TRKS201 Türkçenin Yazım Sorunları

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TRKS201
Ad Türkçenin Yazım Sorunları
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör.Dr. ERSU ÇIRAK
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör.Dr. ERSU ÇIRAK (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Türkçenin yazımında ve kullanımında yaşanan sorunları tanımak; dilbilgisi açısından tartışılan konuları incelemek, yorumlamak

Dersin İçeriği

Türkçenin tartışılan konuları üzerinde durulacak, konuyla ilgili kaynaklar araştırılarak yorumlar yapılacak yeni çözüm önerilerinde bulunulacak

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Yazım Kılavuzu, TDK, Ankara, 2009. Türkçe Sözlük, TDK, Ankara, 2011. Doğan Aksan, Tartışılan Sözcükler ve Özleştirme Sorunu, TDK, Ankara 1976. __, Türkçenin Sözvarlığı, Türk Dilinin Sözcükbilimiyle İlgili Gözlemler, Saptamalar, Ankara 200. __, Türkçenin Dünü, Bugünü, Yarını, Ankara 2001. Fahir İz, “Cumhuriyet Devrinde Türk Yazı Dilinin Gelişmesi,” Macit Gökberk Armağanı, Ankara 1983: 173-189.

Notlar

Yazım Kılavuzu, TDK, Ankara, 2009. Türkçe Sözlük, TDK, Ankara, 2011. Doğan Aksan, Tartışılan Sözcükler ve Özleştirme Sorunu, TDK, Ankara 1976. __, Türkçenin Sözvarlığı, Türk Dilinin Sözcükbilimiyle İlgili Gözlemler, Saptamalar, Ankara 200. __, Türkçenin Dünü, Bugünü, Yarını, Ankara 2001. Fahir İz, “Cumhuriyet Devrinde Türk Yazı Dilinin Gelişmesi,” Macit Gökberk Armağanı, Ankara 1983: 173-189.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğrenciler Türkçenin yazımında karşılaşılan sorunları tanır
ÖÇ02 Yazımla ilgili sorunlara çözüm önerilerinde bulunur
ÖÇ03 Söyleyişte karşılaşılan sorunları anlar duruma gelir
ÖÇ04 Yeni türetilen sözcükleri yorumlar
ÖÇ05 Tartışılan konularla ilgili kaynaklara hakim olurlar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder. 5
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder. 4
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir. 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir.
PÖÇ19 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer. 4
PÖÇ20 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır.
PÖÇ21 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
PÖÇ22 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. 4
PÖÇ23 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin içeriği ve kaynaklar tanıtılacak 1. bölüm okunur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 İlk yazım kılavuzundan başlayarak yazım kılavuzları değerlendirilecek 2. bölüm okunur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Yazım konusunda tartışılan konular üzerinde durulacak 3. bölüm okunur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Yazımla ilgili sorunlara çözüm önerileri getirilip tartışılacak 4. bölüm okunur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Söyleyişte karşılaşılan sorunların/yanlışların tartışılması 5. bölüm okunur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Türkçe sözlükler karşılaştırılarak incelenecek 6. bölüm okunur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Durum ekleri konusunda yeni yaklaşımlar değerlendirilecek Konuyla ilgili kaynakların araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Yeni türetilen sözcüklerin incelenmesi, yorumlanması Konuyla ilgili kaynakların araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Yeni türetilen sözcüklerin incelenmesi 8. bölüm okunur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Yeni türetilen sözcükler 9. bölüm okunur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Yazılı ve sözlü basında yapılan yanlışların tartışılması Konuyla ilgili kaynakların araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Yazılı ve sözlü basında yapılan yanlışların tespiti 10. bölüm okunur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Sorunların çözümünde izlenmesi gereken yolların tartışılması 11. bölüm okunur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Sorunların çözümünde izlenmesi gereken yolların belirlenmesi Konuyla ilgili kaynakların araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 94
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,76
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 05.12.2024 08:52