Genel Bilgi
Kod | CEN301 |
Ad | Data Management and File Structures |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SELMA AYŞE ÖZEL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SELMA AYŞE ÖZEL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Verinin ikincil saklama birimlerinde (disk, CD, vb.) en etkin şekilde saklanması ve erişim tekniklerinin öğrenilmesi ve varlık ilişki modeli ile gerçek hayat verilerinin etkin işleme için soyutlanması.
Dersin İçeriği
Veri saklama ve dizinleme yöntemlerine bakış.Diskler ve dosyalar. RAID sistemleri. Disk alanı yönetimi. Kayıtlardan oluşan dosyalar. Ağaç yapılı dizinler (ISAM, B artı Ağacı). Çırpı dizinleri (statik çırpı genişletilebilir çırpı, doğrusal çırpı dizinleri). İkincil anahtar araması (k-boyutlu ağaç, klavuz dosyaları). Harici sıralama. Varlık ilişki modeli ile veri soyutlama. Veritabanı yönetim sistemleri kavramlarına giriş.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
R.Ramakrishnan, J.Gehrke, "Database Management Systems", McGraw Hill, 2003.
Notlar
A. L. Tharp, "File Organization and Processing", John Wiley & Sons, 1988.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İkincil saklama birimlerinin fiziksel özelliklerini kavrar. |
ÖÇ02 | RAID sistemlerini, disk alanı yönetimi, tampon yönetimi, kayıt ve sayfa yapılarını kavrar. |
ÖÇ03 | Ardışıl ve doğrudan erişimli dosya yapılarını nerede kullanacağına karar verir. |
ÖÇ04 | Harici sıralama algoritmalarını ve performans analizlerini inceler. |
ÖÇ05 | İkinci anahtar arama yöntemlerini ve kullanımlarını tanımlar. |
ÖÇ06 | Varlık ilişki modelini kullanarak gerçek problemleri çözebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İkincil saklama birimlerinin fiziksel özellikleri. | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | RAID sistemlerine genel bir bakış. | Ders notlarının okunması, ev ödevi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Disk alanı yönetimi, tampon yönetimi, kayıt ve sayfa yapıları. | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Ardışıl dosya yapıları ve ardışıl dosya işlemlerinin performansı. | Ders notlarının okunması, ev ödevi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Direkt erişimli dosya yapıları. (ISAM, B artı ağacı dizin yapıları) | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Direkt erişimli dosya yapıları. (Statik, genişletilebilir ve doğrusal çırpı dizin yapıları) | Ders notlarının okunması, ev ödevi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Direkt erişimli dosya yapılarının performans analizleri. | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Harici sıralama algoritmaları | Ders notlarının okunması, ev ödevi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Harici sıralama algoritmalarının performans iyileştirmeleri ve analizleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | İkincil anahtar araması (k-d ağaçları ve klavuz dosyaları) | Ders notlarının okunması, ev ödevi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Veritabanı sistemlerine giriş ve varlık ilişki modeli temel kavramları | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Varlık ilişki şemaları | Ders notlarının okunması, ev ödevi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Varlık ilişki şemaları ile örnek uygulamalar | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Veritabanlarında bütünleyici sınırlamalar | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavlarına hazırlık | Ders notlarının okunması, problem çözme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının okunması, problem çözme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |