Genel Bilgi
Kod | ILEM706 |
Ad | Sinema Araştırmalarında Yöntem |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. AYDIN ÇAM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, sinema araştıraları disiplinine yöntem bağlamında bakmayı amaçlamaktadır. Farklı sinema biçimlerine, biçemlerine ve türlerine tarihsel olarak, araştırma yöntemleri bağlamında bakmayı hedefler.
Dersin İçeriği
Film biçimi, estetiği ve film yapısına dair araştırma yöntemleriyle birlikte, sinema tarihi ve seyirci çalışmaları yöntemleri bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Bowles, K. (2009). Limit of maps? Locality and cinema-going in Australia. Media International Australia, 131(1), 83-94. Hoyt, E. (2022). Ink-Stained Hollywood: The Triumph of American Cinema’s Trade Press. University of California Press. Hoyt, E. (2014). Lenses for lantern: Data mining, visualization, and excavating film history's neglected sources. Film History: An International Journal, 26(2), 146-168. Hoyt, E., Ponto, K., & Roy, C. (2014). Visualizing and Analyzing the Hollywood Screenplay with ScripThreads. DHQ: Digital Humanities Quarterly, 8(4). Hoyt, E., Tran, T., Long, D., Hughes, K., & Ponto, K. (2018). Searching, Mining, and Interpreting Media History’s Big Data. In The Routledge Companion to Media Studies and Digital Humanities (pp. 413-422). Routledge. Verhoeven, D., Bowles, K., & Arrowsmith, C. (2009). Mapping the movies. reflections on the use of geospatial technologies for historical cinema audience research (pp. 69-82). transcript.
Notlar
Barsam, R. M., & Monahan, D. (2010). Looking at Movies: An Introduction to Film (3. Baskı). Londra: W. W. Norton & Company Ltd. Biltereyst, D., & Meers, P. (2018). Film, cinema and reception studies: Revisiting research on audience’s filmic and cinematic experiences. In E. Di Giovanni & Y. Gambier (Eds.), Reception Studies and Audiovisual Translation (pp. 21–42). John Benjamins Publishing Company. Bordwell, D. (2006). The Way Hollywood Tells it: Story and Style in Modern Movies. California: University of California Press. Corrigan, T., & White, P. (2012). The Film Experience: An Introduction (3. Baskı). Boston & New York: Bedford / St. Martin’s. Elsaesser, T., & Buckland, W. (2002). Studying Contemporary American Film: A Guide to Movie Analysis. New York: Oxford University Press. Gregory, I. N., & Geddes, A. (Eds.). (2014). Toward Spatial Humanities: Historical GIS and Spatial History. Indiana University Press. Hallam, J., & Roberts, L. (2011). Mapping, memory and the city: Archives, databases and film historiography. European Journal of Cultural Studies, 14(3), 355–372. Klenotic, J. (2011). Using GIS to Explore the Spatiality of Cinema. In R. Maltby, D. Biltereyst, & P. Meers (Eds.), Explorations in New Cinema History: Approaches and Case Studies (pp. 58–84). Wiley-Blackwell. Monaco, J. (2008). Bir Film Nasıl Okunur? – Sinema Dili, Tarihi ve Kuramı – Sinema, Medya ve Mültimedya Dünyası (10. Baskı). E. Yılmaz (çev.), İstanbul: Oğlak Yayıncılık. Phillips, P. (2000). Understanding Film Texts: Meaning and Experience. Londra: BFI Publishing. Phillips, P. (2012). Spectator, Audience and Response. Nelmes, J. (Ed.), Introduction to Film Studies (5. Baskı) içinde (114–141). Londra & New York: Routledge. Pramaggiore, M. ve Wallis, T. (2008). Film: A Critical Introduction (2. Baskı). Londra: Laurence King Publishing Ltd. Ryan, M., & Lenos, M. (2012). Film Çözümlemesine Giriş – Anlatı Sinemasında Teknik ve Anlam. E. S. Onat (çev.), Ankara: De Ki Basım Yayım.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilimsel araştırmaya özgü temel akımları, paradigmaları ve kavramları (pozitivizm, hipotez, değişken, ölçme, ölçek vs.) bilir ve açıklar. |
ÖÇ02 | Bilimsel araştırmanın yapısını ve sürecini (araştırma konusu ve probleminin belirlenmesi, literatür taraması, araştırma deseninin geliştirilmesi, verilerin toplanması ve analizi, araştırma bulgularının raporlaştırılması) bilir ve uygulamaya geçirir. |
ÖÇ03 | Filmi bir metin olarak okumayı ve çözümlemeyi kavrar. |
ÖÇ04 | Önemli film kuramcılarının önermelerini değerlendirebilir ve filmleri bu kuramlara göre yorumlayabilir. |
ÖÇ05 | Sinema tarihindeki majör estetik yaklaşımları yorumlayabilir. |
ÖÇ06 | Sinemanın işlevlerine dair önemli kavrayışa sahip olur. |
ÖÇ07 | Seyirciyi farklı bağlamlarda değerlendirebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular. | 5 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş ve dersin genel çerçevesinin sunumu. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
2 | Sinema Nedir: Sinema Yapısının Çözümlenmesi. | Okuma ve İzleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
3 | Film Biçimine Giriş: Estetik Üzerine Tartışmalar. Estetik nasıl çözümlenir. | Okuma ve İzleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
4 | Biçimsel ve Bağlamsal Film Çözümlenmesi | Okuma ve İzleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
5 | Sinema tarihi ve araştırma yöntemleri | Okuma ve İzleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
6 | Mekan Olarak Sinema ve Haritalama Çalışmaları | Okuma ve İzleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
7 | Seyirci Çalışmaları | Okuma ve İzleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Ara Sunav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Film Araştırma Yöntemleri Üzerine Tartışmalar - Öğrenci Çalışmaları I | Okuma ve İzleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
10 | Film Araştırma Yöntemleri Üzerine Tartışmalar - Öğrenci Çalışmaları II | Okuma ve İzleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
11 | Film Araştırma Yöntemleri Üzerine Tartışmalar - Öğrenci Çalışmaları III | Okuma ve İzleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
12 | Film Araştırma Yöntemleri Üzerine Tartışmalar - Öğrenci Çalışmaları IV | Okuma ve İzleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
13 | Film Araştırma Yöntemleri Üzerine Tartışmalar - Öğrenci Çalışmaları V | Okuma ve İzleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
14 | Film Araştırma Yöntemleri Üzerine Tartışmalar - Öğrenci Çalışmaları VI | Okuma ve İzleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
15 | Film Araştırma Yöntemleri Üzerine Tartışmalar - Öğrenci Çalışmaları VII | Okuma ve İzleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |