Genel Bilgi
Kod | EFGZ301 |
Ad | Topluma Hizmet Uygulamaları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ÖMER TUĞRUL KARA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ÖMER TUĞRUL KARA
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Topluma hizmet uygulamalarının önemi kavratmak. İyi bir vatandaşın özellikleri ve sosyal katılım becerisinin önemini kavratmak. Toplumun güncel sorunlarını belirlemek ve çözüm üretmek
Dersin İçeriği
Topluma hizmet uygulamalarının önemi. İyi bir vatandaşın özellikleri ve sosyal katılım becerisinin önemi. Toplumun güncel sorunlarını belirlemek ve çözüm üretmek
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Aksoy, B., Çetin, T. ve Sönmez, Ö. F. (2009). Topluma Hizmet Uygulamaları. Ankara: Pegem Akedemi.
Notlar
Coşkun H. (2009). Topluma Hizmet Uygulamaları, Ankara: Anı Yayıncılık Yeşilyaprak B. (2006). Eğitim Bilimleri Bakış Açısıyla Eğitim Fakülteleri ve Topluma Hizmet İşlevi Çalıştayı. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Topluma hizmet uygulamalarının önemini kavrar. |
ÖÇ02 | Toplumun güncel sorunlarını belirleme ve çözüm üretmeye yönelik projeler hazırlar. |
ÖÇ03 | Panel, konferans, kongre, sempozyum gibi bilimsel etkinliklere izleyici, konuşmacı yada düzenleyici olarak katılır. |
ÖÇ04 | Sosyal sorumluluk çerçevesinde çeşitli projelerde gönüllü olarak yer alır. |
ÖÇ05 | Topluma hizmet çalışmalarının okullarda uygulanmasına yönelik temel bilgi ve becerilerin kazanılması. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir. | 4 |
PÖÇ19 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır. | 4 |
PÖÇ21 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | 3 |
PÖÇ22 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. | |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Topluma hizmet uygulamalarının önemi | Gözlem, Takım/Grup Çalışması, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Rapor Hazırlama ve Sunma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | İyi bir vatandaşın özellikleri ve sosyal katılım becerisinin önemi | Gözlem, Takım/Grup Çalışması, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Rapor Hazırlama ve Sunma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
3 | Toplumun güncel sorunlarını belirlemek ve çözüm üretmek | Gözlem, Takım/Grup Çalışması, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Rapor Hazırlama ve Sunma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Öğretmenlerin toplumsal kalkınmada yeri ve önemi | Gözlem, Takım/Grup Çalışması, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Rapor Hazırlama ve Sunma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
5 | Üniversitelerin toplum kalkınmasındaki yeri ve önemi | Gözlem, Takım/Grup Çalışması, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Rapor Hazırlama ve Sunma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Topluma hizmet çalışmalarının okullarda uygulanmasına yönelik temel bilgi ve becerilerin kazanılması. | Gözlem, Takım/Grup Çalışması, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Rapor Hazırlama ve Sunma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
7 | Topluma hizmet çalışmalarının okullarda uygulanmasına yönelik temel bilgi | Gözlem, Takım/Grup Çalışması, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Rapor Hazırlama ve Sunma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Gözlem, Takım/Grup Çalışması, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Rapor Hazırlama ve Sunma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yeni fen bilgisi programında topluma hizmet uygulamaları ve önemi | Gözlem, Takım/Grup Çalışması, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Rapor Hazırlama ve Sunma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Problem Çözme |
10 | Sosyal Etkinlikler Yönetmeliğinin incelenmesi | Gözlem, Takım/Grup Çalışması, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Rapor Hazırlama ve Sunma | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme |
11 | Orta okullarda sosyal katılım uygulamalarının değerlendirilmesi | Gözlem, Takım/Grup Çalışması, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Rapor Hazırlama ve Sunma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Gönüllü çalıştığı kurum ya da kuruluşun faaliyetleri ve projelerinin tanıtılmasına yönelik bir seminer verme. | Gözlem, Takım/Grup Çalışması, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Rapor Hazırlama ve Sunma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Düzenlemesine katıldığı ya da dinleyici olarak katıldığı panel, sempozyum, konferans ve seminerlerin raporlarının sunulması ve değerlendirilmesi. | Gözlem, Takım/Grup Çalışması, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Rapor Hazırlama ve Sunma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Sosyal yaşamı kolaylaştırıcı ya da bir toplumsal sorunun çözümüne yönelik bir proje tasarlamak | Gözlem, Takım/Grup Çalışması, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Rapor Hazırlama ve Sunma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
15 | Proje tasarlamak | Gözlem, Takım/Grup Çalışması, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Rapor Hazırlama ve Sunma | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 1 | 14 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 9 | 9 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 75 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,00 | ||
AKTS | 3 AKTS |