilme becerisine sahiptir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki ve gündelik yaşamında kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Erken çocukluk eğitiminde değerlendirme | Erken çocukluk eğitiminde değerlendirme ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Değerlendirmede etik ve profesyonel sorumluluklar | Değerlendirmede etik ve profesyonel sorumluluklar ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Erken çocukluk eğitim programında değerlendirme | Erken çocukluk eğitim programında değerlendirme ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Gelişimsel değerlendirme (Bilişsel ve dil gelişiminin değerlendirilmesi) | Gelişimsel değerlendirmeyle ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Gelişimsel değerlendirme (Motor ve sosyal-duygusal gelişimin değerlendirilmesi) | Gelişimsel değerlendirmeyle ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Sınıf içi öğrenmelerin değerlendirilmesinde gözlemin kullanılması | Gözlem ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Gözlemlerin kaydedilmesinde kullanılan yöntemler (anektod kaydı, günlük, kontrol listesi ve dereceleme ölçekleri) | Gözlemlerin kaydedilmesiyle ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Sınıf içi öğrenmelerin değerlendirilmesinde oyun temelli değerlendirmenin kullanılması | Oyun temelli değerlendirme ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
10 | Sınıf içi öğrenmelerin değerlendirilmesinde görüşmenin kullanılması | Görüşme ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
11 | Sınıf içi öğrenmelerin değerlendirilmesinde performans değerlendirmesinin kullanılması | Performans değerlendirme ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Sınıf içi öğrenmelerin değerlendirilmesinde öz değerlendirme ve akran değerlendirmesinin kullanılması | Öz değerlendirme ve akran değerlendirme ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
13 | Sınıf içi öğrenmelerin değerlendirilmesinde pedagojik dokümantasyon kullanılması | Pedagojik dokümantasyon ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Grup Çalışması |
14 | Erken akademik becerilerin değerlendirilmesinde kullanılan araçlar | Erken akademik becerilerin değerlendirilmesinde kullanılan araçlar ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
15 | Sınıf içi öğrenmelerin değerlendirilmesinde dikkat edilecek noktalar | Sınıf içi öğrenmelerin değerlendirilmesiyle ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |