Genel Bilgi
Kod | ARY702 |
Ad | Genel Arkeoloji II (Z) |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ELİF GENÇ |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, arkeolojinin temel kavramlarını tanıtmak ve öğrencinin arkeoloji alanındaki eksik bilgilerini tamamlamaktır.
Dersin İçeriği
Anadoluda Neolitik Dönemden itibaren gelişen kültürlerin mimarisi, sanatı, ölü gömme gelenekleri ve bölgeler arası ilişkileri anlatılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Sagona, A.- Zimansky, P. 2015, Arkeolojik Veriler Işığında Türkiye'nin En Eski Kültürleri, MÖ 1.000.000-550, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul.
Notlar
V. Sevin 2003 Eski Anadolu ve Trakya, Başlangıcından Pers Egemenliğine kadar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Anadolu kronolojisini bilir |
ÖÇ02 | Anadolu'nun kültürel coğrafyasını tanır |
ÖÇ03 | Dönemler arası değişimi analiz eder |
ÖÇ04 | Arkeolojik eserleri tasnif eder |
ÖÇ05 | Arkeolojik eserleri tarihler |
ÖÇ06 | Anadolu kültürlerini çevre kültür bölgeleri ile karşılaştırır |
ÖÇ07 | Plastik sanat eserlerini yorumlar |
ÖÇ08 | Anadolu sanatını dönemlere göre yorumlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji alanında lisans eğitiminde edindiği bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili güncel bilgilere sahip olur. | 5 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Arkeoloji ile ilgili temel kavramları açıklar. | 4 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeoloji alanında disiplinlerarası araştırma ve inceleme yapar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji alanında edindiği uygulamalı yöntem ve teknikleri kullanır. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında edindiği bilgileri etik kurallar çerçevesinde ele alır. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çukurova bölgesi kültürlerini tanır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çukurova ile çevre kültür bölgeleri arasındaki ilişkileri tanımlar. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çukurova bölgesinin kültürel gelişimini açıklar. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeoloji alanıyla ilgili verileri toplar. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Taşınır ve taşınmaz kültür varlıklarını tanımlar. | 4 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili edindiği bilgileri eleştirel düzeyde yorumlar. | 5 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma problemlerine uygun çözüm önerileri geliştirir. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve tecrübelerini arazi ve laboratuvar çalışmalarında uzman düzeyinde kullanır. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Arkeoloji alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde çalışma ve projeler yürütür. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Akeramik Neolitik dönem kültürleri | Sagona, A.- Zimansky, P. 2015, Arkeolojik Veriler Işığında Türkiye'nin En Eski Kültürleri, M.Özdoğan-N.Başgelen (edt) 2007, Türkiye'de Neolitik Dönem; M.Özdoğan-H. Hauptmann-N.Başgelen (edt) 2003, Köyden Kente Yakındoğuda ilk yerleşimler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Seramikli Neolitik dönem kültürleri | Sagona, A.- Zimansky, P. 2015, Arkeolojik Veriler Işığında Türkiye'nin En Eski Kültürleri, M.Özdoğan-N.Başgelen (edt) 2007, Türkiye'de Neolitik Dönem; M.Özdoğan-H. Hauptmann-N.Başgelen (edt) 2003, Köyden Kente Yakındoğuda ilk yerleşimler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Neolitik dönem mimarisi, sanatı ve ölü gömme geleneği. | Sagona, A.- Zimansky, P. 2015, Arkeolojik Veriler Işığında Türkiye'nin En Eski Kültürleri, M.Özdoğan-N.Başgelen (edt) 2007, Türkiye'de Neolitik Dönem; M.Özdoğan-H. Hauptmann-N.Başgelen (edt) 2003, Köyden Kente Yakındoğuda ilk yerleşimler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Kalkolitik Çağ kültürleri | Sagona, A.- Zimansky, P. 2015, Arkeolojik Veriler Işığında Türkiye'nin En Eski Kültürleri, M.Özdoğan-N.Başgelen (edt) 2007, Türkiye'de Neolitik Dönem; M.Özdoğan-H. Hauptmann-N.Başgelen (edt) 2003, Köyden Kente Yakındoğuda ilk yerleşimler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Kalkolitik Çağ mimari | Sagona, A.- Zimansky, P. 2015, Arkeolojik Veriler Işığında Türkiye'nin En Eski Kültürleri, M.Özdoğan-N.Başgelen (edt) 2007, Türkiye'de Neolitik Dönem; M.Özdoğan-H. Hauptmann-N.Başgelen (edt) 2003, Köyden Kente Yakındoğuda ilk yerleşimler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Kalkolitik Çağ ölü gömme adetleri | Sagona, A.- Zimansky, P. 2015, Arkeolojik Veriler Işığında Türkiye'nin En Eski Kültürleri, M.Özdoğan-N.Başgelen (edt) 2007, Türkiye'de Neolitik Dönem; M.Özdoğan-H. Hauptmann-N.Başgelen (edt) 2003, Köyden Kente Yakındoğuda ilk yerleşimler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Kalkolitik Çağ sanat eserleri | Sagona, A.- Zimansky, P. 2015, Arkeolojik Veriler Işığında Türkiye'nin En Eski Kültürleri, M.Özdoğan-N.Başgelen (edt) 2007, Türkiye'de Neolitik Dönem; M.Özdoğan-H. Hauptmann-N.Başgelen (edt) 2003, Köyden Kente Yakındoğuda ilk yerleşimler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Erken Tunç Çağı kültürleri, mimari ve sanat eserleri. | Sagona, A.- Zimansky, P. 2015, Arkeolojik Veriler Işığında Türkiye'nin En Eski Kültürleri, V.Sevin 2003 Eski Anadolu ve Trakya, Başlangıcından Pers Egemenliğine kadar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Erken Tunç Çağı kültürleri, ölü gömme adetleri. | Sagona, A.- Zimansky, P. 2015, Arkeolojik Veriler Işığında Türkiye'nin En Eski Kültürleri, V.Sevin 2003 Eski Anadolu ve Trakya, Başlangıcından Pers Egemenliğine kadar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Orta Tunç Çağı kültürleri. | T.Özgüç 2005 Kültepe-Kaniş Neşa; Anatolia's Prologue Kultepe Kanish Karum 2010 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Geç Tunç Çağı kültürleri, sanat eserleri. | V.Sevin 2003 Eski Anadolu ve Trakya, Başlangıcından Pers Egemenliğine kadar, Hititler ve Hitit İmparatorluğu Bin Tanrılı Halk (2002) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Geç Tunç Çağı kültürleri, mimari ve anıtlar. | Sagona, A.- Zimansky, P. 2015, Arkeolojik Veriler Işığında Türkiye'nin En Eski Kültürleri, V.Sevin 2003 Eski Anadolu ve Trakya, Başlangıcından Pers Egemenliğine kadar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Demir Çağ kültürleri, mimari | Sagona, A.- Zimansky, P. 2015, Arkeolojik Veriler Işığında Türkiye'nin En Eski Kültürleri, V.Sevin 2003 Eski Anadolu ve Trakya, Başlangıcından Pers Egemenliğine kadar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Genel Değerlendirme | Genel Tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yıl Sonu Sınavı | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yıl Sonu Sınavı | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |