Genel Bilgi
Kod | ILEM731 |
Ad | Gözetim Toplumu ve Mahremiyet |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İLKER ÖZDEMİR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Gittikçe gündelik yaşam pratikleri içinde giderek daha fazla yer edinen gözetim ile ilgili teorik bir bakış kazandırmak; yeni gözetim teknolojileri, medya ve yeni iktidar biçimleri üzerine bir sorgulama geliştirmek.
Dersin İçeriği
Gözetim ve Toplumu Üzerine Kavramsal Çerçeve, Modern Toplumda Gözetim, Denetim ve İktidar, Panopticon, Denetim ve İktidar. Foucaultda Gözetim, Denetim ve İktidar, Orwell, Gözetim ve İktidar, Devlet ve Gözetim: Fişleme ve Elektronik Künyeleme, Güvenlik Olgusu ve Gözetim, Postmodern Toplumda Gözetim, Akışkan Gözetim, Lyon ve Bauman, Gözetimin Gündelikleşmesi ve Mahremiyet, Yeni İletişim Teknolojileri Aracılığıyla Gözetim, Yeni Medyada Gözetim Pratikleri, Tüketim Toplumsan Sınıflandırma ve Gözetim, Gözetim ve Etik.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Akışkan Gözetim (Zygmunt Bauman) Agamben, Giorgio (2013) Kutsal İnsan: Egemen İktidar ve Çıplak Hayat, Çeviren: İsmail Türkmen, Ayrıntı Yayınları, İstanbul. Bentham, Jeremy, Pease-Watkin, Catherine (2016) Panaptikon: Gözün İktidarı, Derleyen ve Çevirenler; Barış Çoban ve Zeynep Özarslan, Su yayınları, İstanbul, 2016) Demir, Zekiye (2020). Kovid-19 yardımlaşmayı artırdı, aile bağlarını güçlendirdi. (H. Çelikbaş’ın haberi). Erişim Tarihi: 14 Mayıs 2020 https://www.aa.com.tr/tr/koronavirus/kovid-19-yardimlasmayi-artirdi-aile-baglarini-guclendirdi/1840843 Foucault, Michel (1992). Hapishanenin Doğuşu, Çeviren: Nehmet Ali Kılıçbay, İmge Kitabevi Yayınları, Ankara. Foucault, Michel (2017) Öznellik ve Hakikat, Çeviren: Sibel Yardımcı, Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul. National - The Joshua Fund (2020). Coronavirus Pandemic Is a Wake Up Call: Exclusive Joshua Fund Poll. Erişim Tarihi: Mart 2020 https://www.joshuafund.com/learn/news-article/coronavirus_pandemic_is_a_wake_up_call_exclusive_joshua_fund_poll Parlak, İ. ve Y. A. Tangün. (2018b). “Güvenlik teçhizatı olarak komplo teorileri ve kanaat teknisyenlerinin rolü”, Toplum ve Bilim, 146, 5-30.
Notlar
Schnapper, Dominique (2005) Sosyoloji Düşüncesinin Özünde Öteki ile İlişki, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, Çeviren: Ayşegül Sönmezay
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Gözetim kavramına dair kuramsal yaklaşımları öğrenir. |
ÖÇ02 | Gözetimin gündelik yaşamda işleyişini öğrenir |
ÖÇ03 | Gözetim sistemleriyle yönetilen güç ve kontrol mekanizmalarını analiz etme yeteneği kazanır. |
ÖÇ04 | Dijital medyada gerçekleştirilen gözetimin işleyişini analiz eder |
ÖÇ05 | Teknoloji ve toplum ilişkisini inceleyen kuramları öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Gözetim ve Gözetim Toplumu Üzerine Kavramsal Yaklaşımlar | Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Gözetim ve Toplumu Üzerine Kuramsal Yaklaşımlar 2 | Okuma-araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Modern Toplumlarda gözetim, denetim ve iktidar süreçleri | Okuma-araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Panopticon kavramı ve denetim-iktidar ilişkisi | Okuma-araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Foucaultnun denetim, gözetim, iktidar ilişkisine yaklaşımı | Okuma-araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Orwellda gözetim ve mahremiyet yaklaşımı | Okuma-araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Devlet ve Gözetim: Elektronik kayıt ve gözetim | Okuma-araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Okuma-araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
9 | Gözetimde güvenlik sorunu | Okuma-araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Postmodern Toplumda Gözetim gözetimin durumu Lyon ve Bauman | Okuma-araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Gündelik yaşamda gözetimin durumu ve işleyişi | Okuma-araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Dijital İletişim Teknolojileri Aracılığıyla gerçekleştirilen gözetim üzerine | Okuma-araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Dijital medyada gözetim uygulamaları 1 | Okuma-araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Dijital medyada gözetim uygulamaları | Okuma-araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Genel değerlendirme | Okuma-araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma-araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma-araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |