Genel Bilgi
Kod | AS338 |
Ad | Belgesel |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. FIRAT BERKSUN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. FIRAT BERKSUN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Belgesel sinema alanındaki farklı yaklaşımları tarihsel arka planı içinde ele almak ve bu yaklaşımların sosyal bilimler alanındaki kavramlarla ilişkilerini tartışmaktır.
Dersin İçeriği
Belgesel filmin başlangıçları, propaganda amaçlı belgeseller, belgesel tarih ilişkisi, etnografik belgesel gibi konular işlenecektir. Kuramsal tartışmaların yanı sıra, bu tartışmalara ilişkin uygulamalar da yapılacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Ön Koşul Yok
Kaynaklar
Saunders, Dave. (2014) Belgesel. İstanbul: Kolektif Kitap. Petric, Vlada. Dziga Vertov: Sinemada Konstrüktivizm. Çev. Güzin Yamaner. İstanbul: Öteki Yayınevi. Hülya Doğan, (2013). “Antropolojinin Görseli Yeniden ve Yeniden Keşfi: Görsel Antropoloji”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi - Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Süreli Elektronik Dergi (36): 74-85. Hasan Akbulut, “Bellek Olarak Belgesel Sinema: Son Dönem Belgesel Sinemasına Bir Bakış” sinecine 1(2), (2010):119–124.
Notlar
Giorgio Agamben, Tanık ve Arşiv: Auschwitz’den Artakalanlar. Çev. Ali İhsan Başgül. Ankara: Dipnot Yayınları. Primo Levi, Boğulanlar Kurtulanlar, Çev. Kemal Atalay, İstanbul: Can Yayınları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Belgesel sinema tarihi içindeki farklı dönemleri ve yaklaşımları tanır. |
ÖÇ02 | Belgesel sinema ile ilgili temel kuramsal tartışmaları açıklar. |
ÖÇ03 | Belgesel ile farklı sosyal bilim alanları arasında kavramsal bağlantılar kurar. |
ÖÇ04 | Belgesel ve kurmaca film ayrımını tartışır. |
ÖÇ05 | Etnografik yöntemin belgesel sinemadaki uygulamalarını değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgileri ilişkilendirir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediğini açıklar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilgi ve yöntemlerle alanla ilgili çalışmaları teknolojik yeniliklerle ilişkilendirir. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle; İletişim Bilimleri´nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antropoloji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezler. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisiyle empati kurar. | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Düzenlediği ve aktif olarak katılım sağladığı sosyal, sanatsal ve kültürel etkinliklerdeki gözlemlerini raporlar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İzlediği yerel, ulusal ve uluslararası olayları eleştirel bir bakışla yorumlar. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olduğu kadar grup çalışmalarında da etkin rol alır. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Topluma karşı sorumluluk bilinci gelişmiş bir birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir,. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda kendini sürekli geliştirir. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejilerle birlikte düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | En az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde bir yabancı dil bilgiisiyle alanındaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uygun davranır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerileriyle toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gelecekteki kariyerini planlamayı öğrenme gereksinimleri doğrultusunda gerçekleştirir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tüm çalışmalarını alanıyla ilgili yasal mevzuat çerçevesinde yönlendirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş | Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
2 | Belgeselin başlangıçları | İzleme/Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Dziga Vertov ve sine-göz | İzleme/Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Kısa belgesel örnekleri | İzleme/Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Deneme film | İzleme/Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Belgesel ve tarih | İzleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Projeler - tartışma | Proje | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | İzleme/Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Etnografik belgesel | İzleme/Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Toplumsal tipler | İzleme/Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Türkiye'den Örnekler | İzleme/Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Belgesel filmde röportaj teknikleri | İzleme/Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Belgeselde Ses | Proje | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Projeler - Tartışma II | Proje | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Genel Değerlendirme | Proje | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları I | İzleme/Okuma | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları II | İzleme/Okuma | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 111 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,44 | ||
AKTS | 4 AKTS |