Genel Bilgi
Kod | CEN202 |
Ad | Programming Languages |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Elif Emel FIRAT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Programlama dillerinin temel özelliklerini ve programlama ortamlarını tanımlamak; yeni bir programlama dili geliştirebilmek için yeterli alt yapıya sahip olmak; programlama dillerinin temel kavramlarını kullanarak daha doğru kod yazmayı sağlamak; her dilin hangi amaçla kullanılacağına karar verebilmek; yeni dilleri öğrenmede kolaylık sağlamak; Lisp ve Prolog gibi fonksiyonel ve mantıksal programlama dillerini kullanabilmek.
Dersin İçeriği
Programlama dillerinin yapıları. Sözdizimi ve anlamı tanımlama. Sözlük ve yazım kuralı analizi. İsimler, bağlanmalar, tip kontrolü ve faaliyet alanı. Veri tipleri. İfadeler ve atama deyimleri, kontrol yapıları. Altprogramlar. Soyut veri tipleri ve özetleme yapıları.
Dersin Ön Koşulu
Temel programlama bilgisi
Kaynaklar
Sebesta, R., Concepts of Programming Languages (11th Edition), Pearson, 2016.
Notlar
C, C++, C#, Java, Python, Perl, LISP, Prolog, ML, Haskel, Scheme, Ada dilleri için derleyiciler/yorumlayıcılar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Programlama dillerinin temel kavramlarını açıklar. |
ÖÇ02 | Bir programlama dilinin nasıl geliştirildiğini tanımlar. |
ÖÇ03 | Derleyicilerin ve yorumlayıcıların işleyişini tanımlar. |
ÖÇ04 | Gerçek hayat uygulaması için doğru programlama dilini seçebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Programlama dillerinin temel kavramlarını öğrenmenin gerekliliği | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Yazım biçimi ve anlamın ifade edilmesi | Ders notlarının okunması, ev ödevi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Sözlüksel ve Yazım biçimsel analiz | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Değişkenkler için isimler, bağlanma, tip kontrolü, kapsam | Ders notlarının okunması, ev ödevi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Veri tipleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Deyimler ve atama ifadeleri | Ders notlarının okunması, ev ödevi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Kontrol yapıları | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Arasınav | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Soyut veri tipleri ve soyutlama | Ders notlarının okunması, ev ödevi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Alt programlar | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Alt programların derleyicilerde gerçekleştirilmesi | Ders notlarının okunması, ev ödevi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Eş zamanlılık | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Fonksiyonel Programlama Dilleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Mantıksal Programlama Dilleri | Ders notlarının okunması, ev ödevi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | LISP ve Prolog ile örnek uygulamalar | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Final Sınavına hazırlık | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
17 | Final Sınavı | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |