ILEM834 Yapay Zeka ve Medya Araştırmaları

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ILEM834
Ad Yapay Zeka ve Medya Araştırmaları
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. Serkan BULUT
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. Serkan BULUT (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin genel amacı, doktora öğrencilerine yapay zeka teknolojilerinin iletişim araştırmaları üzerindeki etkilerini kapsamlı bir şekilde inceleme, mevcut araştırmaları eleştirel olarak analiz edebilme ve özgün medya araştırmaları tasarlayabilme becerileri kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste, yapay zekanın teorik temelleri, uygulamaları ve iletişim alanındaki etkileri, etik meseleler ve geleceğe yönelik tartışmalar ele alınır.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul gerekmemektedir.

Kaynaklar

Russell, S. J., & Norvig, P. (2016). Artificial intelligence: A modern approach. Malaysia: Pearson Education Limited. Gilbert, N., & Conte, R. (1995). Artificial societies. Taylor & Francis. West, D. M., & Allen, J. R. (2018). How artificial intelligence is transforming the world. Report. April, 24, 2018. Chan-Olmsted, S. M. (2019). A review of artificial intelligence adoptions in the media industry. International journal on media management, 21(3-4), 193-215. Ouchchy, L., Coin, A., & Dubljević, V. (2020). AI in the headlines: the portrayal of the ethical issues of artificial intelligence in the media. AI & SOCIETY, 35, 927-936. Natale, S. (2021). Deceitful media: Artificial intelligence and social life after the Turing test. Oxford University Press.

Notlar

Ders içeriğine uygun Türkçe ve İngilizce literatür, makaleler, dergiler, gazeteler, online kaynaklar ve araştırma raporları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Yapay zeka ile ilgili temel kavramları açıklar.
ÖÇ02 Medyada, yapay zeka teknolojilerinin kullanım alanlarını listeler.
ÖÇ03 Medya organizayonları içintasarlanmış olan robot teknolojileri analiz eder.
ÖÇ04 Tapay zeka ile medya araştırmaları konusunda temel yöntemleri ayırt eder.
ÖÇ05 Medya ve yapay zeka ilişkisini ele alan çalışma önerileri tasarlar.
ÖÇ06 Medya araştırmaları konusunda eleştirel çalışmaları inceler.
ÖÇ07 Yapay zeka ve konulu mevcut medya araştırmalarının eksikliklerini listeler.
ÖÇ08 Büyük veri kavramını medya çalışmaları ile ilişkilendirir.
ÖÇ09 Algoritma toplumu ifadesini iletişimsel yapay zeka perspektifinden eleştirir.
ÖÇ10 Sosyal hayatta kullanılan robot teknolojileri hatırlar.
ÖÇ11 Medya araştırmalarında etik kaygıları ayırt eder.
ÖÇ12 Konuyla ilgili bilimsel etkinlikliklere gönüllü olarak katılır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Belirsiz Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. 5
PÖÇ02 Belirsiz İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur.
PÖÇ03 Belirsiz İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir. 4
PÖÇ04 Belirsiz İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar.
PÖÇ05 Belirsiz Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır.
PÖÇ06 Belirsiz İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir. 4
PÖÇ07 Belirsiz Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. Ders, konferans ve seminer verme becerisi edinir. 4
PÖÇ08 Belirsiz Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur.
PÖÇ09 Belirsiz Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır
PÖÇ10 Belirsiz Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kaynakların tanımı ve giriş Ön hazırlık gerekmemektedir Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Yapay zekaya giriş Yapay zeka konulu kaynakların incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Terihsel olarak yapay zeka Yapay zeka tarihi ile ilgili materyallerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Kavram incelemesi: Robot teknolojiler, LLMs, NLp, NLG, makine öğrenmesi İlişkili kavramları içeren kaynakların incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Örnek Olay, Bireysel Çalışma
5 Medyada yapay zeka teknolojileri Bir medya organında örnek bir aracın analiz edilmesi. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay
6 Bir olgu olarak robot habercilik Habercilik ve AI konulu araştırmaların incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
7 Yapay zeka ve etik Mesleki etik konulu materyallerin incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınavlar Ödevi tamamlama çalışması. Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Yapay zeka ve aktör ağ kuramı Aktör ağ kuramı konulu makalelerin incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap
10 Yapay zeka ve büyük veri Büyük veri ile ilgili materyallerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Örnek Olay, Anlatım
11 Yapay zeka ve gözetim Gözetim konulu çalışmaların incelenmesi ve bir örnek araştırmanın analiz edilmesi. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma, Örnek Olay
12 Yapay zeka ve algoritma toplumu Algoritma toplumu tartışmalarının araştırılması. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Örnek Olay
13 Posthumanizm ve transhumanizm Örnek araştırmaların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
14 Yapay zeka ve Toplum 5.0 Toplum 5.0 konulu bir araştırma tasarlanması. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası, Alıştırma ve Uygulama
15 Öneri geliştirme Ders materyallerinin ve araştırma yöntemlerinin incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Örnek Olay, Grup Çalışması, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ödevi tamamlama çalışması. Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ödevi tamamlama çalışması. Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 3 39
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 5 65
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 1 1
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 150
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,00
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.02.2025 08:47