AS349 Popüler Kültür ve Modernleşme

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AS349
Ad Popüler Kültür ve Modernleşme
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi ESENGÜL AYYILDIZ
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi ESENGÜL AYYILDIZ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Derste Türkiye'de ve dünyada popüler kültür ve gündelik yaşamı oluşturan kültürel ortaklık ve farklılıklar hakkında kapsamlı bir içerik hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği

Bu dersin içeriğinde; Modernleşme Kuramı ve kuramın temel özellikleri ele alınacaktır. Geleneksel toplumdan, modern topluma geçiş süreci ve modernleşme kuramının eleştirileri üzerinde durulacaktır. Gündelik yaşam akışında önemli bir yere sahip olan popüler kültür kavramı açıklanacak; popüler kültürle ilişkisi bağlamında ideoloji ve tüketim toplumu kavramları analiz edilecektir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Popüler Kültür ve Orhan Gencebay Arabeski, Meral Özbek, 2012/19. Yüzyıldan Günümüze Kitle İletişiminin Kültürel İşlevleri, Ünsal Oskay, Der yay., 1995/Globalleşme, Popüler Kültür ve Medya, Erol Mutlu, Ütopya yay, 2005/Frankfurt Okulu´nun Eleştirel bir Uğrağı, Beybin Kejanlıoğlu, Bilim ve Sanat, 2005

Notlar

Modernite ve Bireysel Kimlik, Anthony Giddens, Say yay., 2010/Marshall Berman, Katı Olan Herşey Buharlaşıyor, İletişim yay, 2013/Türkiye´de Modernleşme ve Ulusal Kimlik, Reşat Kasaba, Sibel Bozdoğan, Tarih Vakfı, 2010


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Modernleşme kuramını farklı yaklaşımlarıyla öğrenir toplumsal dönüşümü yorumlayabilir medya ürünlerini teoriye dayanarak analiz edebilir.
ÖÇ02 Geleneksel toplum ve modern toplum kavramlarıyla ilgili tartışmalardan haberdar olur.
ÖÇ03 Teoriyi gündelik yaşama nasıl uygulayacağını öğrenir.
ÖÇ04 Popüler kültür ve medya ilişkisini anlar.
ÖÇ05 Toplumsal gelişim ve dönüşüm süreci hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ06 Toplumsal dönüşümü yorumlayabilir medya ürünlerini teoriye dayanarak analiz edebilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgileri ilişkilendirir. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediğini açıklar. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilgi ve yöntemlerle alanla ilgili çalışmaları teknolojik yeniliklerle ilişkilendirir. 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle; İletişim Bilimleri´nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antropoloji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezler. 5
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. 3
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisiyle empati kurar. 3
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Düzenlediği ve aktif olarak katılım sağladığı sosyal, sanatsal ve kültürel etkinliklerdeki gözlemlerini raporlar. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İzlediği yerel, ulusal ve uluslararası olayları eleştirel bir bakışla yorumlar. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olduğu kadar grup çalışmalarında da etkin rol alır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Topluma karşı sorumluluk bilinci gelişmiş bir birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir,.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda kendini sürekli geliştirir. 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejilerle birlikte düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. 1
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik En az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde bir yabancı dil bilgiisiyle alanındaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uygun davranır. 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerileriyle toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gelecekteki kariyerini planlamayı öğrenme gereksinimleri doğrultusunda gerçekleştirir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tüm çalışmalarını alanıyla ilgili yasal mevzuat çerçevesinde yönlendirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Modernleşme Kuramı Tanımı Dersin Tanıtımı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Geleneksel Toplumdan Modern Topluma geçiş süreci Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Modernleşme Kuramının Eleştirileri Literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Kültür ve modernleşme Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 gündelik yaşamda kültür (ödev1) Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 İdeoloji ve popüler kültür Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 kitle toplumu-tüketim toplumu Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 moda, medya, reklamlar (ödev2) Literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 yeniliklerin yayılması, benimsenmesi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 eleştirel okul 1 Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 eleştirel okul 2 Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 modernizm-postmodernizm Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Kültürel Çalışmalar Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 genel değerlendirme (ödev3) Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 21.05.2024 10:46