Genel Bilgi
Kod | CEN479 |
Ad | Introduction to Systems Programming |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FATİH ABUT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
UNIX sisteminin işleyişinin kavranması, küçük ölçekli sistem programlarının geliştirilmesi
Dersin İçeriği
Program yapısı, pointerlar ve bellek tahsisi, Kabuk ve kabuk dilleri, UNIX sistem programlamaya giriş, Kabuk Yazılımı, Thread Uygulamaları,Soket programlama, Web Server yazımı,Program Optimizasyonu
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Leland L. Beck, System software: an introduction to systems programming (2nd ed.), ISBN:978-0-201-50945-8
Notlar
Leland L. Beck, System software: an introduction to systems programming (2nd ed.), ISBN:978-0-201-50945-8
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sistemin programı çalıştırma adımlarını kavramak |
ÖÇ02 | Sistemin bellek yönetimini anlamak |
ÖÇ03 | Sistemin komutları çalıştırma şeklini kavramak |
ÖÇ04 | Zamanlanmış görevler hazırlayabilmek |
ÖÇ05 | Çok iplikli yazılım geliştirebilmek |
ÖÇ06 | Soket programlama becerisi kazanmak |
ÖÇ07 | Program optimizasyonu yapabilmek |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Program yapısı | İlgili ünitenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | İşaretçiler ve bellek tahsisi | İlgili ünitenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | UNIX sistem çağrıları (Bölüm 1) | İlgili ünitenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | UNIX sistem çağrıları (Bölüm 2) | İlgili ünitenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Windows APIleri | İlgili ünitenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Bellek tahsisi | İlgili ünitenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Kabuk nedir işlevleri, komutları | İlgili ünitenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kabuk betik dilleri (Bölüm 1) | İlgili ünitenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Kabuk betik dilleri (Bölüm 2) | İlgili ünitenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Kabuk Yazılımı | İlgili ünitenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Çoklu iplikli uygulamalar | İlgili ünitenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Soket programlama | İlgili ünitenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Web Server yazılımı | İlgili ünitenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Program Optimizasyonu | İlgili ünitenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların Tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |