Genel Bilgi
Kod | TRKS212 |
Ad | Türkçe Eğitiminde Kitap Kullanımı ve Kütüphanecilik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ÖMER TUĞRUL KARA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Kütüphaneciliğin amacı ve tarihçesini öğrenmek, kütüphanelerin türlerini bilmek, kütüphanelerde elektronik veri tabanları hakkında bilgi sahibi olmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; kütüphanelerin tarihçesi, kütüphanecilik bilimi ve genel kütüphanecilik tanımları, kütüphane türleri ve faaliyetleri, kütüphane hizmetleri, kütüphane teknik hizmetler: katalog oluşturma, kütüphane otomasyon programları, uygulama örnekleri: kitap katalog künyesi oluşturma, Kütüphanelerin bilgi kaynakları ve elektronik veri tabanları konularını içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Kara, Ö. T. (2024) Türkçe Eğitiminde Kitap Kullanımı ve Kütüphanecilik (Ders Notları), Adana.
Notlar
Baysal, J. (1991). Kitap ve Kütüphane Tarihine Giriş. İstanbul: Türk Kütüphaneciler Derneği
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kütüphanenin tanımı ve içeriği hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ02 | Kütüphanede verilen hizmetleri açıklar. |
ÖÇ03 | Kütüphane otomasyon programları ve kullanımı hakkında bilgiler alarak katalogları listeler. |
ÖÇ04 | Üniversite ve bölüm kütüphaneleri tanır. |
ÖÇ05 | Türkçe eğitiminde kullanılan kaynak ve başvuru kitaplarını tanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler. | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | 1 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler. | 1 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir. | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler. | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. | 1 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar. | 1 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir. | 1 |
PÖÇ19 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır. | 1 |
PÖÇ21 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | 1 |
PÖÇ22 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. | 1 |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kütüphanecilik bilimi ve genel kütüphanecilik tanımları | Ders notu (1. Bölüm) okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Kütüphanelerin tarihçesi | Ders notu (2. Bölüm) okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Kütüphane kuralları | Ders notu (3. Bölüm) okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Kütüphanelerde kullanılan tasnif sistemleri | Ders notu (4. Bölüm) okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Bilgi okuryazarlığı | Ders notu (5. Bölüm) okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Kütüphane katalogları | Kütüphane katalogları incelenecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Kütüphane veri tabanları | Kütüphane veri tabanları incelenecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınava Hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Üniversite kütüphanesini tanıma | Ders notu (6. Bölüm) okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Bölüm kütüphanesini tanıma | Ders notu (7. Bölüm) okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
11 | Kütüphanelerle ilgili yasal ve etik konular | Ders notu (8. Bölüm) okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Uygulama örnekleri: kitap katalog künyesi oluşturma I | Bölüm kütüphanesindeki katalogları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Uygulama örnekleri: kitap katalog künyesi oluşturma II | Üniversite kütüphanesindeki katalogları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
14 | Türkçe eğitiminde kaynak ve başvuru kitapları I | Türkçe eğitimi kaynak kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
15 | Türkçe eğitiminde kaynak ve başvuru kitapları II | Türkçe eğitimi başvuru kitaplarını inceleme | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 94 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,76 | ||
AKTS | 4 AKTS |