Genel Bilgi
Kod | ILT301 |
Ad | İletişim ve Etik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İLKER ÖZDEMİR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. İLKER ÖZDEMİR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Çeşitli felsefi ve pratik yaklaşımların tanıtılacağı derste; etik ve ahlak açısından doğru-yanlış tanımlamaları iletişimsel eylemler, mesleki kural ve davranışlar, toplumsal değişim ve etik, popüler kültür ve etik, medyada etik gibi başlıkların, örneklere uyarlanabilmesi amaçlanmaktadır. Mesleki yasalar, öz-denetim mekanizmaları ve diğer etik kodlar ve kuralların iletişim öğrencileri tarafından içselleştirilmesi sağlanacaktır.
Dersin İçeriği
Ders, etik kuramları tarihçesine bakış, farklı yaklaşımlar: deontolojik-teleolojik etik, yararcı etik, söylem ve iletişim etiği ve modernleşme, İdeal iletişim ortamı-Habermas, eleştirel sosyal teorinin olanakları, etnografik çalışmalar, alan araştırmaları, örnek konu seçimleri ve araştırma olanakları ve seminer sunuşları biçiminde işlenecektir. Genel etik kuramların ardından iletişim etiği ve meslek etiği konuları ele alınacak, gazetecilik etiği, halkla ilişkiler etiği ve yeni medya etiği üzerinde ayrıntılı bir biçimde durulacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ruhdan Uzun/İletişim Etiği: Sorunlar, Sorumluluklar, Gazi Üniversitesi, İletişim fakültesi Yayınları
Notlar
A Belsey, R Chadwick, Medya ve Gazetecilikte Etik Meseleler, çev. NT, Ayrıntı yay. 1998. Medya İletişim ve Etik, Editör; Feryal Örs, Sentez Yayıncılık, 2016. İletişim Etiği: Kavramlar, Olgular ve Tartışmalar Editör: Z. Burcu şahin, Literatür Yayınları, 2019. Medya, Etik ve Hukuk, Haz. Süleyman İrvan, Ragıp Duran ve Fikjret İlkiz; IPS İletişim vakfı Yayınları, 2005.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Etik alanındaki temel kavramları tanımlar. . |
ÖÇ02 | İnsan hakları ve etik arasındaki ilişkiyi yorumlar. |
ÖÇ03 | Etik ve ahlak kavramlarını birbirinden ayırt eder. |
ÖÇ04 | İletişim alanıyla sentezlemek üzere etik teoriler hakkında bilinçlenir. |
ÖÇ05 | İletişim ve söylem etiği ile ilgili edindiği bilgiler eşliğinde bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişimde etik sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. |
ÖÇ06 | Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir. |
ÖÇ07 | Meslek etiği kavramı ile birlikte iletişim alanındaki etik kodları örnekleriyle birlikte öğrenerek mesleki yaşamında bu kodlara başvurur. |
ÖÇ08 | Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir. |
ÖÇ09 | Gündelik yaşamında ve mesleğini uygularken etik ilkelere özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. |
ÖÇ10 | Meslek etiği alanıyla ilgili yasal mevzuatı eleştirel bir bakış açısıyla yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgileri ilişkilendirir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediğini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilgi ve yöntemlerle alanla ilgili çalışmaları teknolojik yeniliklerle ilişkilendirir. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle; İletişim Bilimleri´nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antropoloji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezler. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisiyle empati kurar. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Düzenlediği ve aktif olarak katılım sağladığı sosyal, sanatsal ve kültürel etkinliklerdeki gözlemlerini raporlar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İzlediği yerel, ulusal ve uluslararası olayları eleştirel bir bakışla yorumlar. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olduğu kadar grup çalışmalarında da etkin rol alır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Topluma karşı sorumluluk bilinci gelişmiş bir birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir,. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejilerle birlikte düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | En az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde bir yabancı dil bilgiisiyle alanındaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uygun davranır. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerileriyle toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gelecekteki kariyerini planlamayı öğrenme gereksinimleri doğrultusunda gerçekleştirir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tüm çalışmalarını alanıyla ilgili yasal mevzuat çerçevesinde yönlendirir. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma, dersin genel çerçevesi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | etik kuramları tarihçesine bakış | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | farklı yaklaşımlar: deontolojik-teleolojik etik-1 | okuma ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | farklı yaklaşımlar: deontolojik-teleolojik etik-2 | okuma ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | iletişim etiği ve modernleşme | okuma, sunum ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | İdeal iletişim ortamı-Habermas-1 | okuma ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
7 | İdeal iletişim ortamı-Habermas-2 | okuma ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
9 | eleştirel sosyal teorinin olanakları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | etnografik çalışmalar, alan araştırmalarında etik | okuma-tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | güncel örnek olay çözümlemeleri 1 | okuma-sunum hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme |
12 | güncel örnek olay çözümlemeleri 2 | okuma-sunum hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme |
13 | güncel örnek olay çözümlemeleri 3 | okuma-sunum hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
14 | güncel örnek olay çözümlemeleri 4 | okuma-sunum hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme |
15 | Genel değerlendirme | Soru-Cevap ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Kitabı ve Diğer Notlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Kitabı ve Diğer Notlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |