Genel Bilgi
Kod | ILEM740 |
Ad | Yeni Medya Teorileri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. SEVDA ÜNAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Yeni ve etkileşimli medyanın çağdaş toplumdaki rolünü anlamak ve analiz etmek için kritik teorik yaklaşımları eleştirel olarak incelemek amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Medya teknolojilerinin ve kültürlerinin gelişimini, kullanımlarını, uygulamalarını ve etkileşimlerini anlama, açıklama ve eleştirel bir şekilde tartışmak için analitik araçlar olarak kullanılabilecek temel teorik fikir ve kavramların tanıtılması.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Yeni Medya Kuramları, Prof. Dr. Filiz Aydoğan (Ed.), Der Yayınları, 2019.
Notlar
Manovich, Lev. The Language of New Media, MIT, 2001.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yeni medya teknolojilerinin merkezi kavramlarını anlar. |
ÖÇ02 | Yeni medya teorilerini ve yaklaşımlarını eleştirel olarak değerlendirir ve sentezler. |
ÖÇ03 | Sosyal değişime neden olan ana eğilimlerle ilgili tartışmalara katkıda bulunabilme, örneğin; medya mülkiyeti, ekonomi, fikri mülkiyet, düzenleme, mahremiyet, kimlik, sosyallik, eşitlik. |
ÖÇ04 | Merkezi yeni medya kuramlarına eleştirel yaklaşın ve bunları toplumdaki, politikadaki ve ekonomideki çağdaş değişimlere değinmek ve açıklamak için uygulayın. |
ÖÇ05 | Toplum ve teknoloji arasındaki ilişkileri ve etkileşimleri tanımlar. |
ÖÇ06 | Farklı yeni medya teorilerini karşılaştırın ve benzerliklerini ve farklılıklarını anlayın. |
ÖÇ07 | Anahtar teorileri bir medya metninin değerlendirmesine veya tarihsel veya çağdaş medya uygulamaları, kullanıcıları, gelişimi ve düzenlemesi örneğinin bir parçası olarak entegre etme. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin işlenişinin ve planının tanıtılması | Ders kaynaklarını tanıtma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Yeni Medyanın Tarihi Temelleri: Teknoloji Nedir | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Harold Innisi Okumak | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Marshall McLuhanı Okumak | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | McLuhan ve Innisi birlikte değerlendirmek | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Yeniliklerin Yayılması ve Everett M. Rogers | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Daniel Bell ve Sanayi Sonrası Toplum Tartışmaları | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ders kaynaklarına çalışma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Manuel Castells ve Enformasyon Toplumu ve Enformasyonel Kapitalizm I | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Manuel Castells ve Enformasyon Toplumu ve Enformasyonel Kapitalizm II | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Henry Jenkins-Katılımcı Kültür | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Neil Postman- teknolojinin kültürü yıkıcılığı eleştirisi | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Aktör-Ağ Kuramı | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Beden-Makine Sınırları | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Güncel Tartışmalar | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynaklarına çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynaklarına çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |