AS437 Veri Gazeteciliği

4 AKTS - 2-1 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AS437
Ad Veri Gazeteciliği
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. SEVDA ÜNAL
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. SEVDA ÜNAL (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersi alan öğrencilerden: Veri gazeteciliğine dair eleştirel bir bakış açısı geliştirmeleri, Veri toplama ve temizlemeye dair temel bilgileri öğrenmeleri, Veri analizi ve yorumlaması ile ilgili becerilerini geliştirmeleri, Görselleştirme yöntemlerini öğrenmeleri beklenmektedir.

Dersin İçeriği

Veri Gazeteciliği dersinin amacı bu alanın temel aşamaları olan veri bulma, veri toplama, veri temizleme, veri analiz etme, veri görselleştirme sürecini pratik ve teorik olarak anlamak ve bilgi edinme hakkını kullanarak açık veri ilişkisini kavramak. Gelişen İnternet dünyasında veri gazeteciliğinin; bilgisayar destekli habercilik ve veri tabanlı haberciliğin bir sonucu olarak nasıl gelişiyor olduğu, gazeteciliğin geleceği olarak haber merkezlerinde haberin daha etkin aktarılmasında nasıl güçlü bir rol üstlendiğini gelişen çevrim içi açık kaynaklar, araçlar ve tekniklerle öğretmek.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Ders notları.

Notlar

Çevrimiçi kaynaklar.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Veri gazeteciliğine, tarihine ve araçlarına ilişkin kavramları örnekleri ile öğrenmek
ÖÇ02 Veri Gazeteciliği çevrimiçi en uygun araçların kullanımı, veri kaynaklarının neler olduğu ve nasıl veri kümeleri oluşturulduğunu tecrübe edinmek
ÖÇ03 Veriyi analiz etmek, görselleştirmek, veri ile röportaj yapacak ve etkin bir ekip çalışması yürütmek
ÖÇ04 Haber merkezlerinde ve haberde verinin kullanımı ve haberde kullanımını anlayabilecek ve uygulamak
ÖÇ05 Tasarım temelleri, etkili görsel iletişim ve veri görselleştirmek, haritalandırma çalışmaları yapmak
ÖÇ06 Veriye dayalı haberlerin üretilme sürecini anlamak ve hayata geçirebilmek
ÖÇ07 Bilgi Edinme Özgürlüğü Talebi ve Açık Veri ile ilişkisini anlamak ve dijital içeriği doğrulayabilmek


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller. 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri´´nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antroploji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak; kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisine sahiptir; empati kurar.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir, liderlik ve entelektüel girişimcilik becerileri sergiler.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır, düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde kullanarak, alandaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. 5
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gelecekteki kariyerini planlayarak buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar ve gerçekleştirir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibidir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Veri Gazeteciliğinin Tanım Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Veri nasıl bulunur, veri ile nasıl hikaye bulunur, veri temizleme, veri nasıl anlamlandırılır I Anlatım ve uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
3 Veri Kazıma - Bir veri kaynağı olarak İnternet sitelerinden veri kazıma II Anlatım ve uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
4 Veri görselleştirme araçlarına giriş (açık kaynak) veri görselleştirme: hangi konu/proje İLE hangi grafik/araç uygun Anlatım ve uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
5 Temel istatistik ve excel'de çalışma pratikleri Anlatım ve uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
6 Bilgi Edinme Hakkı Talebi, Dijital İçerik Doğrulama Anlatım ve uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
7 Açık Veri ve Etik Anlatım ve uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Kaynaklar ve Teknikler Anlatım ve uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
10 Sosyal Medya Veri Analizi /Kullanımı Anlatım ve uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
11 Açık Verinin Makine Okunabilirliği Anlatım ve uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
12 Veri Araştırma Teknikleri Anlatım ve uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
13 Grup Proje Ödev I Anlatım ve uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
14 Grup Proje Ödev II Anlatım ve uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
15 Grup Proje Ödev III Anlatım ve uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Uygulama Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Uygulama Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 111
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,44
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 11.05.2024 11:37