Genel Bilgi
Kod | SY554 |
Ad | Balık Parazitolojisinde Moleküler Teknikler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ARGUN AKİF ÖZAK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Ekonomik değere sahip balık yetiştiriciliğinde en sık karşılaşılan parazitlerin konvansiyonel parazit teşhis yöntemlerine oranla daha hızlı bir şekilde tür tespiti yaparak bir an önce doğru tedavinin uygulanabilmesini sağlayacak moleküler tekniklerin öğretilmesi bu dersin temel amacıdır.
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında balık parazitlerinin tür teşhisinde kullanılan moleküler teknikler anlatılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Ed. Cunningham, C.O. 2002. Molecular Diagnosis of Salmonid Diseases. Kluwer Academic Publishers, Springer.
Notlar
An Introduction to Fish Parasitological Methods: Classical and Molecular Techniques: Buchmann, Kurt, BIOFOLIA PUBL.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ekonomik değere sahip balıklarda görülen paraziter hastalıkları tanır. |
ÖÇ02 | Balık üzerinden parazit örneklerini toplar ve mikroskopta balık dokusundan izole eder. |
ÖÇ03 | Moleküler analiz için gerekli olan malzeme, cihaz ve kimyasalları tanır. |
ÖÇ04 | Polimeraz zincir reaksiyon tekniğini öğrenir ve kavrar. |
ÖÇ05 | Farklı grup parazitlerden DNA izolasyon protokollerini öğrenir. |
ÖÇ06 | Nükleik asit tespit ve etiketleme yöntemleri ile enzim kullanma yöntemini kavrar. |
ÖÇ07 | RFLP, AFLP, RAPD yöntemlerinin işleyişini öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiriciliği ve Hastalıklar alanındaki kurumsal ve uygulamalı bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. Uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası etkileşimi kavrar | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiriciliği ve Hastalıklar alanında uzmanlaştığı konularla ilgili kullanılan metot ve teknikleri değerlendirme ve ölçme için yeterli bilgiye sahip olur. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar Anabilim Dallarında uzmanlaştığı kuramsal ve uygulamalı bilgileri paralel bilim dallarındaki bilgilerle sentezler ve yeni teoriler üretir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar Anabilim Dallarındaki uzmanlaştığı konularla ilgili veri toplar, sonuçları değerlendirir, neden sonuç ilişkisi kurup çözüm önerileri üretir. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı tek başına planlayabilir ve yürütebilir. Uzmanlaştığı konu itibariyle meydana gelebilecek problemlerin çözümüne, bireysel veya yardımcı araştırıcı olarak katkıda bulunur ve sorumluluk alır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanıyla ilgili kaynaklara ulaşır ve bu kaynaklardan yararlanır. Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar Alanında kazanmış olduğu uzmanlık düzeyindeki teorik ve pratik birikimleri hayata geçirir ve toplum yararına kullanır. | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanıyla ilgili gelişmeleri yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır. Uzmanlaştığı konu ile ilgili olarak yazılı ve sözlü iletişimler kurar, toplantıları, seminerleri takip eder. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. Uzmanı olduğu alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, değerlendirilmesi, yorumlanması ve yayımlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir denetler ve bu değerleri öğretir. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanı olduğu Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanları ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde değerlendirir. Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanlarında kazanmış olduğu bilgi ve deneyim birikimlerini, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum geliştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı üretim tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanı olduğu Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ekonomik değere sahip balıklarda görülen parazitler - I | Verilen kaynaklardan hazırlanılarak gelinecektir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
2 | Ekonomik değere sahip balıklarda görülen parazitler - II | Verilen kaynaklardan hazırlanılarak gelinecektir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
3 | Balıklarda parazit muayenesi ve örnekleme | Verilen kaynaklardan hazırlanılarak gelinecektir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
4 | Miksroskopta Parazit izolasyonu ve fiksasyon | Verilen kaynaklardan hazırlanılarak gelinecektir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
5 | Tür tespitine yönelik moleküler analiz yöntemleri | Verilen kaynaklardan hazırlanılarak gelinecektir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Moleküler analiz için gerekli malzeme, cihaz ve kimyasallar | Verilen kaynaklardan hazırlanılarak gelinecektir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
7 | Polimeraz zincir reaksiyonu | Verilen kaynaklardan hazırlanılarak gelinecektir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
8 | Ara Sınavlar | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Farklı Parazit türlerinden DNA izolasyon teknikleri | Verilen kaynaklardan hazırlanılarak gelinecektir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
10 | RFLP tekniği | Verilen kaynaklardan hazırlanılarak gelinecektir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
11 | AFLP tekniği | Verilen kaynaklardan hazırlanılarak gelinecektir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
12 | RAPD tekniği | Verilen kaynaklardan hazırlanılarak gelinecektir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
13 | DNA microarrays | Verilen kaynaklardan hazırlanılarak gelinecektir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Potansiyel problemler ve kontaminasyondan kaçınma | Verilen kaynaklardan hazırlanılarak gelinecektir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Sonuç değerlendirme | Verilen kaynaklardan hazırlanılarak gelinecektir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |