EFMZ115 Eğitime Giriş

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EFMZ115
Ad Eğitime Giriş
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi BİRSEL AYBEK
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi BİRSEL AYBEK (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Dersin genel amacı, eğitimle ilgili temel ilke ve kavramları açıklamak, eğitimin bilimsel, tarihsel, felsefi, psikolojik, sosyal, ekonomik ve yasal temellerini yorumlamak ve öğretmenlik mesleğinin özelliklerini kavramaktır.

Dersin İçeriği

Eğitimle ilgili temel kavramlar; meslek olarak öğretmenlik; öğretmen yeterlikleri ve etkili öğretmenin nitelikleri; eğitimin bilimsel, tarihsel, felsefi, psikolojik, sosyal, ekonomik ve yasal temelleri; 21. yüzyılda eğitim; eğitim ve teknoloji ilişkisi.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Demirel, Ö. ve Kaya, Z. (2018). Eğitime giriş (14. baskı). Ankara: Pegem Akademi. Kağan, M. ve Yalçın, S. (2018). Eğitime giriş. Ankara: Pegem Akademi. Keskinkılıç, K. (2019). Eğitime giriş (12. baskı). Ankara: Pegem Akademi. Sağlam, A. Ç. (2021). Eğitime giriş (2. baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık. Sönmez, V. (2019). Eğitim bilimine giriş (15. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.

Notlar

Eğitime Giriş, Eğitim Bilimine Giriş ve Öğretmenlik Mesleğine Giriş başlıklı tüm kitaplar.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Eğitim ve öğretimle ilgili temel kavram ve ilkeleri açıklar.
ÖÇ02 Öğretmenlik mesleğinin özelliklerini ve ilkelerini açıklar.
ÖÇ03 Öğretmen yeterliklerini ve etkili öğretmenin özelliklerini açıklar.
ÖÇ04 Eğitimin bilimsel, tarihsel, felsefi, psikolojik, sosyal, ekonomik ve yasal temellerini yorumlar.
ÖÇ05 Eğitim ve bilim ilişkisini açıklar.
ÖÇ06 Türk eğitim sistemindeki önemli tarihsel olayları açıklar.
ÖÇ07 Eğitim felsefesi akımlarını sınıflar, bu akımların genel felsefelerle ilişkisini belirtir.
ÖÇ08 Eğitimde psikolojinin etkilerini ve önemini açıklar.
ÖÇ09 Sosyolojinin eğitimciler açısından kazanımlarını açıklar.
ÖÇ10 Eğitim ile ekonomi, kalkınma ve verimliliğin ilişkisini açıklar.
ÖÇ11 Türk eğitim sisteminin genel yapısını ve genel özelliklerini açıklar.
ÖÇ12 Milli eğitimle ilgili temel yasal düzenlemeleri açıklar.
ÖÇ13 Yirmi birinci yüzyılda eğitimin niteliklerini yorumlar.
ÖÇ14 Teknolojinin eğitimdeki yerini ve günümüz eğitim teknolojilerinin durumunu açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar. 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. 3
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar. 2
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir. 3
PÖÇ19 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer.
PÖÇ20 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır.
PÖÇ21 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. 3
PÖÇ22 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
PÖÇ23 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Eğitimle İlgili Temel Kavramlar Kaynak kitapları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Meslek Olarak Öğretmenlik 1 (Öğretmen yetiştirmenin bugünkü durumu, öğretmen sorumlulukları, öğretmen yeterlikleri) Kaynak kitapları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
3 Meslek Olarak Öğretmenlik 2 (Etkili ve kaliteli öğretmen, meslek olarak öğretmenlik) Kaynak kitapları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
4 Eğitimin Bilimsel Temelleri Kaynak kitapları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Eğitimin Tarihsel Temelleri (İslamiyet öncesinden günümüze Türk Eğitim Sistemi) Kaynak kitapları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Eğitimin Felsefi Temelleri 1 Kaynak kitapları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Eğitimin Felsefi Temelleri Kaynak kitapları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Eğitimin Psikolojik Temelleri 1 (Gelişim Psikolojisi, Gelişim Dönemleri, Öğrenme Psikolojisi, Öğrenme Yaklaşımları) Kaynak kitapları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Eğitimin Psikolojik Temelleri 2 (Gelişim Psikolojisi, Gelişim Dönemleri, Öğrenme Psikolojisi, Öğrenme Yaklaşımları) Kaynak kitapları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Eğitimin Toplumsal/Sosyal Temelleri (Sosyoloji, Eğitim Sosyolojisi, Eğitimin Diğer Toplumsal Kurumlarla İlişkisi, Eğitimin Toplumsal İşlevi, Eğitim ve Toplumsal Değişme) Kaynak kitapları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
12 Eğitimin Ekonomik Temelleri (Eğitim-Ekonomi İlişkisi, Eğitim ve Kalkınma, Eğitim ve Verimlilik) Kaynak kitapları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Eğitimin Yasal Temelleri (Anayasalarda Eğitim, Türk Milli Eğitim Sisteminin Genel Amaçları, Türk Eğitim Sisteminin Genel Yapısı, Milli Eğitim Bakanlık Örgütü) Kaynak kitapları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 21. Yüzyılda Eğitim (Küreselleşme ve Eğitim, 21. Yüzyıl Becerileri) Kaynak kitapları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
15 Eğitim-Teknoloji İlişkisi Kaynak kitapları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 14 14
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 11.05.2024 01:22