ARY709 Anadolu Paleolitiğinin Tartışmalı Durumları

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ARY709
Ad Anadolu Paleolitiğinin Tartışmalı Durumları
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. BAKİYE EDENS


Dersin Amacı / Hedefi

Ders, Paleolitik Çağ'da Anadolu'da yaşayan insanlara ait fosil ve arkeolojik kanıtları ve bunların çevre bölgelerle olan bağlantılarını incelemekte ve değerlendirmektedir.

Dersin İçeriği

Anadolu, Pleistosen sırasında Yakın Doğu'dan Avrupa'ya hominin göçlerinin olası bir rotası olmasına rağmen, Türkiye'deki Paleolitik araştırmalar çok düzensizdir. Anadolu'daki yontma taş endüstrileri, Yakın Doğu ve Güneydoğu Avrupa'daki çağdaş endüstrilerden önemli açılardan sık sık farklılık göstermektedir ve hominin fosillerine ilişkin kanıtlar da çok seyrektir. Ders, Anadolu'nun farklı bölgelerindeki Paleolitik Çağ için kanıtları incelermekte ve karşılaştırmakta ve bu kanıtları daha geniş Avrasya bağlamına uyarlamaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Harvati, K., 2016, Paleoanthropology of the Balkans and Anatolia, Springer

Notlar

Dersin işleyişi sırasında tavsiye edilecek makaleler.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Paleolitik bağlamda Anadolu'nun önemini kavrar.
ÖÇ02 Doğu Avrupa homininleri bilgisine sahip olur.
ÖÇ03 Anadolu'daki Mod 1 endüstrilerini kavrar.
ÖÇ04 Anadolu Mod 2 endüstrilerinin çeşitliliğini kavrar.
ÖÇ05 Anadolu'da yonga teknolojileri ve Orta Paleolitik endüstrilerin (Mod 3 endüstrileri) tipolojik çeşitliliğini kavrar.
ÖÇ06 Anadolu'daki Mod 4 ve Mod 5 endüstrilerini kavrar.
ÖÇ07 Mod 2, 3, 4, 5 endüstrilerini, Avrupa ve Yakındoğu Mod 2, 3, 4, 5 endüstrileri ile karşılaştırır.
ÖÇ08 Anadolu, Doğu Avrupa ve Yakın Doğu Mod 1 endüstrilerini karşılaştırmayı yapar.
ÖÇ09 Anadolu Paleolitiğinin küresel bağlamda yerini kavrar.
ÖÇ10 Anadolu'yu homininler açısından kavrar.
ÖÇ11 Anadolu Paleolitiğinin bölgesel farklılıklarını kavrar.
ÖÇ12 Anadolu, Yakın Doğu ve Güneydoğu Avrupa'daki çağdaş yontma taş endüstrilerini bilir.
ÖÇ13 Anadolu'nun Paleolitik Çağ kanıtlarını, Avrasya bağlamına oturtur.
ÖÇ14 Anadolu ve Levant Paleolitiğini karşılaştırmalı olarak kavrar.
ÖÇ15 Paleolitik teknolojilerinin, Anadolu'nun bölgeleri arasındaki farklılaşmaları bilir.
ÖÇ16 Anadolu Paleolitik teknolojilerinin bölgesel farklılıklarının nedenlerini kavrar.
ÖÇ17 Anadolu'daki Alt, Orta ve Üst Paleolitik kanıt yerlerini bilir.
ÖÇ18 Anadolu Alt Paleolitik yerlerinin Pleistosendeki doğal durumlarını kavrar.
ÖÇ19 Anadolu Orta Paleolitik yerlerinin Pleistosendeki doğal durumlarını kavrar.
ÖÇ20 Anadolu Üst Paleolitik yerlerinin Pleistosendeki doğal durumlarını kavrar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeoloji alanında lisans eğitiminde edindiği bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili güncel bilgilere sahip olur. 3
PÖÇ03 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Arkeoloji ile ilgili temel kavramları açıklar.
PÖÇ04 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Arkeoloji alanında disiplinlerarası araştırma ve inceleme yapar. 2
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeoloji alanında edindiği uygulamalı yöntem ve teknikleri kullanır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında edindiği bilgileri etik kurallar çerçevesinde ele alır.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çukurova bölgesi kültürlerini tanır. 5
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çukurova ile çevre kültür bölgeleri arasındaki ilişkileri tanımlar. 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çukurova bölgesinin kültürel gelişimini açıklar. 4
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeoloji alanıyla ilgili verileri toplar.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Taşınır ve taşınmaz kültür varlıklarını tanımlar.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili edindiği bilgileri eleştirel düzeyde yorumlar. 2
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Araştırma problemlerine uygun çözüm önerileri geliştirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve tecrübelerini arazi ve laboratuvar çalışmalarında uzman düzeyinde kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Arkeoloji alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde çalışma ve projeler yürütür. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Derse Giriş – Daha geniş bir Paleolitik bağlamda Anadolu. Tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
2 Anadolu'daki fosil homininler Tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
3 Doğu Avrupa ve Yakın Doğu'daki fosil homininler Tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
4 Anadolu'da Mod 1 endüstrileri – “Olduwan benzeri” endüstrilerin karakteri ve kronolojisi Tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
5 Mod 1 endüstrileri – Doğu Avrupa ve Yakın Doğu ile karşılaştırmalar Tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
6 Anadolu'da Mod 2 endüstrileri – Acheulean'ın teknolojik çeşitliliği Tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
7 Mod 2 endüstrileri – Doğu Avrupa ve Yakın Doğu ile karşılaştırmalar Tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
8 Ara sınavlar. Tutulmuş olan notlar ve tavsiye edilmi,ş makaleler kullanılsın. Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Anadolu'da Mod 3 endüstrileri – yonga teknolojileri ve Orta Paleolitik endüstrilerin tipolojik çeşitliliği Tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
10 Mod 3 endüstrileri – Doğu Avrupa ve Yakın Doğu ile karşılaştırmalar Tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
11 Anadolu'da Mod 4 endüstrileri - Üst Paleolitik'in dilgi teknolojileri (İlk UP, Ahmarian, Aurignacian) Tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
12 Mod 4 endüstrileri – Doğu Avrupa ve Yakın Doğu ile karşılaştırmalar Tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Anadolu'da Mod 5 endüstrileri – Epipaleolitik endüstriler Tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Mod 5 endüstrileri – Doğu Avrupa ve Yakın Doğu ile karşılaştırmalar Tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
15 Genel tartışma Tutulmuş olan notlar ve tavsiye edilen makaleler kullanılsın. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Bireysel Çalışma
16 Final sınavları/öğrenci sunumu ve ödevi. Tutulmuş olan notlar ve tavsiye edilen makaleler kullanılsın. Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Final sınavları/öğrenci sunumu ve ödevi. Tutulmuş olan notlar ve tavsiye edilen makaleler kullanılsın. Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 10.05.2024 02:48