ILEM739 Modernleşme Kuramları ve Sosyal Değişme

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ILEM739
Ad Modernleşme Kuramları ve Sosyal Değişme
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ÖZLEM AYDOĞMUŞ ÖRDEM
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. ÖZLEM AYDOĞMUŞ ÖRDEM (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Batı'da ortaya çıkan modernleşmenin tarihsel olarak getirdiği sosyal değişimler konusunda farkındalık yaratmak. Modernleşme kuramlarının Türkiye modernleşmesi üzerindeki etkilerini uygulamalı olarak tartışmak. Modernleşme kuramları çerçevesinde günümüzdeki küreselleşme, göç, doğu-batı ayrımı, yabancılaşma, kentleşme gibi konuları tartışmak. Modernleşmenin getirdiği olumlu ve güçlü yönlerin yanısıra olumsuz ve zayıf yönlerini de tartışmak.

Dersin İçeriği

18.yüzyılda ortaya çıkan ve günümüze kadar devam eden modernleşme kuramları; Klasik modernleşme, Endüstri devrimi modernleşmesi, postyapısalcılık, postkolonyal ve postendüstriyel dönemlerini kapsamaktadır. Ayrıca Köleliliğin kaldırılması ,bireyin ortaya çıkması, feminist kuramların ve akımların ortaya çıkması, toplumun marjinalleştirilmesi gibi sosyal değişim konularını içermektedir.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

• Findley, C. V. (1980). Bureaucratic Reform in the Ottoman Empire: The Sublime Porte, 1789-1922. Princeton University Press. Inglehart, R., & Welzel, C. (2005). Modernization, cultural change, and democracy: The human development sequence. Cambridge: Cambridge University Press. • Kim, U. E., Triandis, H. C., Kâğitçibaşi, Ç. E., Choi, S. C. E., & Yoon, G. E. (1994). Individualism and collectivism: Theory, method, and applications. Sage Publications, Inc.

Notlar

• Findley, C. V. (1980). Bureaucratic Reform in the Ottoman Empire: The Sublime Porte, 1789-1922. Princeton University Press. Inglehart, R., & Welzel, C. (2005). Modernization, cultural change, and democracy: The human development sequence. Cambridge: Cambridge University Press. • Kim, U. E., Triandis, H. C., Kâğitçibaşi, Ç. E., Choi, S. C. E., & Yoon, G. E. (1994). Individualism and collectivism: Theory, method, and applications. Sage Publications, Inc.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Modernleşme kuramları içerisindeki kavramları açıklayabilecek yetkinliğe sahip olur.
ÖÇ02 Modernleşme tartışmaları konusunda yeterli bilgiye sahip olur.
ÖÇ03 Modernleşme sonrası sosyal değişimler konusunda farkındalık kazanır.
ÖÇ04 Modernleşme sonrası yaşanan sorunları analiz edebilir.
ÖÇ05 Modernleşme ve modernleşme sonrası olgulara eleştirel bir bakış geliştirebilir.
ÖÇ06 Modernleşme konusunda makale yazabilir.
ÖÇ07 Disiplinlerarası bir bakışla modernleşme kuramlarını değerlendirebilir.
ÖÇ08 Makaleleri okuduktan sonra grup tartışmaları yaparak akademik kavramları kullanma becerisi kazanır.
ÖÇ09 Modernleşme ile ilgili kavramları ayırt edebilir ve bu kavramları özele indirgeyerek problem/hipoptez/araştırma soruları oluşturabilir.
ÖÇ10 Günümüzde yaşanan sosyal değişimleri modernleşme kuramları ve kavramları çerçevesinde değerlendirebilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eleştirel düşünme becerisini geliştirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Modernleşmenin Temel Kavramları Tanışma ve Temel Kavramlara hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Erken Modernleşme (18.yy) Kuramları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Klasik Modernleşme (19.yy)Kuramları Makale Okuma ve Analizi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Erken ve Klasik Modernleşmenin Yarattığı Sosyal Değişimler Konu ile ilgili Araştırma Sorularının Belirlenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 20.Yüzyıl Modernleşme Paradigmaları (1900-1945) Teorisyenlerin Okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Post-Endüstriyel Dönem (1945 ve Günümüz) Makale Okuma ve Analizi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Post-Kolonyalizm ve Gelişme Makale Okuma ve Analizi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Modernleşme Sonrası Tartışmalar Makale okuma ve sunum hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
10 Postyapısalcılık ve Paradigmanın Çöküşü Sunum hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
11 1945 Sonrası Sosyal Değişimler Makale Okuma ve Analizi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
12 Uygulamalı Modernleşme Tartışmaları : Türk Modernleşmesi Teorisyenlerin Okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
13 Modernleşmeye Eleştirel Bakış ( Güçlü/Zayıf Yönleri) Konu ile ilgili Araştırma Sorularının Belirlenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
14 Modernleşmeye Disiplinlerarası Bakışlar ( Edebiyat, Siyaset ve Dilbilim) Makale okuma ve sunum Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
15 Modernleşme (me) Sendromları Tekrar amaçlı çalışma kağıdı hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 10.05.2024 03:17