ILEM733 Çok Kültürlü Toplum ve Farklılıkların Yönetimi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ILEM733
Ad Çok Kültürlü Toplum ve Farklılıkların Yönetimi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. İLKER ÖZDEMİR
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

1. Küreselleşmede göç/hareketliliğin sebep-sonuç ilişkilerini analiz edebilmelerini sağlamak. Bu oluşumun yarattığı iletişim problemlerinin görünen ve görünmeyen nedenlerini irdeleyebilmek. 2. Göç /Hareketlilik sonucu farklılığın arttığı toplumlarda sosyal-kültürel dokunun değişmesinin farklı hizmet kurumlarının işleyişini nasıl etkileyeceğini ve bunun iletişime nasıl yansıdığını, kuramlar ve uluslararası örneklemle tartışarak öğretmek. 3. Göç ve hareketlilikten dolayı toplumun farklı kademelerinde olması muhtemel iletişim sorunlarının sonuçlarını (ön)görebilmeyi ve ortaya çıkan sorunları önleyebilecek veya azaltabilecek teoriler ortaya koyabilmeyi öğretmek. 4. Göç/Hareketlilik konusunda uluslararası-ulusal ve yerel anlamda iletişim problemlerine ilişkin çözüm yaklaşımları üretmeyi öğretmek.

Dersin İçeriği

Derste, göç ve sınır ötesi dolaşım/hareketlilik, tanımı, özellikleri, çeşitleri, ortaya çıkan sorunlar, kültür-kimlik ekseninden hareketle, kültürlerarası etkileşim ve toplumsal uyum açısından ele alınacak. Evrensel, uluslararası, ulusal ve yerel düzeyde hareketlilik kapsamında sebep-sonuç ilişkilerinin siyasal, sosyal, kültürel, ekonomi ve istihdam alanlarındaki etkileşimi, eleştirel yaklaşımla irdelenecektir. Bu çerçevede Mc Luhanın kazanım,zenginlik,fırsat ve George Orwellin tehlike yaklaşımları incelenecek ve sorunlar ile çözümler için kuramsal yaklaşımlar ve eleştirel iletişim çalışmaları gözden geçirilip tartışılacaktır. Derste ele alınacak konular, küreselleşme, göç, hareketlilik, sosyokültürel uyum, ulusal kimlik, kültürlerarası iletişim ve etkileşim, kültürel önyargı, sosyal yaşam, eğitim ve iş dünyasında kültürel çatışma ve toplumsal barış ve uyum dünyadaki örnek ve uygulamalarıdır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Sosyoloji Düşüncesinin Özünde Öteki ile İlişki Dominique Schnapper, Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2005/Çok Kültürlülüğü Yeniden Düşünmek, Kültürel Çeşitlilik ve Siyasi Teori, Bhikhu Parekh, Phoenix Yayınları, 2010/Eşitsizliklerimiz ve Farklılıklarımızla Birlikte Yaşayabilecek miyiz? Alain Tourainne, Yapı Kredi Yayınları, 2001 Sosyoloji Düşüncesinin Özünde Öteki ile İlişki Dominique Schnapper, Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2005/Çok Kültürlülüğü Yeniden Düşünmek, Kültürel Çeşitlilik ve Siyasi Teori, Bhikhu Parekh, Phoenix Yayınları, 2010/Eşitsizliklerimiz ve Farklılıklarımızla Birlikte Yaşayabilecek miyiz? Alain Tourainne, Yapı Kredi Yayınları, 2001

Notlar

Farklılıklarla Yaşamak: Kültürlerarası İletişim, Asker Kartarı, Ürün Yayınları, 2001


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Çok kültürlülük ve Farklılıkların Yönetimini kültürlerarası İletişim perspektifinden açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur.
ÖÇ02 Bu alanda temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olup bu bilgileri değerlendirme yetisine sahip olur.
ÖÇ03 Çok Kültürlü toplum veya farklılığı barındıran kurumlarda tasarladığı bir araştırmayı uygulama, disiplinler arası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisine sahip olarak raporlaştırma yetisine sahip olur.
ÖÇ04 Çok kültürlülüğün doğal sunucu olarak farklılıkların yönetimine uygulanabilir düzeyde çözüm önerileri sunabilir yetiye sahip olur.
ÖÇ05 Çok kültürlülük ve Farklılıkların Yönetimini alanında akademik kurallara uygun özgün eser üretme yetisine sahip olur.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir. 4
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar. 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular. 2
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. 1
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Küreselleşme-Küresel Köy bakış açısından farklılığın irdelenmesi ve tartışılması 'Çok Kültürlülük', okunacak (Doytcheva, M) ve Profiting from Diversity (Bently v.d.). Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Toplum ve kurumlardaki farklılıkların iletişim perspektifinden tartışılması Implementing Diversity kaynağı okunacak (Loden, M.). Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
3 Çok kültürlülük ve farklılığın Kültürel Boyutlar Kuramı (Geert Hofstede) ile irdelenmesi Allemaal Andersdenkenden/Kültürel Boyutlar Kuramı okunacak (Hofstede, Geert) okunacak ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme
4 Çok kültürlülük ve farklılıkların yönetimine genel bir bakış Analyzing Organizational Culture for Managing Diversity okunacak (Huhcheson, J v.d.) ve Cultures and Organisations (Hofstede, Geert). Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
5 Farklılıkların yönetiminde başarılı örneklere genel bir bakış Paradigma of Managing Diversity okunacak ve farklılıkların yönetiminde iletişim yöntemleri hususunda araştırma yapılacak (Thomas D. v.d.) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
6 Farklılıkların yönetiminde başarılı yöntemlerinin özelliklerinin irdelenmesi Yapılan araştırmanın sunumu hazırlanacak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
7 Çok kültürlülük, farklılığın yönetimi ve bunların sebep olabileceği sorunların iletişim açısından değerlendirilmesi ve tartışılması. Daha önce Farklılıkların Yönetimi ile ilgi olarak işlenen kaynaklardan yararlanıp başarılı yöntemler hakkında ödev hazırlanacak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme
8 Ara Sınav Ara sınav/ Değerlendirme Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
9 Küreselleşme-Küresel Köyde farklılıkların yönetiminde kültürlerarası iletişimin önemi 'Daha önce işlenen-okunan kaynaklar ışığında yapılan araştırmaya dayanarak kültürler arası iletişimin kazanımlarının sunumu hazırlanacak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme
10 Kültürlerarasıktan hareketle farklılıkların yönetiminde çözümlere dair kuramsal yaklaşımlar ve eleştirel iletişim çalışmaları Çalışma Yaşamında Farklılıkların Yönetimi kaynağına dayalı başarı-başarısızlık ve nedenleri araştırılacak (Sürgevil Olca) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
11 Farklılıkların yönetiminde batı Avrupa'da kamu yönetimine genel bakış Intercultural Communication (Pürschel, H) ve Almanya ve Türkiye Özelinde Kültürlerarası İletişim (Yağbasan, M.) okunacak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme
12 Batı Avrupa'da eğitim ve sosyal yaşamda farklılıkların yönetimi Farklı Kültürel Ortamlarda Çalışma ve İletişim (Uzunçarşılı Soydaş, A) ile Göç Kimlik Aidiyet: Kültürlerarası İletişim Açısından İsveçli Türkler ( Göker, Göksel) incelenip farklılıkların yönetiminde iletişim yöntemleri irdelenecek. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme
13 Çok kültürlülüğe ve farklılığa karşı yeni oluşum ve teoriler Het Multiculturele Drama (Scheffer Paul) ve Almanya ve Türkiye Özelinde Kültürler arası İletişim (Yağbasan, M.) farklılıkların yönetiminde başarı faktörlerini etkileyen sosyal -kültürel ve yasal etmenler araştırılacak. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
14 Günümüzün realitesi perspektifinden hareket ederek Türkiye'de farklılıkların yönetimine genel bir bakış. Kültürler arası Farklılıkların Yönetimi (Barutçugil, İsmet) ve Cultures Consequences: Comparing Values, Behaviors, Institutions and Organizations Across Nations (Hofstede, Geert) kaynaklarından Türkiyeye ilişkin bölümler okunacak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay, Problem Çözme
15 Finale hazırlık-Final Soru-Cevap-değerlendirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Değerlendirme Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Final Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 10.05.2024 03:17