Genel Bilgi
Kod | ILEM739 |
Ad | Modernleşme Kuramları ve Sosyal Değişme |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ÖZLEM AYDOĞMUŞ ÖRDEM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ÖZLEM AYDOĞMUŞ ÖRDEM
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Batı'da ortaya çıkan modernleşmenin tarihsel olarak getirdiği sosyal değişimler konusunda farkındalık yaratmak. Modernleşme kuramlarının Türkiye modernleşmesi üzerindeki etkilerini uygulamalı olarak tartışmak. Modernleşme kuramları çerçevesinde günümüzdeki küreselleşme, göç, doğu-batı ayrımı, yabancılaşma, kentleşme gibi konuları tartışmak. Modernleşmenin getirdiği olumlu ve güçlü yönlerin yanısıra olumsuz ve zayıf yönlerini de tartışmak.
Dersin İçeriği
18.yüzyılda ortaya çıkan ve günümüze kadar devam eden modernleşme kuramları; Klasik modernleşme, Endüstri devrimi modernleşmesi, postyapısalcılık, postkolonyal ve postendüstriyel dönemlerini kapsamaktadır. Ayrıca Köleliliğin kaldırılması ,bireyin ortaya çıkması, feminist kuramların ve akımların ortaya çıkması, toplumun marjinalleştirilmesi gibi sosyal değişim konularını içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
• Findley, C. V. (1980). Bureaucratic Reform in the Ottoman Empire: The Sublime Porte, 1789-1922. Princeton University Press. Inglehart, R., & Welzel, C. (2005). Modernization, cultural change, and democracy: The human development sequence. Cambridge: Cambridge University Press. • Kim, U. E., Triandis, H. C., Kâğitçibaşi, Ç. E., Choi, S. C. E., & Yoon, G. E. (1994). Individualism and collectivism: Theory, method, and applications. Sage Publications, Inc.
Notlar
• Findley, C. V. (1980). Bureaucratic Reform in the Ottoman Empire: The Sublime Porte, 1789-1922. Princeton University Press. Inglehart, R., & Welzel, C. (2005). Modernization, cultural change, and democracy: The human development sequence. Cambridge: Cambridge University Press. • Kim, U. E., Triandis, H. C., Kâğitçibaşi, Ç. E., Choi, S. C. E., & Yoon, G. E. (1994). Individualism and collectivism: Theory, method, and applications. Sage Publications, Inc.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Modernleşme kuramları içerisindeki kavramları açıklayabilecek yetkinliğe sahip olur. |
ÖÇ02 | Modernleşme tartışmaları konusunda yeterli bilgiye sahip olur. |
ÖÇ03 | Modernleşme sonrası sosyal değişimler konusunda farkındalık kazanır. |
ÖÇ04 | Modernleşme sonrası yaşanan sorunları analiz edebilir. |
ÖÇ05 | Modernleşme ve modernleşme sonrası olgulara eleştirel bir bakış geliştirebilir. |
ÖÇ06 | Modernleşme konusunda makale yazabilir. |
ÖÇ07 | Disiplinlerarası bir bakışla modernleşme kuramlarını değerlendirebilir. |
ÖÇ08 | Makaleleri okuduktan sonra grup tartışmaları yaparak akademik kavramları kullanma becerisi kazanır. |
ÖÇ09 | Modernleşme ile ilgili kavramları ayırt edebilir ve bu kavramları özele indirgeyerek problem/hipoptez/araştırma soruları oluşturabilir. |
ÖÇ10 | Günümüzde yaşanan sosyal değişimleri modernleşme kuramları ve kavramları çerçevesinde değerlendirebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Modernleşmenin Temel Kavramları | Tanışma ve Temel Kavramlara hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Erken Modernleşme (18.yy) Kuramları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Klasik Modernleşme (19.yy)Kuramları | Makale Okuma ve Analizi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Erken ve Klasik Modernleşmenin Yarattığı Sosyal Değişimler | Konu ile ilgili Araştırma Sorularının Belirlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | 20.Yüzyıl Modernleşme Paradigmaları (1900-1945) | Teorisyenlerin Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Post-Endüstriyel Dönem (1945 ve Günümüz) | Makale Okuma ve Analizi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Post-Kolonyalizm ve Gelişme | Makale Okuma ve Analizi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Modernleşme Sonrası Tartışmalar | Makale okuma ve sunum hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Postyapısalcılık ve Paradigmanın Çöküşü | Sunum hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | 1945 Sonrası Sosyal Değişimler | Makale Okuma ve Analizi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Uygulamalı Modernleşme Tartışmaları : Türk Modernleşmesi | Teorisyenlerin Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Modernleşmeye Eleştirel Bakış ( Güçlü/Zayıf Yönleri) | Konu ile ilgili Araştırma Sorularının Belirlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Modernleşmeye Disiplinlerarası Bakışlar ( Edebiyat, Siyaset ve Dilbilim) | Makale okuma ve sunum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Modernleşme (me) Sendromları | Tekrar amaçlı çalışma kağıdı hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |