Genel Bilgi
Kod | AS437 |
Ad | Veri Gazeteciliği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. SEVDA ÜNAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. SEVDA ÜNAL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı veri gazeteciliği alanında kullanılan temel kavramları, veri toplama, analiz etme, görselleştirme ve veriye dayalı hikâye anlatımı tekniklerini kullanarak etkili ve doğru haber üretme becerisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste veri gazeteciliğinin temel kavramları, veri kaynakları, veri temizleme ve analiz yöntemleri, istatistiksel teknikler, veri görselleştirme araçları ve veriye dayalı hikâye anlatımı stratejileri incelenecek; bu teknikler kullanılarak haber üretme süreçleri uygulamalı olarak ele alınacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Gray, J., Bounegru, L., & Chambers, L. (2012). The Data Journalism Handbook: How Journalists Can Use Data to Improve the News. O'Reilly Media. Bradshaw, P. (2019). Online Journalism Handbook: Skills to Survive and Thrive in the Digital Age. Routledge.
Kaynaklar
Gazeteciliğin Geleceği:Veri Gazeteciliği-Pınar Dağ https://docs.google.com/document/d/1ueHNSvev8C5FRf9c-wwfoTrdbTLfrRPYakpphCOj2Ig/edit
Notlar
Çevrimiçi kaynaklar.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Veri gazeteciliğinin temel kavramlarını tanımlar. |
ÖÇ02 | Temel kavramları gazetecilik pratiğiyle ilişkilendirir. |
ÖÇ03 | Veri toplama süreçlerinde kullanılan kaynakları ve yöntemleri sıralar. |
ÖÇ04 | Veri temizleme ve düzenleme tekniklerini uygular. |
ÖÇ05 | Veri analizi için temel istatistiksel yöntemleri uygun veri setlerine uygular. |
ÖÇ06 | Veri görselleştirme araçlarıyla etkili grafikler ve tablolar hazırlar. |
ÖÇ07 | Veriye dayalı hikâye anlatımı stratejileri aracılığıyla haber metinleri oluşturur. |
ÖÇ08 | Veri gazeteciliği örneklerindeki etik sorunları tespit eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgileri ilişkilendirir. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediğini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilgi ve yöntemlerle alanla ilgili çalışmaları teknolojik yeniliklerle ilişkilendirir. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle; İletişim Bilimleri´nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antropoloji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezler. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisiyle empati kurar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Düzenlediği ve aktif olarak katılım sağladığı sosyal, sanatsal ve kültürel etkinliklerdeki gözlemlerini raporlar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İzlediği yerel, ulusal ve uluslararası olayları eleştirel bir bakışla yorumlar. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olduğu kadar grup çalışmalarında da etkin rol alır. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Topluma karşı sorumluluk bilinci gelişmiş bir birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir,. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejilerle birlikte düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | En az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde bir yabancı dil bilgiisiyle alanındaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uygun davranır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerileriyle toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gelecekteki kariyerini planlamayı öğrenme gereksinimleri doğrultusunda gerçekleştirir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tüm çalışmalarını alanıyla ilgili yasal mevzuat çerçevesinde yönlendirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders içeriği ve kaynak tanıtımı | Ders bilgi paketini okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Veri Gazeteciliği Kavramı ve Tarihsel Gelişimi | Veri gazeteciliği örnekleri inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Veri Kaynakları ve Veri Toplama Yöntemleri | Açık veri kaynakları hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Veri Temizleme ve Düzenleme Teknikleri | Veri temizleme örnekleri inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
5 | Veri Analizi için Temel İstatistiksel Yöntemler | Temel istatistik kavramları hakkında okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Veri Görselleştirme Araçları ve Teknikleri | Veri görselleştirme örnekleri inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Veri etiği tartışmaları | Veri etiğiyile ilgili araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Vize öncesi konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Veriye Dayalı Hikâye Anlatımı | Veriye dayalı hikâye anlatımı örnekleri inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Veri hikayelerinden senaryo oluşturma | Örnek inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
11 | Haritalama ve Coğrafi Veri Analizi | Haritalama örnekleri araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Yapay zeka ve makine öğrenmesinin veri gazeteciliğindeki rolü | Yapay zeka ve veri gazeteciliği hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Veri Gazeteciliği Proje konusu belirleme | Proje konusu belirleme ve veri toplama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Veri Gazeteciliği Projesi: Veri analizi ve görselleştirme | Veri analizi ve görselleştirme çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
15 | Veri Gazeteciliği Projesi Sunum Hazırlığı: proje sunum teknikleri | Sunum teknikleri hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğrenci proje sunumları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğrenci proje sunumları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 111 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,44 | ||
AKTS | 4 AKTS |