Genel Bilgi
Kod | OMZ201 |
Ad | Uygulamalı Mühendislik Matematiği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. DİLEK KAHYALAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. DİLEK KAHYALAR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencileri mühendislikte kullanılan temel matematik kavramlar hakkında bilgi ile donatmak ve otomotiv mühendisliği uygulamada karşılaşacakları türevsel denklemlerinin analitik çözüm metotlarını göstermek.
Dersin İçeriği
Seriler. Güç Serileri. Taylor ve MacLaurin Serileri. Kompleks Sayılar. Vektör Fonksiyonlar. Gradyan, Diverjans, Laplasiyen Operatörleri. Yön Türevleri. Çizgisel İntegraller. Alan İntegralleri. Diferansiyel Denklem Tanımı ve Türleri. Birinci Mertebe Denklemler. Lineer Denklemler. Birinci Mertebe Kısmi Diferansiyel Denklemler. İkinci Mertebe Sabit Katsayılı Denklemler. Laplace Transformasyonu.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Sherman Stein ve Anthony Barcellos, Calculus and Analytic Geometry, Mcgraw-Hill,5. Basım, 1232s,1992.
Notlar
Derse yönelik sunumlar ve dersin sorumlu öğretim elemanının notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Diziler, Seriler ve Karmaşık Sayıları kavrar. |
ÖÇ02 | Vektör kavramı ve 3-boyutlu uzayda vektör, doğru ve düzlem arasındaki ilişkiyi, vektör değerli fonksiyonlarda limit, süreklilik, türev ve integral işlemlerini tanımlar. |
ÖÇ03 | Çok değişkenli fonksiyonlarda kısmi türev ve zincir kuralını açıklar. |
ÖÇ04 | Mühendislik açısından diferansiyel denklemlerin önemini kavrar. |
ÖÇ05 | Diferansiyel denklemleri tanımlayarak çözüm yöntemlerini listeler. |
ÖÇ06 | Birinci mertebeden diferansiyel denklemleri listeler. |
ÖÇ07 | İkinci ve daha yüksek mertebeden diferansiyel denklemleri listeler. |
ÖÇ08 | Sınır şartları ile diferansiyel denklemleri listeler. |
ÖÇ09 | Laplace dönüşümü yardımıyla diferansiyel denklem listeler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve Otomotiv mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgiyi ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanır. | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Otomotiv mühendisliği alanındaki uygulamalarda karmaşık mühendislik problemlerini saptar, tanımlar ve bilimsel yöntemlerle çözer. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Otomotiv mühendisliği alanında, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayan karmaşık bir sistem, süreç, cihaz veya ürünü tasarlar ve bu süreçte modern tasarım yöntemlerini etkin bir şekilde uygular. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Otomotiv Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma amacıyla bilişim teknolojilerinden yararlanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Otomotiv mühendisliği alanında karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi (Otomotiv Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda bireysel ve ekip üyesi olarak etkin biçimde sorumluluk alır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Otomotiv mühendisliği ile ilgili mevzuata hakim olma ve mesleki etik sorumluluk bilincini kazanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olma ve otomotiv mühendisliği alanında kendini sürekli geliştirerek yeniler. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Otomotiv mühendisliği alanı ile ilgili Türkçe/İngilizce sözlü ve yazılı şekilde iletişim kurabilme, rapor yazabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisi kazanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Proje tasarlama ve yönetme bilgilerini kullanarak, otomotiv mühendisliği uygulamalarına ilişkin yeni fikirler geliştirme ve gerçekleştirilmesi yönünde girişimde bulunur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Otomotiv Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın otomotiv mühendisliği alanına yansıyan sorunları ve çözümlerinin hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Diziler. Seriler. Yakınsama-Iraksama Testleri | Ders notunu incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Güç serileri. Taylor ve MacLaurin serileri | Konu hakkında araştırma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
3 | Karmaşık sayılar. | Konu hakkında ön bilgi toplanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Kısmi türevler. Zincir kuralı | Ders notunun incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Vektör analizi. Yön türevi ve gradyan. | Ders notundaki soruların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Çok katlı integraller: Çift katlı integraller | İlgili bölümün ders notu incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
7 | Kutupsal koordinatlar ile integraller. Uygulamalar | Konu hakkında ders notundan ön bilgi toplanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Diverjans, Körl ve Laplasyen. Çizgisel integraller. | İlgili kitabın incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Diferansiyel denklemler. Birinci mertebe Diferansiyel Denklemler | Konu hakkında araştırma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Birinci mertebe lineer kısmi Diferansiyel Denklemler | Konu hakkında literatürden ön bilgi toplanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
12 | Homojen olmayan Diferansiyel Denklemler | Ders notundaki soruların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Laplace transformasyonu | İlgili bölümün ders notu incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | İkinci mertebe lineer kısmi Diferansiyel Denklemler | Konu hakkında ders notundan ön bilgi toplanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
15 | Diferansiyel Denklemleri Uygulamalarından Örnekler | Kitaptaki soruların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |