Genel Bilgi
Kod | ILEM713 |
Ad | Toplumsal Cinsiyet ve İletişim |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Derse katılan öğrencilerin öncelikle toplumsal cinsiyete dair başlıca kavramlar ve yaklaşımları öğrenerek, toplumsal yaşamda ataerkil kültürel yapının doğurduğu sorunların ve sonuçların farkında olması, bu tür sorunların çözümüne ilişkin öneriler geliştirme becerisi kazanması amaçlanmaktadır. Ayrıca öğrencilerin haber, reklam, TV programları, sosyal medya metinleri, fotoğraflar gibi çeşitli medya çıktılarında ve popüler kültür ürünlerindeki toplumsal cinsiyetçi temsilleri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme yetisi elde etmesi dersin temel hedefleri arasında yer almaktadır.
Dersin İçeriği
Cinsiyet ve toplumsal cinsiyet kavramları, toplumsal iş bölümü ve toplumsal cinsiyet rolleri, toplumsal cinsiyetle ilgili kalıp yargılar, toplumsal cinsiyetle ilgili kuramlar ve feminist yaklaşımlar dersin genel içeriğini oluşturmaktadır. Bununla birlikte toplumsal cinsiyet konusunu medya bağlamında incelemeyi gerektiren derste medyada üretilen çeşitli formatlar incelenecek, medya içeriklerinde (haber metni, reklam, fotoğraf, görüntü, TV dizileri, TV programları, internet metinleri vb) kadınlık ve erkeklik temsilleri analiz edilecektir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Connell, R.W. (1998).Toplumsal Cinsiyet ve İktidar , Çev. Cem Soydemir, İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Steeves,L., (1994) 'Feminist Teoriler ve Medya Çalışmaları', Medya, İktidar İdeoloji içinde, Der.Mehmet Küçük, Ankara: Ark Yayınları. Dökmen, Z.Y.(2004). Toplumsal Cinsiyet Sosyal Psikolojik Açıklamalar, Ankara: Sistem Yayıncılık, İmançer, D. (2006), Medya ve Kadın, Ankara: Ebabil Yayınları. Kuruoğlu, H. ve Aydın, B. (2014), Toplumsal Cinsiyet ve Medya, Ankara: Detay Yayıncılık. Arat, N.(1996). Kadın Gerçeklikleri. İstanbul: Say Yayınları. Tekeli, Ş. (1982). Kadınlar ve Siyasal Toplumsal Hayat, İstanbul: Birikim Yayınları. Kandiyoti, D.(2013). Cariyeler,Bacılar,Yurttaşlar, İstanbul: Metis Yayınları. Donovan, J. (2021). Feminist Teori. İstanbul: İletişim Yayınları. Davas, A. (2014). Eşitsiz Kız Kardeşlik, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Dursun, Ç., 'Kadına Yönelik Şiddet Karşısında Haber Etiği', Fe Dergi: Feminist Eleştiri, Cilt:2, sayı:1, Ankara Üniversitesi KASAUM 2010. Bora, A. ve Günal, A. (2007.), 90'larda Türkiye'de Feminizm, İstanbul: İletişim Yayınları.
Notlar
Toplumsal cinsiyet ve feminizm hakkında filmler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Cinsiyet ve toplumsal cinsiyet ile ilgili kavramları sıralar |
ÖÇ02 | Toplumsal cinsiyet kuramları ve feminist kuramları açıklar. |
ÖÇ03 | Tarihsel süreçte Türkiye ve dünyada kadın hareketinin gelişimini açıklar |
ÖÇ04 | Medyanın çeşitli alanlarındaki toplumsal cinsiyetçi içerikleri eleştirel bakış açısıyla değerlendirir. |
ÖÇ05 | Toplumsal cinsiyet kimliklerinin oluşumu, toplumsal işbölümü ve toplumsal cinsiyet rolleri ile toplumsal cinsiyete dair kalıp yargıları kültürel, sosyal psikolojik, ekonomik ve siyasal bağlamlarıyla tartışır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Oryantasyon ve Giriş | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyet Kavramları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Toplumsal Cinsiyetle İlgili Başlıca Yaklaşımlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Ataerkil kültürde toplumsal iş bölümü, toplumsal cinsiyet rolleri ve kalıp yargılar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Feminist Kuramlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Türkiye'de ve dünyada kadın hareketi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Queer Kuram | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Medyada ideoloji ve söylem Ideoloji and discourse in the media | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Haber metinlerinde toplumsal cinsiyet eşitsizliğini üreten ideolojik inşa stratejileri (örneklerin incelenmesi) | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Hegemonik erkekliğin medyada temsili | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Reklamlarda kadınlık ve erkeklik temsili (örneklerin incelenmesi) | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Televizyon dizilerinde kadınlık ve erkeklik temsili (örneklerin incelenmesi) | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Yeni medyada toplumsal cinsiyet eşitsizliği (örneklerin incelenmesi)Social gender inequality on the new media | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Yeni medyada toplumsal cinsiyet eşitsizliği (örneklerin incelenmesi) 2 | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |