Genel Bilgi
Kod | TRKS403 |
Ad | Medya Okuryazarlığı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ÖMER TUĞRUL KARA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Yunus Emre ÇEKİCİ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Türkçe öğretiminde medya okuryazarlığının yeri ve öneminin kavranması.
Dersin İçeriği
Medya ve medya okuryazarlığı kavram alanı, bilgi toplumu ve medya okuryazarlığı; medya araçları, (televizyon, gazete, dergi, internet, sosyal medya vb.); eleştirel okuma, eleştirel dinleme ve izleme; mesajların değerlendirilmesi ve çözümlenmesi; TV reklamları, gazete haberleri, TV programları, web içerikleri vb. medya ürünlerinin incelenmesi.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Kara, Ö. T. (2021) Medya Okuryazarlığı Ders Notları. Adana.
Notlar
Allen, M. G. ve Lee, R. S. H. (2012). Medya Eğitimi Bir Gözden Geçirme Zamanı (Çev. İ. E. Bilici). Erciyes İletişim, Ocak 2012, s. 76-82 Asrak Hasdemir, T. (2012). Gelenekselden Yeni Medya Okuryazarlığına: Türkiye Örneğinde Bir Değerlendirme. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Yıl 5, Sayı 2, Aralık 2012, s.23-40.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenciler medya okuryazarlığı ve önemini öğrenirler. |
ÖÇ02 | Öğrenciler dünyada ve ülkemizde medya okuryazarlığı sürecini öğrenirler. |
ÖÇ03 | Öğrenciler iletişim süreci, ögeleri ve iletişim türlerini öğrenirler. |
ÖÇ04 | Öğrenciler kitle iletişim araçları, iletişim ve kitle iletişim ilişkisini öğrenir. |
ÖÇ05 | Öğrenciler medya işlevleri, ekonomik boyutunu öğrenirler. |
ÖÇ06 | Öğrenciler ülkemizde televizyon yayıncılığını öğrenirler. |
ÖÇ07 | Öğrenciler televizyon program türlerini öğrenirler. |
ÖÇ08 | Öğrenciler televizyonun olumsuz etkileri, TV program analizleri, uyarıcı simgeleri öğrenirler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler. | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | 1 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder. | 1 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir. | 4 |
PÖÇ19 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır. | 5 |
PÖÇ21 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | 2 |
PÖÇ22 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. | 1 |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Medya, toplum ve kültür ilişkisi | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Medya okuryazarlığı: Ortaya çıkış, tanımı, önemi | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Medya okuryazarlığının yeri ve önemi | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Medya okuryazarlığı becerileri | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Medya okuryazarlığına yönelik yaklaşımlar: Anaakım ve eleştirel yaklaşımlar | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Televizyon programlarının medya okuryazarlığı açısından incelenmesi | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | İnternetin ve sosyal medyanın medya okuryazarlığı açısından incelenmesi | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
9 | Gazete haberlerinin çözümlenmesi ve karşılaştırılması | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Reklamların medya okuryazarlığı açısından incelenmesi | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Türkçe öğretiminde yeni okuryazarlık türleri | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Türkçe öğretim programı ve medya okuryazarlığı | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Türkçe ders kitapları ve medya okuryazarlığı | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Türkçe öğretiminde medya okuryazarlığına yönelik etkinlik hazırlama | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Türkçe öğretiminde medya okuryazarlığına yönelik etkinliklerin değerlendirilmesi | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Genel Değerlendirme | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 14 | 14 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
AKTS | 4 AKTS |