Genel Bilgi
Kod | TRKS103 |
Ad | Türkolojiye Giriş |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Melek ÇUBUKCU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Melek ÇUBUKCU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Yeni araştırmacıların Türkolojiyle tanıştırılması, öğrencilerde eleştirel düşünce yeteneği sağlanması, şimdiye kadar yapılan çalışmaların çatısı altında öğrencileri yeni fikirler üretmek için motive edilmesi
Dersin İçeriği
Dil ve tarih ilişkisi, dil-tarih çalışmalarının konuları ve kapsamı, dilin iç-dış tarihi. Dil oluşum teorileri, dil aileleri arasında Türkçenin yeri. Türkoloji tarihinde önemli kişiler ve Türkoloji eserleri.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Türk Dünyası El Kitabı, Ankara, 2001
Notlar
Türk Dünyası El Kitabı, Ankara, 2001
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenciler Türkoloji ve Türkoloji tarihi hakkındaki bilgileri öğrenmiş olacaklardır |
ÖÇ02 | Ünlü Türkologların hayatlarını ve çalışmalarını bileceklerdir |
ÖÇ03 | Türkoloji ve Altay dilleri teorisini bilir, Türk lehçelerinin ana kollarını farklarıyla bilir. |
ÖÇ04 | Türk sözünün anlamını bilir ve ana çizgileriyle Türklerin tarihini tanır. |
ÖÇ05 | Türkçenin tarihi dönemlerini ve Türk lehçeleri tasniflerini bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir. | 4 |
PÖÇ19 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır. | |
PÖÇ21 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | 4 |
PÖÇ22 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. | |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Türkolojinin tarihi seyri ve temel konuları | Ön hazırlık bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Eski Türkler döneminde Türklük Bilimi. Çin, Hun ve Yunan kaynaklarında Türkler hakkında düşünceler ve kanıtlar. | Kitapta ilgili bölüm çalışılıp gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Altay Teorisi ve Türkoloji biliminin sorunları | Kitapta ilgili bölüm çalışılıp gelinir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Türkoloji ve Türk dillerinin sınıflandırılması | Kitapta ilgili bölüm çalışılıp gelinir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Eski Türk yazıtları - Türkoloji Biliminin başlangıç noktası- Türkolojinin 570 yıldan daha önce meydana getirilen kutsalı: Tarihsel gerçeklikler ve unutulan Türklük bilimi. | Kitapta ilgili bölüm çalışılıp gelinir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Eski Oğuz, Eski Uygur ve Eski Kırgızlar (Yenisey Kırgız). Eski Türklük Biliminin ortaya çıkış nedenleri. Arap Türkolojisi | Kitapta ilgili bölüm çalışılıp gelinir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Ortaçağda Eski Türkistanın ve Türkolojinin yeniden doğuşu. Kaşgarlı Mahmud, Yusuf Has Hacip ve Altun Yaruk | Kitapta ilgili bölüm çalışılıp gelinir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Türkolojinin en önemli dallarından biri olan Eski Kıpçakça. | Kitapta ilgili bölüm çalışılıp gelinir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Çağatay döneminde dilbilim, Türkolojinin Türkçe dönemi | Kitapla ilgili bölüm çalışılıp gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Osmanlı döneminde dilbilim: Türkolojide yeni hareketlerin başlangıcı | Kitapla ilgili bölüm çalışılıp gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Orta Asya'daki Türk dilleri ve 18-19 yüzyıllarda Türklük bilimi | Kitapla ilgili bölüm çalışılıp gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Batı Türkolojisi: Avrupa-merkezcilik ve bilimsel Türkolojinin sabit bir forma kavuşması | Kitapla ilgili bölüm çalışılıp gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Rus Türkolojisi - Türklük Biliminin en üst seviyesi | Kitapla ilgili bölüm çalışılıp gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Türkiye Türkolojisi ve yeni hareketler, 20-21. yüzyıllarda Türkolojide görülen gelişmeler ve ortaya çıkan ürünler | Kitapla ilgili bölüm çalışılıp gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 104 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,16 | ||
AKTS | 4 AKTS |