Genel Bilgi
Kod | TRKZ223 |
Ad | Yeni Türk Edebiyatı I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. REFİKA ALTIKULAÇ DEMİRDAĞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. REFİKA ALTIKULAÇ DEMİRDAĞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Yeni Türk Edebiyatı hakkında bilgi sahibi olmak
Dersin İçeriği
Batı Etkisinde gelişen Türk edebiyatının ilk iki dönemine (Tanzimat ve Servet-i Fünun) şahıs ve eserler hakkında bilgi sahibi olmak
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Akyüz, Kenan, Türk Edebiyatının Ana Çizgileri, İnkılap Kitapevi, 2020 Kaplan, Mehmet, Şiir Tahlilleri I, Dergah Yayınları, 2016, Kaplan, Mehmet, Hikaye Tahlilleri, Dergah Yayınları, 2020. Tanpınar, On dokuzuncu Asır Türk Edebiyatı Tarihi, Dergah Yayınları, 2012 Banarlı, Resimli Türk Edebiyatı Tarihi Okay, Orhan, Batılılaşma Devri Türk Edebiyatı, Dergah Yayınları, 2016. Özön, Mustafa, Nihat, Türkçede Roman, İletişim Yyınları, 2020 Tanzimattan Cumhuriyete Türkiye Ansiklopedisi, 6.c., İletişim Yayınları Kudret, Cevdet, Türk Edebiyatında Hikaye ve Roman, İnkılap Kitapevi, 2009.
Notlar
Akyüz, Kenan, Türk Edebiyatının Ana Çizgileri, İnkılap Kitapevi, 2020 Kaplan, Mehmet, Şiir Tahlilleri I, Dergah Yayınları, 2016, Kaplan, Mehmet, Hikaye Tahlilleri, Dergah Yayınları, 2020. Tanpınar, On dokuzuncu Asır Türk Edebiyatı Tarihi, Dergah Yayınları, 2012 Banarlı, Resimli Türk Edebiyatı Tarihi Okay, Orhan, Batılılaşma Devri Türk Edebiyatı, Dergah Yayınları, 2016. Özön, Mustafa, Nihat, Türkçede Roman, İletişim Yyınları, 2020 Tanzimattan Cumhuriyete Türkiye Ansiklopedisi, 6.c., İletişim Yayınları Kudret, Cevdet, Türk Edebiyatında Hikaye ve Roman, İnkılap Kitapevi, 2009.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tanzimat edebiyatının oluşumunda etkili olan siyasi ve sosyal ortam hakkında bilgi sahibi olma. |
ÖÇ02 | Batı etkisinde gelişen Türk edebiyatının sınıflandırabilme. Tanzimat edebiyatının genel özelliklerini tanıyabilme. |
ÖÇ03 | Tanzimat Dönemi Şairleri ve yazarlarının eserlerinin analizi edebilme. |
ÖÇ04 | Servet-i Fünun Dönemi şiirlerini analizi.edebilme Servet-i Fünun Dönemi şairlerini tanıyabilme. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir. | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir. | |
PÖÇ19 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır. | |
PÖÇ21 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | |
PÖÇ22 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. | |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanzimat Devri nin Siyasî ve Edebî durumu. Modernleşme yolunda atılan ilk adımlar ve edebiyatımıza giren türler. | ilk hafta ön hazırlık bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
2 | Birinci Devre Sanatçıları: Şinasi, Ziya Paşa, Nâmık Kemal edebî şahsiyetleri ve eserleri. | bölüm 1 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
3 | İkinci Devre Sanatçıları: Recaizâde Mahmut Ekrem, Abdülhak Hâmid Tarhan, Muallim Naci, Ahmet Mithat Efendi, Sâmi Paşazâde Sezaî, Nâbizâde Nâzım, Şemsettin Sâmi, Ahmet Vefik Paşa edebî şahsiyetleri ve eserleri. | bölüm 2 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
4 | Dönem şairlerinin şiirleri üzerine çalışmalar. | bölüm 3 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
5 | Dönem şairlerinin şiirleri üzerine incelemeler. | bölüm 4 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
6 | Dönem yazarlarının eserleri (hikâye, roman, tiyatro, tenkit vb.) hakkında çalışmalar. | bölüm 5 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
7 | Dönem yazarlarının eserleri (hikâye, roman, tiyatro, tenkit vb.) hakkında incelemeler. Batılılaşma üzerine düşünceler. | bölüm 6 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | İstibdat döneminin sanatçılar ve eserleri üzerindeki etkileri | bölüm 7 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
10 | Servet-i Fünûn edebî topluluğunun kuruluşu, çalışmaları ve dağılışı | bölüm 8 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
11 | Döneme damgasını vuran şairler: Tevfik Fikret, Cenap Şahabettin in şiirleri üzerine araştırmalar | bölüm 9 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
12 | Dönemin güçlü yazarları Halit Ziya Uşaklıgil, Mehmet Rauf ve eserlerinin değerlendirilmesi | bölüm 10 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
13 | Halit Ziya nın Maî ve Siyah; Mehmet Rauf un Eylül romanları üzerine inceleme çalışmaları | bölüm 11 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
14 | Dönemin diğer sanatçıları Hüseyin Cahit Yalçın, Ahmet Hikmet Müftüoğlu, Süleyman Nazif, İsmail Safa, Hüseyin Siret Özsever, Ali Ekrem Bolayır, Faik Ali Ozansoy ve Celal Sahir Erozan ın edebiyatımızdaki belirgin özellikleri. | bölüm 12 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
15 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 80 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,20 | ||
AKTS | 3 AKTS |