TRKS406 Türkçe Öğretiminde Sınav Hazırlama ve Değerlendirme

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TRKS406
Ad Türkçe Öğretiminde Sınav Hazırlama ve Değerlendirme
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. BAŞAK KARAKOÇ ÖZTÜRK
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Doç. Dr. BAŞAK KARAKOÇ ÖZTÜRK (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Türkçe öğretiminde ölçme değerlendirmenin işlevi ve önemini kavrama, farklı türde sınavların hangi amaçlarla kullanılabileceğini fark etme, geleneksel ve alternatif ölçme değerlendirme yaklaşımlarına dayanan ölçme araçlarını tanıma, dört dil becerisini değerlendirme becerisi kazanma, Bloom ve Barrett taksonomilerine uygun farklı düzeylerde soru yazma.

Dersin İçeriği

Ölçme değerlendirmede temel kavramlar; Türkçe öğretiminde ölçme ve değerlendirmenin işlevi, Geleneksel yaklaşımlara dayalı olan ölçme değerlendirme teknikleri/araçları (yazılı sınavlar, kısa yanıtlı sınavlar, doğru-yanlış tipi testler, çoktan seçmeli testler, eşleştirmeli testler, sözlü yoklamalar) ve alternatif (öğrenciyi çok yönlü tanımaya dönük) ölçme değerlendirme teknikleri/araçları (gözlem, görüşme, performans değerlendirme, öğrenci ürün dosyası, araştırma projeleri, akran değerlendirme, öz-değerlendirme, tutum ölçekleri); Dinleme, Konuşma, Okuma ve Yazma becerilerini ölçme değerlendirme; Bloom ve Barrett taksonomileri doğrultusunda sınav hazırlama.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Sezgin, Z. Ç. ve Özilhan, Y. G. (2019). 1.-8. Sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metne dayalı anlama sorularının incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi,7(2), 353-367. Yıldırım, K. (2012). Öğretmenlerin öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerini değerlendirmede kullanabilecekleri bir sistem: Barrett taksonomisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18), 45-58.

Notlar

Sezgin, Z. Ç. ve Özilhan, Y. G. (2019). 1.-8. Sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metne dayalı anlama sorularının incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi,7(2), 353-367. Yıldırım, K. (2012). Öğretmenlerin öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerini değerlendirmede kullanabilecekleri bir sistem: Barrett taksonomisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18), 45-58.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Ölçme değerlendirmede temel kavramları açıklar.
ÖÇ02 Türkçe öğretiminde ölçme değerlendirmenin işlevini ve önemini açıklar.
ÖÇ03 Farklı türde sınavların hangi amaçlarla kullanılabileceğini fark eder.
ÖÇ04 Geleneksel yaklaşımlara dayalı olan ölçme araçlarını(yazılı sınavlar, kısa yanıtlı sınavlar, doğru-yanlış tipi testler, çoktan seçmeli testler, eşleştirmeli testler, sözlü yoklamalar) tanır.
ÖÇ05 Alternatif ölçme değerlendirme yaklaşımlarına dayanan ölçme araçlarını (gözlem, görüşme, performans değerlendirme, öğrenci ürün dosyası, araştırma projeleri, akran değerlendirme, öz-değerlendirme, tutum ölçekleri) tanır.
ÖÇ06 Dört temel dil becerisini değerlendirmeye yönelik beceri kazanır.
ÖÇ07 Bloom ve Barrett taksonomilerine uygun farklı düzeylerde soru yazar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. 4
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder. 3
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar. 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir. 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar. 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir. 3
PÖÇ19 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer.
PÖÇ20 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır. 3
PÖÇ21 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. 3
PÖÇ22 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. 3
PÖÇ23 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ölçme ve değerlendirme kavramlarına giriş Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Anlatım
2 Türkçe öğretiminde ölçme ve değerlendirmenin işlevi ve önemi Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Farklı türde sınavların kullanım amaçları Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
4 Geleneksel yaklaşımlara dayalı olan ölçme araçlarından yazılı sınavlar, kısa yanıtlı sınavlar, doğru-yanlış tipi testlerin özellikleri Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
5 Çoktan seçmeli testlerin, eşleştirmeli testlerin, sözlü yoklamaların özellikleri Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
6 Alternatif ölçme değerlendirme yaklaşımlarına dayanan ölçme araçlarından gözlem, görüşme, performans değerlendirmenin özellikleri Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
7 Öğrenci ürün dosyası, araştırma projeleri, akran değerlendirme, öz-değerlendirme, tutum ölçekleri Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Okuma becerisini değerlendirme Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
10 Dinleme becerisini değerlendirme Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
11 Yazma becerisini değerlendirme Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
12 Konuşma becerisini değerlendirme değerlendirme teknikleri Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
13 Bloom taksonomsini dikkate alarak farklı düzeylerde soru yazmaya yönelik çalışmalar Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
14 Bloom taksonomsini dikkate alarak farklı düzeylerde soru yazmaya yönelik çalışmalar II Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
15 Farklı düzeyler ve amaçlar doğrultusunda sınav hazırlama Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 11.05.2024 01:28