TRKZ303 Okuma Eğitimi

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TRKZ303
Ad Okuma Eğitimi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. BAŞAK KARAKOÇ ÖZTÜRK
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. BAŞAK KARAKOÇ ÖZTÜRK (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Okuma becerisinin niteliklerini açıklama, okuma eğitiminin sorunlarını tartışma, okuma yaklaşımlarını ve yöntemlerini karşılaştırma, Türkçe dersi öğretim programları bağlamında okuma becerisini kazanımlar, içerik, etkinlikler, yöntem-teknikler, ölçme-değerlendirme yaklaşımları açısından değerlendirme, okuma eğitiminde üstbiliş stratejilerini kullanma, eleştirel okumanın ve okurun temel niteliklerini açıklama , okuma güçlüklerinin nedenlerini tartışma, okuma alışkanlığını kazandırmada etkili olan rolleri tartışma.

Dersin İçeriği

Okuma becerisinin nitelikleri, diğer dil becerileriyle ilişkisi, okuma eğitiminin sorunları ve ilkeleri, okuma yaklaşımları ve yöntemleri,1981 Türkçe programı ve önceki programlar bağlamında okuma eğitiminin tarihçesi, yapılandırmacı kurama dayanan Türkçe dersi öğretim programlarının okuma becerisi açısından değerlendirilmesi, öğretim programlarında okuma becerisine yönelik kazanımlar, içerik öğrenme-öğretme süreci ile ölçme değerlendirme ögeleri, okuma eğitiminde üstbiliş stratejileri, eleştirel okuma, okuma güçlükleri, okuma alışkanlığının kazandırılmasında okul, aile ve öğretmenin rolü.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Aktaş, Ş. ve Gündüz, O. (2011). Uygulamalı okuma eğitimi. Ankara: Grafiker Yayıncılık. Çiftçi, M. (2006). Eleştirel okuma. Belleten, 55-80. Heilman, A., Blair, T. ve Rupley, W. (1986). Principles and Practices of Teaching Reading. (6. Baskı). USA: Charles E. Merrill Publishing. İşeri, K. (1998). Okuma ediniminin eğitimsel işlevi. Tömer Dil Dergisi, 70, 5-18. Göktürk, A. (1988). Okuma uğraşı. İstanbul: İnkılap Kitapevi. Kavcar, C., Oğuzkan, F. ve Sever, S. (1995). Türkçe Öğretimi. Ankara: Engin Yayınevi. MEB (2006). İlköğretim Türkçe Dersi (6,7,8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınevi. MEB (2015). Türkçe Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı. MEB (2017). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. MEB (2018). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. MEB (2019). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. Razon, N. (1982). Okuma güçlükleri. Eğitim ve Bilim, 39, 11-18.

Notlar

Aktaş, Ş. ve Gündüz, O. (2011). Uygulamalı okuma eğitimi. Ankara: Grafiker Yayıncılık. Çiftçi, M. (2006). Eleştirel okuma. Belleten, 55-80. Heilman, A., Blair, T. ve Rupley, W. (1986). Principles and Practices of Teaching Reading. (6. Baskı). USA: Charles E. Merrill Publishing. İşeri, K. (1998). Okuma ediniminin eğitimsel işlevi. Tömer Dil Dergisi, 70, 5-18. Göktürk, A. (1988). Okuma uğraşı. İstanbul: İnkılap Kitapevi. Kavcar, C., Oğuzkan, F. ve Sever, S. (1995). Türkçe Öğretimi. Ankara: Engin Yayınevi. MEB (2006). İlköğretim Türkçe Dersi (6,7,8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınevi. MEB (2015). Türkçe Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı. MEB (2017). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. MEB (2018). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. MEB (2019). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. Razon, N. (1982). Okuma güçlükleri. Eğitim ve Bilim, 39, 11-18.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Okuma becerisinin niteliklerini okur, yazar, metin bağlamında açıklama.
ÖÇ02 Okuma eğitiminin sorunlarını ve ilkelerini tartışma.
ÖÇ03 Okuma yaklaşımlarını ve yöntemlerini açıklama.
ÖÇ04 1981 Türkçe öğretim programı ve öncesindeki öğretim programları bağlamında okuma eğitiminin tarihçesini özetleme.
ÖÇ05 2006 Türkçe dersi öğretim programının ögelerini okuma becerisi açısından değerlendirme.
ÖÇ06 2015, 2017 ve 2019 Türkçe dersi öğretim programlarını okuma becerisi açısından karşılaştırma.
ÖÇ07 Okuma eğitiminde üst biliş stratejilerini kullanma.
ÖÇ08 Okuma güçlüklerinin nedenlerini açıklama.
ÖÇ09 Eleştirel okumanın ve okurun temel niteliklerini açıklama.
ÖÇ10 Okuma alışkanlığını kazandırmada etkili olan rolleri tartışma.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. 4
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir. 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir. 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar. 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir. 3
PÖÇ19 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer.
PÖÇ20 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır.
PÖÇ21 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. 3
PÖÇ22 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. 3
PÖÇ23 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Okuma becerisinin nitelikleri ve okur, yazar, metin bağlamında açıklanması Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Okuma eğitiminde yaşanan sorunlar Musa Çifci, Okuma eğitiminin sorunlarına yönelik kitap bölümü Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 1981 programı ve öncesi bağlamında okuma eğitiminin tarihçesi Cahit Kavcar, Ferhan Oğuzkan ve Sedat Sever, Türkçe Öğretimi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 2006 Türkçe dersi öğretim programında temel beceriler ile okuma becerisine yönelik amaç ve kazanımlar 2006 Türkçe dersi öğretim programı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
5 2006 Türkçe dersi öğretim programında okuma becerisine yönelik içerik, etkinlikler, yöntem ve teknikler ile ölçme-değerlendirme anlayışı 2006 Türkçe dersi öğretim programı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
6 2015 Türkçe dersi öğretim programında okuma becerisi 2015 Türkçe dersi öğretim programı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
7 2017 Türkçe dersi öğretim programında okuma becerisi 2017 Türkçe dersi öğretim programı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
8 Ara Sınav Ara sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 2019 Türkçe dersi öğretim programında okuma becerisi 2019 Türkçe dersi öğretim programı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
10 Okuma eğitiminde üst biliş stratejilerinin önemi Okuma eğitiminde kullanılan stratejileri araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
11 Okuma eğitiminde karşılaşılan okuma güçlükleri Norma Razon'un Okuma Güçlükleri makalesinin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Eleştirel okuma ve okurun nitelikleri Musa Çifci'nin Eleştirel Okuma başlıklı makalesinin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Okuma alışkanlığını kazandırmada okul, öğretmen ve ailenin rolü Okuma eğitiminde karşılaşılan okuma güçlükleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
14 Okuma becerisi ile ilgili makale tarama Okuma becerisi ile ilgili makale tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
15 Okuma becerisini geliştirmeye yönelik etkinlik örnekleri Okuma becerisini geliştirmeye yönelik etkinlik örnekleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 10.12.2024 03:27