Genel Bilgi
Kod | EFMZ308 |
Ad | Sınıf Yönetimi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MUSTAFA YAŞAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin genel amacı okul öncesi eğitimde uygulanan sınıf yönetiminin eğitim sistemindeki önemini tartışmak, sınıf yönetiminin temel stratejilerini, ilkelerini ve boyutlarını incelemek ve etkili yönetim becerileri geliştirmektir.
Dersin İçeriği
Bu derste okul öncesi eğitimde uygulanan sınıf yönetiminin temel ilkeleri, stratejileri ve sınıfın fiziksel çevresi, kural ve prosedürlerin oluşturulması, sınıfta zaman yönetimi, etkili öğretim, etkili iletişim becerileri ve disiplin problemlerini en aza indirgeme gibi konular ele alınmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Aktaş Arnas, Y. ve Sadık, F. (Eds.)(2018). Okul öncesinde sınıf yönetimi. Pegem.
Notlar
Kıran, H. ve Çelik, K. (Ed.) (2022). Etkili Sınıf Yönetimi (14. Baskı). Anı yayıncılık.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | okul öncesi sınıfın genel özelliklerini açıklar |
ÖÇ02 | Okul öncesi eğitimde sınıf yönetiminin önemini fark eder. |
ÖÇ03 | Öğretmenlerin sınıf yönetimi stratejilerini etkileyen faktörleri açıklar |
ÖÇ04 | Okul öncesi eğitimde sınıf yönetiminin temel ilkelerini tartışır |
ÖÇ05 | Okul öncesi eğitimde sınıf yönetim yaklaşım ve stratejilerini açıklar |
ÖÇ06 | Sınıf yönetiminin boyutlarını analiz eder |
ÖÇ07 | Sınıf yönetim stratejilerinin benzerlik ve farklıklarını tartışır |
ÖÇ08 | Sınıf yönetim stratejilerini ve ilkelerini örnek olaylar üzerinde uygular |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi dönem çocuklarına ilişkin gelişim, öğrenme ve eğitim kuramlarını açıklar | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi eğitim mevzuatını, yönetmeliğini ve eğitim programını açıklar | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve matematik konularına ilişkin temel kavramları açıklar | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını, ilgi ve gereksinimlerini göz önünde bulundurarak etkinlikler hazırlar | 4 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Aile katılım stratejilerini aktif olarak kullanır | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bir bilimsel araştırma projesini planlar, yürütür ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlar | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim ortamını çocukların gelişimsel gereksinimlerine, fiziksel koşullara ve etkili sınıf yönetimi ilkelerine uygun olarak düzenler | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişimlerini desteklemek ve eğitimin kalıcılığını sağlamak amacıyla çok yönlü ölçme ve değerlendirme kullanır | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişimini her yönden desteklemek amacıyla uygun yöntem ve teknikleri uygular | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişim düzeylerine ve bireysel özelliklerine uygun materyal seçer, hazırlar ve kullanır. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Özel gereksinimli çocukların gelişimsel özellikleri ve öğretimsel gereksinimlerini karşılamak için eğitim ortamında gerekli düzenlemeler yapar ve kaynaştırma eğitimini uygular | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim amaçlarına ulaşmak için bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları tarihsel, felsefi ve sosyolojik bakış açısından değerlendirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkin dinleme, empati kurma, kendini ifade etme ve teknolojiyi kullanarak etkili iletişim becerisine sahiptir | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Müzik, sanat, oyun ve drama alanlarında uygulama bilgi ve becerisine sahiptir | |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki, toplumsal ve kültürel konularda eleştirel, yaratıcı ve çok boyutlu bakabilme becerisine sahiptir. | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki ve gündelik yaşamında kullanır. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin genel tanıtımı | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
2 | Sınıfın genel özellikleri ve sınıf yönetiminin temel ilkeleri | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Aktaş Arnas, Y. ve Sadık, F. (Eds.)(2018) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
3 | Okul öncesi eğitimde sınıf yönetimini etkileyen faktörler | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Aktaş Arnas, Y. ve Sadık, F. (Eds.)(2018) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Okul öncesi eğitimde sınıf yönetim yaklaşımları ve stratejileri | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Aktaş Arnas, Y. ve Sadık, F. (Eds.)(2018) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Okul öncesi eğitimde sınıf yönetiminde öğretmen- öğrenci ilişkileri | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Aktaş Arnas, Y. ve Sadık, F. (Eds.)(2018) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Okul öncesi eğitimde sınıfın fiziksel yapısını düzenleme | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Aktaş Arnas, Y. ve Sadık, F. (Eds.)(2018) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
7 | Okul öncesi eğitimde sınıf kurallarını ve prosedürlerini oluşturma | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Aktaş Arnas, Y. ve Sadık, F. (Eds.)(2018) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Sınıfta öğretimin yönetimi | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Aktaş Arnas, Y. ve Sadık, F. (Eds.)(2018) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Dikkat ve motivasyon | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Aktaş Arnas, Y. ve Sadık, F. (Eds.)(2018) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Sınıfta zaman yönetimi | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Aktaş Arnas, Y. ve Sadık, F. (Eds.)(2018) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Sınıf atmosferi (öğretmen-öğrenci ilişkileri) | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Aktaş Arnas, Y. ve Sadık, F. (Eds.)(2018) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Disiplin problemleriyle baş etme (Müdahaleci yaklaşımlar) | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Aktaş Arnas, Y. ve Sadık, F. (Eds.)(2018) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Disiplin problemleriyle baş etme (Etkileşimsel yaklaşımlar) | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Aktaş Arnas, Y. ve Sadık, F. (Eds.)(2018) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
15 | Disiplin problemleriyle baş etme (Müdahaleci olmayan yaklaşımlar) | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Aktaş Arnas, Y. ve Sadık, F. (Eds.)(2018) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |