Genel Bilgi
Kod | ILEM756 |
Ad | Dijital Vatandaşlık, Dijital Yaratıcılık ve Medya |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr.Öğr. Üyesi Kenan ATEŞGÖZ |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu bağlamda, medya ve iletişim teknolojilerinin dijital vatandaşlık ve dijital yaratıcılık kavramları kapsamında sahip olduğu roller tartışılacaktır. Böylece, öğrencilerin dijital vatandaşlık, dijital yaratıcılık kavramları ve medya ile olan ilişkilerini anlaması, yorumlayabilmesi sağlanacaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste, dijital vatandaşlık ve dijital yaratıcılığın teorik temelleri ortaya koyularak medya ve iletişim teknolojilerinin söz konusu kavramlarla olan ilişkisi irdelenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
• Amabile, T. M. (1996). Creativity in context. Boulder, CO: Westview Press. Carson, S. H., Peterson, J. B., & Higgins, D. M. (2005). Reliability, validity, and factor structure of the creative achievement questionnaire. Creativity Research Journal, 17, 37–50. doi:10.1207/s15326934crj1701_4 • Aydın, A. (2015). Dijital Vatandaşlık. Türk Kütüphaneciliği, 29(1), 142-146 • Bennett, L., & Fessenden, J. (2006). Citizenship through online communication. Social Education, 70, 144–146 • Berson, M. J., & Berson, I. R. (2004). Developing thoughtful "cybercitizens". Social Studies and the Young Learner, 16(4), 5–8. • Çubukçu, A. ve Bayzan, Ş. (2013). Türkiye’de Dijital Vatandaşlık Algısı ve Bu Algıyı İnternetin Bilinçli, Güvenli ve Etkin Kullanımı ile Artırma Yöntemleri. Middle Eastern & African Journal Of Educational Research, 5, 148-174 • Elçi, A. C. ve Sarı, M. (2016). Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersinde Dijital Vatandaşlık: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. Journal of Human Sciences, 13(2), 3602-3613 • Feist, G. J. (1998). A meta-analysis of personality in scientific and artistic creativity. Personality and Social Psychology Review, 2, 290–309. doi:10.1207/pspr.1998.2.issue-4 • Görmez, E. (2016). Öğretmen Adaylarının ‘Dijital Vatandaşlık ve Alt Boyutları’ Hakkındaki Görüşleri (Bir Durum Çalışması). Turkish Studies, 11(21), 125-144 • GüvenliWeb. (2017). Dijital Vatandaşlık. https://www.guvenliweb.org.tr/dokuman-detay/dijital-vatandaslik Erişim Tarihi: 11.04.2020 • Guastello, S. J., & Schissler, J. E. (1994). A two-factor taxonomy of creative behavior. Journal of Creative Behavior, 28, 211–221. doi:10.1002/j.2162-6057.1994.tb01192.x • Hocevar, D. (1976). Dimensionality of creativity. Psychological Reports, 39, 869–870. doi:10.2466/pr0.1976.39.3.869 • Hocevar, D. (1979, April). The development of the creative behavior inventory. Paper presented at the Annual Meeting of the Rocky Mountain Psychological Association. Las Vegas, Nevada. • Ivcevic, Z. (2007). Artistic and everyday creativity: An act-frequency approach. The Journal of Creative Behavior, 41, 271–290. doi:10.1002/jocb.2007.41.issue-4 • Ivcevic, Z., & Mayer, J. D. (2009). Mapping dimensions of creativity in the life-space. Creativity Research Journal, 21, 152–165. doi:10.1080/10400410902855259 • Loveless, A. (2003). Creating spaces in the primary curriculum: ICT in creative subjects. Curriculum Journal, 14, 5–21. doi:10.1080/0958517032000055965 • McCrae, R. R. (1987). Creativity, divergent thinking and openness to experience. Journal of Personality and Social Psychology, 52, 1258–1265. doi:10.1037/0022-3514.52.6.1258 • Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants Part 1. On the Horizon, 9(5), 1-6. • Ribble, M. (2004). Digital Citizenship: Addressing Appropriate Technology Behavior. Learning and Leading with Technology, 32(1), 6-11. • Ribble, M. (2011). Digital Citizenship in Schools. International Society for Technology in Education: Washington. • Ribble, M. ve Bailey, G. D. (2006). Digital Citizenship at All Grade Levels. Learning Connections, March 2006, 26-33. • Ribble, M., Bailey, G. D. ve Ross, T. W. (2004). Digital Citizenship: Addressing Appropriate Technology Behavior. Learning&Leading with Technology, 32(1), 7-12. • Sarı, İ. ve Taşer, S. (2018). Türkiye’de Dijital Vatandaşlıkla İlgili Yapılan Yüksek Lisans ve Doktora Tezlerinin İncelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6, 1063-1069 • Silvia, P. J., Nusbaum, E. C., Berg, C., Martin, C., & O’Connor, A. (2009). Openness to experience, plasticity and creativity: Exploring lower-order, high-order, and interactive effects. Journal of Research in Personality, 43, 1087–1090. doi:10.1016/j.jrp.2009.04.015 • Şimsek, E., & Şimsek, A. (2013). New literacies for digital citizenship. Contemporary Educational Technology, 4, 126–137. • Winn, M. R. (2012). Promote Digital Citizenship Through School-Based Social Networking. Learning and Leading with Technology, 39(4), 10-13. • Zahrani, A. (2015). Toward Digital Citizenship: Examining Factors Affecting Participation and Involvement in the Internet Society Among Higher Education Students. International Education Studies, 8(12), 203-217.
Notlar
Çevrimiçi kaynaklar.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Medyada dijitalleşmenin güncel boyutları hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ02 | Dijital vatandaşlık ve dijital yaratıcılık dolayımlı medya pratiklerini ortaya koyar. |
ÖÇ03 | Eleştirel düşünme yetisini geliştirebilir. |
ÖÇ04 | Dijital vatandaşlık boyutları ve dijital yaratıcılık biçimleri, platformları hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ05 | Dijital vatandaşlık, dijital yaratıcılık ve medyaya ilişkin yöntemleri etkin bir şekilde kullanabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders akışı, işleniş tarzı, değerlendirme yöntemi ve kaynaklar hakkında bilgi. | İlgili kaynakların paylaşılması, örnek paylaşımı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Medyanın dijitallleşmesi | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Dijital teknolojiler, Dijital vatandaşlık kavramı, boyutları ve çıktıları. | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Yaratıcılık kavramı ve gelişimi | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Yaratıcılık kavramı ve teknoloji dolayımlı dönüşümü | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Dijital Okuryazarlık | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Dijital Okuryazarlığın vatandaşlık ve yaratıcılık boyutları | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Okuma ve Tartışma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Dijital zeka | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Dijital yaratıcılık | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Dijital sanat | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Yaratıcı düşünme | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Dijital toplum, dijital devlet | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Dijital dünyanın gündelik yaşam pratiklerine yansımaları | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Genel değerlendirme | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma ve Tartışma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma ve Tartışma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |