TRKS405 Yaratıcı Yazma

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TRKS405
Ad Yaratıcı Yazma
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. BAŞAK KARAKOÇ ÖZTÜRK
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. BAŞAK KARAKOÇ ÖZTÜRK (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Yazma becerisinin özelliklerini ve yaratıcı yazmanın kaynaklarını açıklama, dili etkili ve yaratıcı bir biçimde kullanma, yazınsal metinlerde kahraman yaratma, mekan ve zaman tasviri yapma, öyküde olay örgüsünü başlatma ve özgün bir son tasarlama, öyküleyici metin kurgulama, parodi yazma, duyulardan, müzik ve görselden yola çıkarak yazma, farklı tür ve anlatım tekniklerinin özgün kullanımına yönelik uygulamalar yapma.

Dersin İçeriği

Yazma becerisinin özellikleri, yaratıcı yazmanın kaynakları, yazınsal metinlerde kahraman yaratma, mekan ve zaman tasviri yapma, öyküde olay örgüsünü başlatma ve özgün bir son tasarlama, öyküleyici metin kurgulama, parodi yazma, duyulardan, müzik ve görselden yola çıkarak yazma, farklı tür ve anlatım tekniklerinin özgün ve etkili kullanımına yönelik örnek uygulamalar.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

İpşiroğlu, Z. (2006). Yaratıcı yazma. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları. Temizkan, M. (2014). Yaratıcı Yazma Süreci. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Gündüz, O. ve Şimşek, T. (2011). Uygulamalı Yazma Eğitimi. Ankara: Grafiker Yayıncılık.

Notlar

İpşiroğlu, Z. (2006). Yaratıcı yazma. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları. Temizkan, M. (2014). Yaratıcı Yazma Süreci. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Gündüz, O. ve Şimşek, T. (2011). Uygulamalı Yazma Eğitimi. Ankara: Grafiker Yayıncılık.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Yazma becerisinin doğasını ve yaratıcı yazmanın temel kaynaklarını açıklama
ÖÇ02 Yazınsal metinlerde kahramanların yerine getirdikleri işlevleri belirtme
ÖÇ03 Yazınsal metinlerde tasvir edilen mekân türlerinden yola çıkarak mekân tasviri yapma
ÖÇ04 Okunan öykülerdeki olay örgüsünü başlatma şekillerinden yola çıkarak başlatıcı olay yazma
ÖÇ05 Yarım bırakılan öyküye özgün bir son tasarlama
ÖÇ06 Okunan öyküdeki bakış açısını değiştirerek yeni bir metin kurgulama
ÖÇ07 Öyküleyici türde metin kurgulama
ÖÇ08 Duyularını kullanarak betimlemeler yapma
ÖÇ09 Bir şiirden yola çıkarak parodi yazma
ÖÇ10 Bir masaldan yola çıkarak parodi yazma


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. 4
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder. 3
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir. 3
PÖÇ19 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer. 4
PÖÇ20 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır. 3
PÖÇ21 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. 3
PÖÇ22 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
PÖÇ23 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Yazma becerisinin özellikleri ve yaratıcı yazmanın kaynakları Temel dil becerileri içerisinde yazmanın yeri, yaratıcı yazmanın özellikleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
2 Yazınsal metinlerde kahramanların işlevleri Kahraman betimlemeleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
3 Mekan betimlemesi yazma uygulamaları Mekan betimlemeleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
4 Öyküde olay örgüsünü başlatma şekilleri Öykülerde olay örgüsüne başlama şekillerini inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
5 Yarım bırakılan öyküye özgün bir son tasarlama Öyküyü sonlandırmaya yönelik örnekleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
6 Duyuları kullanarak özgün betimlemeler yazma Farklı duyuların betimlendiği örnek metinler okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
7 Öyküleyici metin kurgulama çalışmaları Öyküleyici metin okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Yazınsal metinlerde bakış açısı türleri ve bakış açısı değiştirme uygulaması Yazınsal metinlerde farklı bakış açısı türlerini inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
10 Şiir parodisi yazma Şiir parodileri inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
11 Masal parodisi yazma Masal parodileri inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
12 Şiir parodisi yazma uygulamaları Şiir parodisi yazma taslakları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
13 Masal parodisi yazma uygulamaları Masal parodisi yazma taslakları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
14 Müzik ve görselden yola çıkarak yaratıcı metin yazma Öykü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
15 Grupla beraber kurmaca bir metin yazma Kurmaca bir metinler okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 11.12.2024 10:40