Genel Bilgi
Kod | OMZ313 |
Ad | Elektrikli ve Hibrit Taşıtlar |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi TAYFUN ÖZGÜR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi TAYFUN ÖZGÜR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilere elektrikli ve hibrit araçları açıklamak ve gerekli hesaplamaları yaptırmaktır.
Dersin İçeriği
Elektrikli ve hibrit araçların tarihi ve gelişimiyle ilgili giriş, tipik elektrikli ve hibrit araçların yapısı, batarya şarj kontrolü, kontrolörün çalışma şekli, günümüz elektrikli araç sistemleri, Yakıt hücrelerinin araçlara uygulanması, elektrikli ve hibrit araçların tork-hız grafikleri, batarya ve elektrikli araç performansı, elektrikli araçların içten yanmalı motorlu araçlarla kıyaslanması, Matlab Simulink modelleme, elektrikli ve hibrit araçların kontrolünün modellenmesi, simülasyon sonuçlarının analizi
Dersin Ön Koşulu
Derse ait ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Modern Elektrikli, Hibrit Elektrikli ve Yakıt Hücreli Araçlar
Notlar
Hibrit Elektrikli Araçlar: Pratik Perspektiflerle İlkeler Ve Uygulamalar - Chris Mi, M. Abul Masrur, David Wenzhong Gao
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tipik bir elektirkli ve hibrit aracın yapısını hatırlar. |
ÖÇ02 | Günümüz elektrikli araçlarını, yakıt hücrelerini açıklar. |
ÖÇ03 | Elektrikli araçların özellikleri, batarya ve motor performanslarını analiz eder. |
ÖÇ04 | Elektrikli motorlarla içten yanmalı motorları ayırt eder. |
ÖÇ05 | Matlab Simulink Modelleme, elektrikli ve hibrit araçların modellemesi ve kontrolü, simülasyon sonuçlarının analiz eder. |
ÖÇ06 | Alternatif tahrik ve güç teknolojilerini açıklar. |
ÖÇ07 | Enerji depolama sistemlerini sıralar. |
ÖÇ08 | Elektrikli ve hibrit taşıtların çevre ve doğa için sahip olduğu önemi açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve Otomotiv mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgiyi ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanır. | 5 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Otomotiv mühendisliği alanındaki uygulamalarda karmaşık mühendislik problemlerini saptar, tanımlar ve bilimsel yöntemlerle çözer. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Otomotiv mühendisliği alanında, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayan karmaşık bir sistem, süreç, cihaz veya ürünü tasarlar ve bu süreçte modern tasarım yöntemlerini etkin bir şekilde uygular. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Otomotiv Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma amacıyla bilişim teknolojilerinden yararlanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Otomotiv mühendisliği alanında karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi (Otomotiv Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda bireysel ve ekip üyesi olarak etkin biçimde sorumluluk alır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Otomotiv mühendisliği ile ilgili mevzuata hakim olma ve mesleki etik sorumluluk bilincini kazanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olma ve otomotiv mühendisliği alanında kendini sürekli geliştirerek yeniler. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Otomotiv mühendisliği alanı ile ilgili Türkçe/İngilizce sözlü ve yazılı şekilde iletişim kurabilme, rapor yazabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisi kazanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Proje tasarlama ve yönetme bilgilerini kullanarak, otomotiv mühendisliği uygulamalarına ilişkin yeni fikirler geliştirme ve gerçekleştirilmesi yönünde girişimde bulunur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Otomotiv Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın otomotiv mühendisliği alanına yansıyan sorunları ve çözümlerinin hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Elektrikli ve hibrit araçların tarihi ve gelişimi açıklanır. | Ders notlarından ve kitaptan ilgili bölüme çalışılacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Tipik elektrikli ve hibrit araçların yapısı incelenir. | Ders notlarından ve kitaptan ilgili bölüme çalışılacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Batarya Şarj etme konusu açıklanır. | Ders notlarından ve kitaptan ilgili bölüme çalışılacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Motor kontrolcüleri incelenir. | Ders notlarından ve kitaptan ilgili bölüme çalışılacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Kontrolcülerin çalışma prensipleri açıklanır. | Ders notlarından ve kitaptan ilgili bölüme çalışılacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Günümüz Elektrikli araçları sınıflandırılır. | Ders notlarından ve kitaptan ilgili bölüme çalışılacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Yakıt hücreleri | Ders notlarından ve kitaptan ilgili bölüme çalışılacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ders notlarından ve kitaptan ilgili bölüme çalışılacaktır. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Taşıt uygulamalarında kullanılan elektrikli motor tipleri | Ders notlarından ve kitaptan ilgili bölüme çalışılacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Bir hibrit aracın tork-hız grafiği | Ders notlarından ve kitaptan ilgili bölüme çalışılacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Elektrikli araçların özellikleri | Ders notlarından ve kitaptan ilgili bölüme çalışılacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Batarya ve elektrikli araç performansı | Ders notlarından ve kitaptan ilgili bölüme çalışılacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Elektrikli araçların içten yanmalı motorlu araçlarla kıyaslanması | Ders notlarından ve kitaptan ilgili bölüme çalışılacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Matlab Simulink Modelleme | Ders notlarından ve kitaptan ilgili bölüme çalışılacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Elektrikli ve hibrit araçların kontrolünün modellenmesi, simülasyon sonuçlarının analizi | Ders notlarından ve kitaptan ilgili bölüme çalışılacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarından ve kitaptan ilgili bölüme çalışılacaktır. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarından ve kitaptan ilgili bölüme çalışılacaktır. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 102 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,08 | ||
AKTS | 4 AKTS |