Genel Bilgi
Kod | CEN220 |
Ad | Probability and Statistics |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET FATİH AKAY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Olasılık ile ilgili kavramların tanıtımı ve olaylarla ilişkilendirilmesi.
Dersin İçeriği
Olasılık, koşullu olasılık, Bernoulli denemeleri, rasgele değişken kavramı, dağılım ve yoğunluk fonksiyonları, özel rasgele değişkenler, koşullu dağılımlar, bir rasgele değişkenli fonksiyonlar, ortalama ve varyans, iki rasgele değişkenli fonksiyonlar, koşullu beklenen değer, stokastik prosesler, stokastik girişli sistemler, güç spektrumu, ayrık zamanlı prosesler, poisson prosesi.
Dersin Ön Koşulu
Ön hazırlığa gerek yoktur.
Kaynaklar
“Statistics for Business and Economics” Paul Newbold, William L. Carlson and Betty Thorne, Upper Saddle River, N.J. : Prentice Hall, cop. 2007, 7th ed.
Notlar
Navidi, William (2019) Statistics for Engineers and Scientists, 5th ed., McGraw Hill.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Olasılık ve koşullu olasılık tanımlarını öğrenir, temel olasılık kavramlarını kavrar. |
ÖÇ02 | Bernoulli denemeleri ile rastgele değişken kavramını ve türlerini inceler. |
ÖÇ03 | Rastgele değişkenler için beklenen değer ve varyans hesaplama yöntemlerini öğrenir. |
ÖÇ04 | Rastgele fonksiyon kavramı ve olasılık modellerindeki rolünü öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Olasılığa giriş | Ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Küme teorisi ve şartlı olasılık | Ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Bernoulli denemeleri | Ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Rastgele değişkenler | Ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Kümülatif dağılım fonksiyonu | Ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Olasılık yoğunluk fonksiyonu | Ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Özel rastgele değişkenler | Ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ön hazırlığa gerek yoktur. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Ayrık rastgele değişkenler | Ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Koşullu dağılımlar | Ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Asimptotik yaklaşımlar | Ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Bir rastgele değişkenin fonksiyonları | Ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Beklenen değer hesabı | Ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | İki rastgele değişken | Ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Örnek problemler | Ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ön hazırlığa gerek yoktur. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ön hazırlığa gerek yoktur. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 153 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,12 | ||
AKTS | 6 AKTS |