Genel Bilgi
Kod | EFMZ209 |
Ad | Öğretim İlke ve Yöntemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi HABİBE ALDAĞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi HABİBE ALDAĞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğretim İlke ve Yöntemleri dersinde öğrenci merkezli, etkili ve anlamlı öğrenme temelli, çağdaş öğretim yöntem ve teknikleri üzerinde durulacaktır. Bu amaçla ders içeriği, yapılandırmacı öğrenme kuramı ile anlamlı öğrenme için yöntem ve teknikleri kapsamaktadır.
Dersin İçeriği
Ders içeriği Yapılandırmacı öğrenme kuramı, Çoklu zeka kuramı, Öğretimde yöntem ve teknik kavramları, Mikro öğretim, Beyin fırtınası, Altı şapkalı düşünme tekniği, Gösteri tekniği, Benzetim tekniği, Kavram Haritası, Üst düzey düşünme becerileri, Anlatım yöntemi, Soru cevap yöntemi,Tartışma yöntemi, Rol oynama ve drama yöntemi, Sunuş Yoluyla öğretme, İşbirlikçi (kubaşık) öğrenme, Problem çözme yöntemi, Örnek olay yöntemi, Buluş yoluyla öğrenme, Sorgulamaya (Araştırmaya) Dayalı Öğrenme, Probleme dayalı öğrenme, Proje tabanlı öğrenme konularını kapsar.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Öğretim ilke ve yöntemleri, Yazar: Mustafa Mavaşoğlu
Notlar
Öğretim ilke ve yöntemleri, Yazar: Mehmet Can Şahin
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yapılandırmacılık ve çoklu zeka kuramlarını açıklar. |
ÖÇ02 | Öğretim tekniklerini (mikro öğretim, beyin fırtınası, altı şapkalı düşünme tekniği, gösteri ve benzetim) tanır. |
ÖÇ03 | Anlamlı öğrenme kuramını açıklar. |
ÖÇ04 | Bir kavram haritası çizer. |
ÖÇ05 | Fen eğitiminde kavram haritası kullanım amaçlarını açıklar. |
ÖÇ06 | Üst düzey düşünme becerilerini tanır. |
ÖÇ07 | Eğitimde kullanılan belli başlı öğretim yöntemleri olan anlatım, soru-cevap, tartışma, rol oynama ve drama, sunuş yoluyla öğretim, işbirlikli öğrenme, problem çözme, örnek olay yöntemi, buluş yoluyla öğrenme, sorgulamaya dayalı öğrenme, probleme dayalı öğrenme, proje tabanlı öğrenmeyi açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar ve Öğretim teknolojileri alanının gerektirdiği temel değerleri, ilkeleri, kanun, yönetmelik ve etik kuralları bilir ve bunlara uygun davranır. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme ve Öğretme, Öğretim teknolojileri, Bilişim teknolojileri ile ilgili ana akım kuramları, yöntem ve teknikleri, ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir. | 5 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim öğretim sorun veya faaliyetlerinin gerektirdiği öğretim teknolojilerini seçer ve kullanır. | 4 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alan öğretimine yönelik etkinlikler düzenler ve uygun öğretim materyallerini geliştirir. | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar ve eğitim bilimleri alanlarındaki kuramsal bilgileri öğrenme ortamlarında çözüm amaçlı kullanır . | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrenme ve öğretme problemlerini belirler ve çözümleri tasarlar, bu tasarıma uygun yöntemleri seçer ve uygular. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bağımsız çalışma becerilerinin ve sorumluluk alabilme yetisinin göstergesi olarak alanla ilgili bir problemin çözümü için bireysel bir öneri, bir ürün veya işlemler takımı geliştirir. Bireysel veya ekip olarak yapılan projelerde sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ülkemizde ve dünyadaki güncel sorunları ve değişimleri takip edip, yakın gelecekteki toplumun gerektireceği bilgi ve becerileri edinme amacıyla öğrenme ve kendini geliştirme faaliyetlerine girişir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yeni durumlarda yeni öğrenme görevleri üstlenir ve bir öğrenme problemi ile karşılaştığında bilimsel ve etik değerler temelinde kendisini ve ekibini başarıya götürecek problem çözümünü uygular. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Öğrencilerle, öğretmenlerle, okul yönetimi ile aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. Yerel veya ulusal düzeyde alandaki gelişmelerin yayılım ve dağıtımında sorumluluk alır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarında bilimsel ve etik değerler temelinde hareket ederek, bu değerlerin korunmasını ve öğrenilmesini destekler. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Diğer alanlardaki ilgili gelişmeleri öğretim teknolojileri alanına taşır. Paydaşlarla işbirliği içinde verimli bir ortak çalışma ortamı yaratır ve sürdürür. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilgi ve İletişim Teknolojileri derslerini okutabilecek ve diğer öğretmenlere destek olacak düzeyde yazılım ve donanım bilgisine sahiptir; bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır ve bu teknolojileri kullanarak iletişim kurar. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğretim teknolojileri alanı kapsamında, toplumun güncel sorunlarını çözmeye yönelik bireysel ve grup projeleri üretir . | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgiye erişmek amacıyla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır, farklı kaynaklardan edindiği bilgilerin doğruluğunu ve güncelliğini değerlendirir. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenmeyi öğrenme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerine sahiptir. | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve disiplinler arası gruplarda etkin olarak çalışır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ortaya çıkan yeni teknolojileri öğrenir, kullanır; Öğretim teknolojileri temellerine uygun olarak bu yeni ortamlara uyumlu içerikler hazırlar ve öğrenmede etkili olacak şekilde sunar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzaktan öğrenme kuramlarını bilir ve ana-akım uzaktan öğrenme uygulamalarını, ortam, araç, platform ve teknolojilerini öğrenme ve öğretme amaçlı olarak kullanır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma ve ders kapsamı hakkında bilgilendirme | Ön hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Yapılandırmacı öğrenme kuramı | İlgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Kavram Haritası, Üst Düzey Düşünme Becerileri | İlgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
4 | Çoklu zeka kuramı | Ödev: Yapılandırmacılık hakkında kavram haritası çizimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Öğretimde yöntem ve teknik kavramları, Öğretim teknikleri (Mikro öğretim, Beyin fırtınası) | Ödev: Çoklu Zeka kuramı hakkında kavram haritası çizimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Altı şapkalı düşünme tekniği, Gösteri tekniği, Benzetim (simülasyon) tekniği | Ödev: Üst düzey düşünme becerileri hakkında kavram haritası çizimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
7 | Anlatım Yöntemi, Soru-Cevap yöntemi, Tartışma yöntemi | Ödev: Tartışma yöntemi hakkında kavram haritası çizimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
|
9 | Rol oynama ve drama yöntemi, Sunuş Yoluyla (sergileyici ) öğretim - Ausubel | Ödev: Rol Oynama ve Drama Yöntemi hakkında kavram haritası çizimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
10 | İşbirlikli öğrenme | Ödev: İşbirlikli öğrenme hakkında kavram haritası çizimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
11 | Problem Çözme Yöntemi | Ödev: Problem Çözme Yöntemi hakkında kavram haritası çizimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
12 | Örnek olay yöntemi, buluş yoluyla öğrenme stratejisi | Ödev: Buluş yoluyla öğrenme hakkında kavram haritası çizimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
13 | Sorgulamaya (Araştırmaya) dayalı öğrenme | Ödev: Sorgulamaya (Araştırmaya) dayalı öğrenme hakkında kavram haritası çizimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
14 | Probleme dayalı öğrenme | Ödev: Probleme dayalı öğrenme hakkında kavram haritası çizimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
15 | Proje tabanlı öğrenme | Ödev: Proje tabanlı öğrenme hakkında kavram haritası çizimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 4 | 3 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |