TRKZ223 Yeni Türk Edebiyatı I

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TRKZ223
Ad Yeni Türk Edebiyatı I
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. REFİKA ALTIKULAÇ DEMİRDAĞ
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. REFİKA ALTIKULAÇ DEMİRDAĞ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Yeni Türk Edebiyatı hakkında bilgi sahibi olmak

Dersin İçeriği

Batı Etkisinde gelişen Türk edebiyatının ilk iki dönemine (Tanzimat ve Servet-i Fünun) şahıs ve eserler hakkında bilgi sahibi olmak

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Akyüz, Kenan, Türk Edebiyatının Ana Çizgileri, İnkılap Kitapevi, 2020 Kaplan, Mehmet, Şiir Tahlilleri I, Dergah Yayınları, 2016, Kaplan, Mehmet, Hikaye Tahlilleri, Dergah Yayınları, 2020. Tanpınar, On dokuzuncu Asır Türk Edebiyatı Tarihi, Dergah Yayınları, 2012 Banarlı, Resimli Türk Edebiyatı Tarihi Okay, Orhan, Batılılaşma Devri Türk Edebiyatı, Dergah Yayınları, 2016. Özön, Mustafa, Nihat, Türkçede Roman, İletişim Yyınları, 2020 Tanzimattan Cumhuriyete Türkiye Ansiklopedisi, 6.c., İletişim Yayınları Kudret, Cevdet, Türk Edebiyatında Hikaye ve Roman, İnkılap Kitapevi, 2009.

Notlar

Akyüz, Kenan, Türk Edebiyatının Ana Çizgileri, İnkılap Kitapevi, 2020 Kaplan, Mehmet, Şiir Tahlilleri I, Dergah Yayınları, 2016, Kaplan, Mehmet, Hikaye Tahlilleri, Dergah Yayınları, 2020. Tanpınar, On dokuzuncu Asır Türk Edebiyatı Tarihi, Dergah Yayınları, 2012 Banarlı, Resimli Türk Edebiyatı Tarihi Okay, Orhan, Batılılaşma Devri Türk Edebiyatı, Dergah Yayınları, 2016. Özön, Mustafa, Nihat, Türkçede Roman, İletişim Yyınları, 2020 Tanzimattan Cumhuriyete Türkiye Ansiklopedisi, 6.c., İletişim Yayınları Kudret, Cevdet, Türk Edebiyatında Hikaye ve Roman, İnkılap Kitapevi, 2009.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Tanzimat edebiyatının oluşumunda etkili olan siyasi ve sosyal ortam hakkında bilgi sahibi olma.
ÖÇ02 Batı etkisinde gelişen Türk edebiyatının sınıflandırabilme. Tanzimat edebiyatının genel özelliklerini tanıyabilme.
ÖÇ03 Tanzimat Dönemi Şairleri ve yazarlarının eserlerinin analizi edebilme.
ÖÇ04 Servet-i Fünun Dönemi şiirlerini analizi.edebilme Servet-i Fünun Dönemi şairlerini tanıyabilme.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir. 1
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir.
PÖÇ19 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer. 4
PÖÇ20 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır.
PÖÇ21 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
PÖÇ22 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
PÖÇ23 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tanzimat Devri nin Siyasî ve Edebî durumu. Modernleşme yolunda atılan ilk adımlar ve edebiyatımıza giren türler. ilk hafta ön hazırlık bulunmamaktadır Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
2 Birinci Devre Sanatçıları: Şinasi, Ziya Paşa, Nâmık Kemal edebî şahsiyetleri ve eserleri. bölüm 1 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
3 İkinci Devre Sanatçıları: Recaizâde Mahmut Ekrem, Abdülhak Hâmid Tarhan, Muallim Naci, Ahmet Mithat Efendi, Sâmi Paşazâde Sezaî, Nâbizâde Nâzım, Şemsettin Sâmi, Ahmet Vefik Paşa edebî şahsiyetleri ve eserleri. bölüm 2 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
4 Dönem şairlerinin şiirleri üzerine çalışmalar. bölüm 3 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
5 Dönem şairlerinin şiirleri üzerine incelemeler. bölüm 4 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
6 Dönem yazarlarının eserleri (hikâye, roman, tiyatro, tenkit vb.) hakkında çalışmalar. bölüm 5 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
7 Dönem yazarlarının eserleri (hikâye, roman, tiyatro, tenkit vb.) hakkında incelemeler. Batılılaşma üzerine düşünceler. bölüm 6 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 İstibdat döneminin sanatçılar ve eserleri üzerindeki etkileri bölüm 7 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
10 Servet-i Fünûn edebî topluluğunun kuruluşu, çalışmaları ve dağılışı bölüm 8 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
11 Döneme damgasını vuran şairler: Tevfik Fikret, Cenap Şahabettin in şiirleri üzerine araştırmalar bölüm 9 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
12 Dönemin güçlü yazarları Halit Ziya Uşaklıgil, Mehmet Rauf ve eserlerinin değerlendirilmesi bölüm 10 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
13 Halit Ziya nın Maî ve Siyah; Mehmet Rauf un Eylül romanları üzerine inceleme çalışmaları bölüm 11 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
14 Dönemin diğer sanatçıları Hüseyin Cahit Yalçın, Ahmet Hikmet Müftüoğlu, Süleyman Nazif, İsmail Safa, Hüseyin Siret Özsever, Ali Ekrem Bolayır, Faik Ali Ozansoy ve Celal Sahir Erozan ın edebiyatımızdaki belirgin özellikleri. bölüm 12 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
15 Yarıyıl Sonu Sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 80
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,20
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 15.05.2024 02:39